Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 992 ggr
mejra
6/23/16, 12:52 PM

Hamster som biter på gallret

Jag ha en hamster på ca 5 månader som helt plötsligt har börjat bita på gallret på exakt samma ställe de 3 senaste nätterna kl 4! Han har massa med grejer i buren och pinnar o.s.v. Kommer ut i rasthagen och i soffan varje kväll. Då jag bara har en hamster så har jag massor med tid för honom. Det är en ferplast Bur med galler endast i mitten av buren, resten är plast. Inte varit något problem förrens nu. Vad ska jag göra? Känns onödigt att köpa ny Bur då jag nyligen köpte denna och är rädd att han ska skada tänderna…

Annons:
Cireea
6/23/16, 12:59 PM
#1

När dom väl börjat är det vådligt svårt att få dom att sluta då det är ett stereotypiskt beteende, tyvärr. 😕 Det man kan göra är att byta till en Bur där hamstern inte kan nå gallret. Att bita galler är inte bra för hamstern, det skadar både tänder och mun. 

Det går inte ta bort mittendelen med galler? 🙂

Om det inte går att ta bort mittendelen och du måste byta Bur rekommenderar jag en samla 130L från IKEA. 👍Man måste dock sätta galler i taket själv men det är lätt fixat. Sedan når inte hamstern upp till gallret då buren är väldigt hög och kan därför inte fortsätta med sitt galler-gnag! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

mejra
6/23/16, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bifogar bild på buren så att du ser. Jo klart att det går att ta bort men då måste jag fästa vattenflaskan på annat sätt och hjulet får inte plats längre. Förstår inte varför han nu helt plötsligt fått för sig de 😕 Mjo men vill inte ha honom i en plastbur när jag köpt en dyr Bur nyligen, men kanske få byta då till något annat

mejra
6/23/16, 1:03 PM
#3

Menar plastlåda*

Cireea
6/23/16, 1:08 PM
#4

#2 Jag förstår. Stereotypiska beteende brukar ofta ta ett tag att utveckla, därav att det inte behövt visa sig förrän nu. 😐Självklart tråkigt men får du inte bukt med hans gallergnag bör du byta Bur för hans skull. 

Det man kan göra är att erbjuda mer tid utanför buren, gärna på olika platser med olika leksaker så det aldrig är samma sak. Sedan kan man variera inredningen så det aldrig är samma saker i buren mer än ett par dagar. 
Några andra tips än dessa kan jag tyvärr inte ge, du får testa dig fram och se om det går att lösa. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yas.screech
6/23/16, 1:52 PM
#5

Jag hade också en sådan Bur innan jag bytte till en ikea låda. Min hamster bet också på gallret på ett ställe, jag skulle tipsa om att du "flätar" lite kartong mellan gallren på stället som han biter på. När jag gjorde det så slutade min hamster. Men detta är bara en kortvarig lösning.

Bellie
6/23/16, 3:30 PM
#6

På den buren kan man väl ta bort gallret? Har en stor duna med galler i mitten och det kan man ta bort.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Cireea
6/23/16, 3:46 PM
#7

#6 TS har svarat på den frågan längre upp! :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
6/23/16, 3:57 PM
#8

#7 Oj jag såg det efter jag hade skrivit

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

mejra
6/23/16, 8:47 PM
#9

#5 det ska jag testa ikväll tills vi ha byggt ihop en egen Bur så som jag vill ha den! :) #6 hela burens grej förstörs liksom om jag tar borr gallret.. blir inte mycket plats för något:)

Mrsarrow
6/24/16, 8:59 AM
#10

Jag skulle också byta bur… Har de väl börjat bita på gallret är det så svårt att få dem att sluta. Ikea Samla är absolut bäst, inget galler alls att bita på! :-)

mejra
6/25/16, 1:31 AM
#11

#10 ja absolut, vill inte att ham ska göra sig illa. Hittat en begagnad detolf från ikea som han ska få imon! 😊

-Hamster-
7/1/16, 4:10 PM
#12

Förlåt om jag puttar upp tråden men har läst att man kan sätta olika saker att gnaga på gallret där hamstern gnager på det, då biter din hamster istället på något som inte skadar dens tänder. Några ideer på saker att tugga på - majskolv -äppelgrenar Ja… massor av saker

-Hamster-
7/1/16, 4:12 PM
#13

Såg att det var lite otydligt, såhär ska det stå "sätta olika saker att gnaga på på buren galler där hamstern gnager" (:

Annons:
Cireea
7/1/16, 4:21 PM
#14

#12 Det är ett bra tips men tyvärr ingen långsiktig lösning. Om man ska se till hamsterns bästa så är ett burbyte bättre då det avbryter beteendet direkt. 🙂

Sedan gör det självklart inget att du puttade upp tråden. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

-Hamster-
7/4/16, 10:51 AM
#15

#14 Ja, det har du rätt i, ingen långsiktig lösning. (:

Upp till toppen
Annons: