Annons:
Etikettallmänt
Läst 1415 ggr
Yas.screech
6/24/16, 1:45 PM

Få hamstern tam

Jag fick ta hand om en omplacerings hamster, när jag fick hem han hade han inget badsand, mat och buren luktade väldigt illa. Han låter mig klappa honom i buren, kommer och ta godis från handen och är van att bli upplyft med t.ex en plast mugg. När han är i lekhagen så brukar jag sitta bredvid hagen eller om den är tillreckligt stor sitta i den så han kan lukta på mig och ev klättra på mig. Jag har försökt lyfta upp honom lite försiktigt men han blir livrädd och biter ibland. Har ni några idéer på hur jag kan få honom mer handtam och mindre rädd? Tacksam för svar

Annons:
Cireea
6/24/16, 1:49 PM
#1

Hur länge har du haft hamstern? 🙂

Mitt tips är tålamod, vissa hamstrar kan behöva massor av tid för att bli trygg. Sedan vet ju inte jag hamsterns bakgrund så det kan ju också finnas något som hänt tidigare som gjort att han är rädd av sig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yas.screech
6/24/16, 1:52 PM
#2

#1 jag har haft honom i ca 1 1/2 månad och håller på med honom varje dag.

Cireea
6/24/16, 1:54 PM
#3

#2 Okej, det är bra att du ger honom mycket tid. Det verkar  som att han behöver just det, tid och tålamod från din sida. 🙂

Hur gammal är han? 
Mår han bra i övrigt? 

Tänkte att han kanske har ont och därför inte tillåter dig att lyfta. Det är svårt att avgöra då hamstrar är bytesdjur och därför inte visar när dom har ont.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yas.screech
6/24/16, 1:58 PM
#4

#3 han är kanske 5 1/2 månader gammal. Han verkar må bra i övrigt. Om han hade ont skulle han väll reagera när jag klappar honom?

Cireea
6/24/16, 2:00 PM
#5

#4 Inte nödvändigtvis, när du klappar greppar du ju inte kroppen på samma sätt som när du lyfter. Jag säger inte att han måste ha ont, det var bara något jag reflekterade över. 🙂

Förhoppningsvis är han bara lite ovan vid hantering och därför behöver extra tid på sig att bli van vid det. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yas.screech
6/24/16, 6:35 PM
#6

#5 vi får hoppas att han är bara lite ovan :-) Har ni något tips på hur jag kan vänja honom att bli upplyft?

Annons:
Cireea
6/24/16, 7:50 PM
#7

Jag skulle ha testat lägga fram handen med något gott i. 🙂 Till en början kanske han bara snor åt sig det goda och går iväg, men tillslut kommer han kanske ta ett steg upp i handen, nästa gång två steg och vips så sitter han i handen. 😃

Eller också skulle jag bara testa sätta fram handen och se om han klev upp om jag bara erbjöd honom att gå själv. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yas.screech
6/24/16, 7:58 PM
#8

#7 okej ska prova det! Han kommer fram och kan ibland sitta i handen och äta så ska prova att bara sätta ner handen och se om han vill upp. Tack

Cireea
6/24/16, 8:04 PM
#9

#8 När han då sitter i handen, vad gör han om du lyfter försiktigt på handen en bit? Alltså inte för högt så han gör illa sig om han hoppar ur. 🙂

Alla hamstrar gillar inte att man håller fast dem när man lyfter och då får man helt enkelt lyfta dem när de sitter i handen utan att hålla fast dem.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yas.screech
6/24/16, 9:14 PM
#10

#9 då typ hackar han tänder och bits eller hoppar ner. Kan vissa hamstrar bli så att dom vill aldrig bli upplyfta?

Cireea
6/24/16, 9:20 PM
#11

#10 Så kan det absolut vara, jag har själv aldrig träffat en sådan hamster men ingenting är omöjligt. Hamstrar har olika personligheter och dom är precis som oss människor egna individer. Vissa älskar gos med andra avskyr det, vissa älskar agility medan andra inte förstår sig på det alls. 😃 

Så jag kan absolut tänka mig att vissa hamstrar inte har lika stort behov av mänsklig kontakt som andra. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yas.screech
6/24/16, 9:25 PM
#12

#11 men det konstiga är att han är så snäll i buren, men jag ska fortsätta försöka att få honom handtam. Det jobbiga är att jag vet ingenting om hans bakgrund, om han har blivit tappad ofta eller liknande

Cireea
6/24/16, 10:29 PM
#13

#12 Kanske är han som tryggast i buren och utanför blir han stressad? :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Yas.screech
6/24/16, 10:41 PM
#14

#13 ja så är det nog, men man kan ju alltid försöka att få honom tam

[Wickedwoman]
6/26/16, 9:05 PM
#15

Jag fick ett tips att inte ta hamstern med en hand (då kommer handen över djuret och hen kan bli rädd). Lättast var att "skopa"upp den med två händer så blir det inte lika hotfullt lixom om du förstår vad jag menar. Jag har gjort så från början med min nya och på bara 1 vecka accepterar han det och är inte rädd. Annars är det som Cireea skriver att det är tålamod som krävs, tids nog vänjer han sig vid dig och litar på dig.

Yas.screech
6/26/16, 10:37 PM
#16

#15 ja det ska jag prova. Tack!

Upp till toppen
Annons: