Annons:
Etikettallmänt
Läst 856 ggr
fru_knaper
2016-06-09 14:59

Hittehamster har fått ungar!

En tidig morgon för en dryg vecka sedan hittade jag en guldhamster i en Bur på parkeringsplatsen utanför mitt jobb!  Jag tog hem den till oss och ringde polisen. Men som jag misstänkte hade ingen anmält den som saknad och några dagar senare blev den min eftersom ingen gjort anspråk på den. Den är supergullig, tam och full av energi. ❤️ Sonen döpte den till "Herr Knaper".  Skämtar

I förrgår kväll var Herr Knaper inte alls sugen på att komma ut och springa på golvet, utan låg bara stilla i spånet som han krafsat ihop i en hög. Igår kväll när jag kom hem från jobbet hade "han" fått ungefär åtta ungar i sitt bo! Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Jag har givetvis googlat och läst på om hur man ska hantera mamma och ungar fram till dess att de måste separeras och lämna mamman. Men vad ska jag göra sen? Jag kan inte ta hand om nio hamstrar! Hur ska jag sälja ungarna? Jag tog hand om mamman för att jag ville ge henne ett bra hem efter att ha blivit dumpad. Så då vill jag ju att ungarna ska komma till ett kärleksfullt hem också! Hjälp, ge mig råd!!

Annons:
[[Grinchiga Grinchen]]
2016-06-09 15:05
#1

Du kunde hört av dig till några vänner och fråga om dom vill köpa ungarna när dom blir tillräckligt stora. Annars kan du lägga in en annons på en sida om att du vill sälja hamsterungar, kanske på denna sidan? :) Lycka till!

Hells Angel
2016-06-09 15:12
#2

Är du säker på att någon lämnade hamstern på parkeringen och inte bara gick för att hämta något annat eller så?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Cireea
2016-06-09 15:36
#3

Du kan sälja ungarna här på Guldhamster iFokus men även på Facebook i någon av hamstergrupperna. Kolla i gruppen "Hamster & Gerbil" samt "Svenska Hamsterföreningen med gerbilsektion" 👍 

Är du säker på att det är en guldhamster du fått hem? 🙂 Jag vet ju inte hur kunnig du är, därav frågan. Finns det något du undrar över så fråga på, vi är många kunniga här inne. 🙂

#2 Men vem lämnar en hamsterbur mitt på en parkering för att gå iväg och hämta något annat? Då sätter man väl in buren i bilen eller liknande! 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hells Angel
2016-06-09 16:12
#4

#3 Men inte vet jag! xD Tänkte bara om man kom på något och sprang för att hämta det och när man kommer tillbaka har någon tagit hela buren och allt!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[[Grinchiga Grinchen]]
2016-06-09 16:13
#5

#4 jag vill bara säga att jag tror inte att någon går ut med en hamster och sedan ställer den ute för att hämta en sak men vad vet jag? ;)

Hells Angel
2016-06-09 16:16
#6

Iallafall, det jag ville få fram var: väntade du och såg om det kom någon/ lämnade en lapp eller något sådant? Man vet ju aldrig…

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Annons:
fru_knaper
2016-06-09 21:02
#7

Jag är säker på att någon lämnade hamstern. Som sagt, jag anmälde den som upphittad till polisen för jag ville inte bli anklagad för att ha stulit någons djur. Men ingen hade anmält den som saknad och ingen hörde av sig inom ett par dagar, så därför beslutade hittegodsavdelningen att den var min. En vettig ägare som saknade sitt djur hade väl anmält det till polisen… Dessutom hände det här en lördag kl 07.15. Buren stod på en parkering som endast personal på min arbetsplats får använda, och vi jobbar bara måndag-fredag. Någon hade hällt ut en halv påse Foder på botten i buren, jag tolkar det som att någon ville vara säker på att hamstern hade mat tills den blev hittad. Luckan i taket på buren stod öppen och det var fullt med måsar som cirkulerade på parkeringen. Så att lämna en lapp på buren och gå därifrån var inte ett alternativ för mig i alla fall… Jag är också säker på att det är en guldhamster. Vi har haft en dvärghamster förut, så lite erfarenhet har jag.. :) Tack för tipset om att annonsera här! Vid en närmare titt idag ser jag att det är nog snarare 12 ungar än 8! Vågar inte ta upp dem och räkna, vill inte oroa mamman.

Cireea
2016-06-09 21:49
#8

#7 Okej, det är bara att ge honan ordentligt med näringsrik mat och vänta tills ungarna blir lite äldre, du kan kolla kön från en veckas ålder men jag brukar vänta och kika runt 10 dagars ålder. 

Peta inte omkring i boet i onödan! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

UlrikaD
2016-06-10 12:04
#9

Var bor du någonstans? Just nu behöver dom lugn och ro. Men om du känner att du inte vill ta på dig ansvaret för alla kanske någon kan ta hand om dom och leta nya hem. Antingen om någon tar allihopa om någon /några veckor, eller strax innan det är dags för dom att flytta. Eller om du vill sköta om allt själv men kanske få lite hjälp med annonser bara. Just nu är massa bra mat till mamman viktig. Barnmat är bra om man som jag själv t.ex inte gärna lagar mat. Brukar sällan vara fel med spaghetti och köttfärssås. Köp för 6 mån. Viktigt att det inte är massa kryddor i. Färska grönsaker. Ärtor är bra mat. Just nu är ditt jobb att ta hand om mamman och så är hennes jobb att ta hand om bebisarna. När dom närmar sig två veckor börjar dom äta själva lite. Hamsterbebisar äter och kissar massa! Att sätta in en sandskål i buren är smart då kan dom använda den som toa och resten av buren blir inte så smutsig. Beroende på hur stor Bur du har bör du vänta med att städa tills dom är ca två veckor eller hunnit öppna ögonen. Beroende på hur flitiga dom är på att kissa i sanden bör man byta 1-2 ggr/dag. Beror ju lite på hur många dom är också. Men väldigt smidigt att byta Sand ofta så det håller sig rent i övrigt. I och med att du inte riktigt var beredd på ungar så är det viktigt att du ser till att hon har massa att bygga bo med. Mjukt toa eller hushållspapper som man river i strimlor funkar bra. Hamster-mamman är nog väldigt tacksam mot dig som räddade henne och hennes bebisar:) Bra gjort!

[Wickedwoman]
2016-06-11 22:51
#10

Fy vad grymt att bara lämna en Bur, med ett dräktigt djur i till råga på allt, ute för att "klara" sig själva… Var bor du någonstans? Jag letar efter en guldhamster och är inte intresserad av att köpa i djuraffär.

Ebba_140
2016-06-13 17:05
#11

Var bor du?

Bellie
2016-06-13 21:22
#12

Hej! Har läst igenom tråden flera gånger och kan tänka mig att ta hand om dom. Bor i södermanland och ska ner mot Småland v.26. Jag har läst på i flera år om hamstrar och har ett flertal hemma och skulle erbjuda dom ett kärleksfullt hem och hitta bra hem åt ungarna sen när dom blivit leveransklara. Var bor du? :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellie
2016-06-13 21:23
#13

#10 Om du letar efter en guldhamster kanske du inte ska ta hem 13 hamstrar… Eftersom att hon har ungar tänker jag.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Majaa12
2016-06-13 22:11
#14

#13 Tror att hon menade att hon kunde köpa en utav ungarna? :) Undrar också var bor du? Det kanske finns uppfödare i närheten som kan hjälpa till att annonsera om ungarna och ge råd om det behövs :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[Wickedwoman]
2016-06-13 22:39
#15

#13 Ja en hamsterunge räcker gott och väl..

Cireea
2016-06-13 22:44
#16

#12 Tänk på papova du som vill föda upp.. finns inte många uppfödare som skulle köpa av dig om du tar dig an djur utan någon som helst känd bakgrundsinformation.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hells Angel
2016-06-14 08:15
#17

Jag skulle kanske kunna ta hand om en, så länge dem inte verkar sjuka av något eller så, och man oroar sig ju över papovan…

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Bellie
2016-06-14 09:19
#18

#16 Jo jag vet. Om jag inte hittar en hane till Scarlett så har jag ändå inget på gång och då skulle jag kunna hjälpa till. Jag kommer såklart fortsätta leta efter en avelshane men om det inte blir något så kan jag väl ändå hjälpa någon som behöver det.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
2016-06-14 16:23
#19

#18 Absolut, det är ju helt ditt eget beslut! 😃
Menar inte att rätta dig eller något men bara så du inte tar förhastade beslut som sedan leder till tråkigheter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: