Annons:
Etiketthälsa
Läst 781 ggr
Hells Angel
6/7/16, 4:02 PM

Ovanlig lukt

Hej hej! Jag har en guldhamster hona som luktar VÄLDIGT skumt, det är inte den där kiss-brändgummi lukten som dem har ibland, utan det är runt munnen. Hon är blöt runt munnen, visserligen drack hon precis innan jag kollade så det kan vara vatten, men jag upptäckte att hon luktade riktigt starkt från munnen, en makrills-liknande doft. 

Hennes Hjul gnisslade så hade solrosolja på det vilket hon slickade i sig ganska mycket av misstänker jag, kan det ha med det att göra?

Tacksam för snabbt svar! 😐

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Annons:
Cireea
6/7/16, 4:53 PM
#1

Det kan inte vara någon infektion i munnen? Typ i en kindpåse eller runt tandköttet? Hur ser tänder och mun ut?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hells Angel
6/7/16, 5:55 PM
#2

Har nu kollat henne i munnen, och vi är nu osams eftersom att hon inte tycker om att bli rörd i ansiktet. Tandköttet och allt i munnen i övrigt är rosa, som det brukar, och tänderna är gula? Lite mörkare än vanligt men inget ovanligt direkt, och ena kindpåsen känns lite större en andra, yttre pytte lite större, jag kanske bara inbillar mig men kan det vara något?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Cireea
6/7/16, 6:47 PM
#3

#2 Tänderna ska vara gula så det är ju inget konstigt.
Hade hon något i kindpåsen? Annars kan det ju vara en liten svullnad.

Vad har hon ätit på senaste? 🙂
Tänkte om hon kanske ätit något som resulterat i lite dålig andedräkt typ.. 

Du kan ju i övrigt avvakta någon dag eller två och se hur det utvecklar sig. Blir det inte bättre eller om det förvärras kan du alltid åka in. Annars kan du även ringa och rådfråga en kunnig smådjursveternär om vad denne tror om saken.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hells Angel
6/7/16, 6:58 PM
#4

Hon äter pellets som alltid, plus lite kex och grönsaker, men inget som luktar, och det kan vara en väldigt liten svullnad i påsen, inte en "klump" utan mer platt och utdraget, typ som ett täcke på insidan, huden är liksom mjukare och tjockare (om jag nu inte inbillar mig) kan det vara något?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Cireea
6/7/16, 7:09 PM
#5

Hm det kan ju ha blivit något i kindpåsen. Kanske ett litet sår eller liknade som håller på läka. Håll lite extra koll och se hur det ser ut om någon dag! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hells Angel
6/9/16, 10:04 AM
#6

Hon verkar ha ett sår precis över framtänderna, skinnet hänger liksom löst, som en hudflik som lossnar, det är inget blod eller något, kan det vara det?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Annons:
Cireea
6/9/16, 11:31 AM
#7

Det kan absolut vara det som luktar!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hells Angel
6/9/16, 12:15 PM
#8

Ska man göra något åt det? Det är inte stort, tror mer hon gnuggat nosen mot något lite för hårt eller något, och kommit åt med tänderna (har ingen aning hur det kunde bli så).

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Cireea
6/9/16, 12:44 PM
#9

Jag tror inte det finns så mycket att göra år det, men ring en kunnig smådjursveterinär och fråga om saken.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hells Angel
6/9/16, 1:45 PM
#10

Jo, tänkte att jag tror inte en veterinär kan göra något förutom om man nu ska ge medicin eller något, vilket jag inte tror behövs då det är ett pyttelitet sår, det är inte änns djupt nog för att blöda, och det är färgat precis som alla andra delar av munnen, inte rött eller något. Det ser helt enkelt ut som om hon gnuggat sig för hårt mot något, och typ huden kom i kläm eller något!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

UlrikaD
6/10/16, 12:10 PM
#11

En människa kan ju få antiseptiskt medel att skölja med. Men lite svårt att säga till hampis att gurgla! Man kanske kan pensla på nåt bakteriedödande medel? Fortsätter det lukta kan det ju blivit nån infektion som behöver antibiotika. Det är ju infektioner som luktar "död". Men det bör ju en smådjursveterinär kunna svara på. Men det är ju jättebra att du upptäckte det så du kan hålla koll!

Hells Angel
6/10/16, 2:43 PM
#12

Jag tycker själv att det luktar mindre nu, och vågar inte göra så mycket ifall att det blir fel, men jag har använt en fuktig typbit och även pipett och sköljt/tvättat såret lite försiktigt så att det inte blir infekterat, och det ser likadant ut, men som sagt blir lukten svagare.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

UlrikaD
6/10/16, 8:48 PM
#13

Då är det säkert en infektion som håller på att läka ut:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: