Annons:
Etiketthälsa
Läst 1079 ggr
Cireea
5/31/16, 1:58 PM

När det är varmt

Nu när det börjar bli varmt ute kan det vara viktigt att hålla ett extra öga på sina hamstrar. Guldhamstrar är känsliga för plötsliga temperaturskillnader, det gäller även när det en dag är stekhett ute. 

Vad kan man göra för hamstern när det är varmt ute? 

Till att börja med, se till så att hamstern alltid har tillgång till kallt, färskt, vatten. Lägg gärna en isbit i vattnet så det hålls nedkylt. Du kan ge extra vätska genom att bjuda hamstern på vattenmelon eller gurka. 

Frys sandbadet ett tag och ställ sedan ned den i buren igen. Det är perfekt för hamstern att svalka sig på. Vill man inte frysa in sanden kan man ta en flaska med iskallt vatten och lägga ned i buren. Vira gärna in flaskan i en handduk!
Man kan även lägga flaskan mot burens utsida så kan hamstern lägga sig mot den svala burväggen om det behövs. 

Ställ buren i ett svalt rum.
Om det finns ett rum i huset/lägenheten som är svalare kan det vara smart att ställa in hamster där under de varma sommardagarna. 

Har du fler tips får du gärna berätta om dem nedan i en kommentar.🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Majaa12
5/31/16, 2:27 PM
#1

Har läst någonstans att man kan ge t.ex frysta/halvfrysta ärtor. Kan man göra det? Har inte vågat göra det, är rädd att det blir för kallt? 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cireea
5/31/16, 2:32 PM
#2

#1 Åh, det har jag också hört talas om! 
Jag tror inte hamstern fortsätter äta ärtan om det blir för kallt. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
5/31/16, 11:35 PM
#3

Vad räknas för att det ska dra i ett rum? Om man har öppet fönstret och så kommer de in sval luft, inte kall, alltså att e inte blåser men liksom ja, är det okej eller är de känsliga för de också?

Cireea
6/1/16, 10:46 AM
#4

#3 Buren ska inte stå vid ett öppet fönster. 🙂 Det blir ju ett litet drag vid fönstret när den svala luften letar sig in. Om det påverkar eller inte kan jag inte svara på, men med tanke på att hamstrar är känsliga för just drag och plötsliga temperaturskillnader så skulle jag inte testa. Det vore ju tråkigt om hamstern blir förkyld på grund av det.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
7/23/16, 8:06 PM
#5

Puttar upp den här tråden då det är väldigt varmt på sina håll..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Amun-Ra
7/26/16, 3:08 PM
#6

I akuta fall av värmeslag, om hamstern ligger håglös och ser ut av att plågas av värmen inne i huset, eller lägenheten så brukar jag dusha hamster med svalr jummet vatten…och sedan torka av dem med en handuk.  Mina hamstrar har då varit mig evigt tacksam och mått bättre resten av dagen..

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Annons:
-Hamster-
7/26/16, 4:20 PM
#7

Har lagt ett par stenar i frysen för att sen lägga in i buren. Ska såklart låta isen försvinna på de först så det inte är vatten på de(:

Upp till toppen
Annons: