Annons:
Etikettallmänt
Läst 2377 ggr
MiniLinus15
2016-06-22 10:29

Köpa guldhamster från butik?

Hej
vi tänkte köpa en guldhamster och hade tänkt från en uppfödare. Men flera uppfödare jag vart i kontakt med som inte är för långt ifrån oss har inga till salu just nu utan det blir till hösten, jag står även på en intresselista men det verkar dröja innan det blir vår tur. Hur tokigt är det att köpa från butik? Den butiken vi har här är väldigt bra och jag ser själv att de håller på med hamstrarna mycket under dagen. 

 Med vänlig hälsning, Lina

Annons:
RoxannaS
2016-06-22 12:29
#1

Transport brukar ofta gå att lösa annars om man hittar någon längre bort. Rekommenderar inte att uppmuntra försäljning av djur på en affär. Du vet liksom inget om djurets bakgrund. Eventuella Sjukdomar osv. Många djuraffärer tar in djur från grossister så de vet inte själva heller vad de är för djur dem säljer. Men du kan fråga om dem vet vart dem kommer ifrån. För ibland köper dem in via privatpersoner också. Djuraffären här kunde inte ens svara på vart djuren kommer ifrån. Frågade visserligen bara en person. Men redan där kände jag att nej. Inte via djuraffär.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Cireea
2016-06-22 13:52
#2

Jag är av åsikt att djur inte ska säljas i butik, sen bryr jag mig inte om djuren kommer från en registrerad uppfödare eller en grossist. Djur hör inte hemma i en butik oavsett. Nu är det inte många seriösa uppfödare där ute som faktiskt skickar djur till butik så de flesta djuraffärer har inte djur från sunda linjer med stamtavla i sina burar.

Sedan det här med "privatuppfödda" - det brukar vara massa skitsnack. 😐Om vi säger att person X köper två hamstrar från djuraffären som kommer från grossister, tar en kull på dessa två och säljer ungarna till djuraffären så blir dessa ungar "privatuppfödda". 

Och vad är en bra uppfödare i personalens ögon? En person som avlar för att främja arten? Det vill säga som avlar för att förbättra guldhamsterns psyke, typ och hälsa. Knappast. Dom bryr sig inte var hamstrarna kommer ifrån och dom bryr sig inte om hälsa eller psyke på djuren som säljs. 😐
Hur ofta har vi inte fått läsa om historier där någon köpt en hane som visar sig vara en dräktig hona som fått ungar med sin bror i ung ålder? Allt för ofta. 
För att inte tala om att djurbutikerna ofta blir glada och tar mer än gärna emot ungarna som blivit. Dom reflekterar inte hur illa det är att sånt här händer. 

Att köpa från butik ger dig inga garantier. Du kan få hem en sockersöt hamster som är väldigt kelig eller också får du hem en hamster som hugger dig i handen varje gång du ska ge den ny mat. Det finns liksom ingen garanti att du får hem en hamster med stabilt psyke som är frisk. ☝️ 
Med det sagt, det är inte djuren jag hatar utan det är aveln bakom dom.

Vänd dig till en seriös uppfödare och ha lite is i magen. 🙂Ja, det kan dröja till i höst men är det inte bättre att stödja uppfödare som lägger ner enormt mycket tid, kärlek och pengar på sin Avel
Och som ovan nämnde, transport går att lösa om du hittar en uppfödare längre bort som har något intressant. Jag har hamstrar lite överallt i Sverige, allt från Kiruna till Göteborg. 😃Ingenting är omöjligt bara man är villig att försöka. 

Sedan, vilka uppfödare är det du kontaktat? 🙂

Lycka till!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Mosten
2016-06-22 14:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lina vart bor du? Jag har en liten kille till salu som älskar att komma upp i famnen. Han är alltid den som springer fram till buren när jag kommer in, vill säga om han är vaken😊 Han är 6 månader långhår och rex😊

UlrikaD
2016-06-22 17:24
#4

Som folk innan skrivit, var bor du någonstans?
Finns privatuppfödda hamstrar över hela Sverige och oftast går transport att lösa:)
Även jag har bebisar till salu just nu, bor några mil utanför Skövde. Men några ur den kullen ska till Västerås och några neråt Göteborg. Så det brukar finnas möjligheter att få lift.
Så skriv var du bor så kanske du har turen att hitta någon i närheten av dig, eller någon som kan hjälpa till med transport.
Vill du köpa från butik så är det självklart ditt val, alla djur behöver ett hem. Men satsa hellre på en från uppfödare ifall du har möjligheten. Lycka till:)

Bellie
2016-06-22 19:13
#5

Jag säger nej till att köpa från djuraffär, även om det är lång väntetid så är det bättre att köpa från uppfödare.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[Wickedwoman]
2016-06-22 19:46
#6

Jag har letat och letat och letat och det finns inga uppfödare där jag bor i Skåne, bara längst ner i Skurup. Kontaktade även en uppfödare i Stockholm som skulle ner till Malmö och leverera ungar men skulle inte förbi någonstans där jag bor. Tittade på Blocket i 1,5 månad ca men fanns bara dvärghamstrar till salu eller så svarade vederbörande inte på mail eller telefon eller så ville säljaren inte sälja enbart hamstern utan tvunget med Bur (det hade jag köpt redan med alla tillbehör, saknade bara hamstern) Jag tröttnade och köpte en jättehärlig liten guldhamsterkille från djuraffären istället. Fel tycker många men det gick tydligen inte att lösa på annat sätt när man bor i NV Skåne.. Ville inget hellre än att köpa från uppfödare eller en stackare där "ungarna tröttnat".

Annons:
Cireea
2016-06-22 20:22
#7

#6 Midnattsglimtens och Blåbärsgränd ligger ju nere i Skåne. 😛
Även Blackandblues hittar du i skåne numer.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Wickedwoman]
2016-06-22 20:46
#8

Japp det gör dem men det är i Skurup och Malmö, inte i närheten av mig överhuvudtaget. Jag har inte tillgång till bil så är inte så lätt att hämta nere i Skurup när man bor i andra delen av länet.

Cireea
2016-06-22 21:29
#9

#8 Nej, men transport brukar ju gå att lösa om man frågar i skjutsgrupper på exempelvis Facebook eller här på iFokus. 🙂 Jag menar bara att det brukar gå att lösa om uppfödaren inte bor runt hörnet, ibland får man som köpare ha lite is i magen. ^^ 

Jag som bor i Umeå har tagit hem hamstrar från Göteborg, Västerås och Örebro. Man får bara vara beredd på att jobba lite för att hitta någon som åker. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Wickedwoman]
2016-06-22 22:03
#10

Det kan man kanske göra, jag är inte så insatt i "skjutsgrupper", jag har inte facebook men jag kunde tyvärr inte hitta någon lösning. Kanske kollar mer ingående i det nästa gång jag köper hamster!

MiniLinus15
2016-06-25 13:51
#11

Tack för alla svar, vi åker idag till Be Bopz i Motala och hämtar hem en liten guldhamster 😍

Cireea
2016-06-25 14:30
#12

#11 Vad roligt! 😃 Lycka till!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MiniLinus15
2016-06-25 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack nu är vi hemma med vår lilla sötnos 😍

Annons:
Bellie
2016-06-25 21:16
#14

Men gud så söt! 😍

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
2016-06-26 00:18
#15

Vilken sötnos! Vad heter din nya vän? 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MiniLinus15
2016-06-26 13:17
#16

Hon är helt ljuvlig😍😍 Yasmin enligt stamtavlan Barnen är lite sugna på att kalla henne Doris☺️

Bellie
2016-06-26 21:09
#17

Hihi, Doris heter min Vintervita, tycker att Yasmin passade jättebra! 😍

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
2016-06-26 21:19
#18

Yasmin var väldigt fint! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Amun-Ra
2016-06-28 12:20
#19

Sicken sötnos, Yasmin är ett vackert mamn på en hamster. :D

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

johannasweetie
2016-06-29 14:10
#20

vilken sötis 😍

Annons:
Upp till toppen
Annons: