Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 780 ggr
Malin653
2016-05-28 22:29

Ny i gruppen

Hej 

Malin heter jag och är ny här på Guldhamster iFokus.
Är 27 år och är utbildad djurvårdare.
När jag var mindre hade jag min första guldhamster som hette Ronja och var mitt första egna djur, sen dess har jag haft och har kanin,hund, katt, råttor. 
Har idag 3 katter och 1 hund.

Jag började jobba på Djurmagazinet, för lite mer än en vecka sen
och självklart har jag fastnat för en av guldhamstrarna, en liten kille på snart  5 månader.
Han är så kelig och vill gärna vara med, han är något speciellt.

Så till mina frågor:
Jag har kvar min råttbur som jag hade till mina råttor och undrar om jag kan ha den till denna lille kille?
Han är rätt stor.
Har en Ferplast Jenny Bur

Sen vad ger ni för "torrfoder" till era hamstrar?

Finns det något, mer jag ska tänka? Några goda råd?

Har sen tidigare:
En Sputnik
En vattenflaska
Matskålar
Bur
Toa låda
Rör
Tror jag har mer saker hos föräldrarna.

Kommer köpa till:
Mat
Strö
Bomull för hamstrar
Hjul
Ett Hus att sova i

Tacksam för alla svar :)

Annons:
Cireea
2016-05-28 22:44
#1

Hej! Kul att du vill skaffa en guldhamster. 🙂

Buren du nämner är inte lämplig för en guldhamster. Guldhamstrar är marklevande djur och ska inte kunna klättra då dom har dåligt djupseende (och dålig syn över lag). Det betyder att dom kan klättra högt upp och sedan helt sonika släppa taget då dom inte förstår hur högt dom kommit, vilket kan resultera i väldigt myset skador och i värsta fall döden. 😕

Sedan börjar många hamstrar gnaga i gallret vilket är dåligt för hamsterns mun och tänder. Det är dessutom inte ett bra beteende då dom kan bli som besatt av att tugga galler och det leder till munskador.

Istället kan du köpa exempelvis ett akvarium eller en SAMLA 130L från IKEA. Det finns så otroligt många variationer men det viktigaste är bottenytan då hamstrar behöver yta att springa på och inte galler att klättra i. ☝️

Jag kan rekommendera Bunny Hamsterdröm BASIC till en guldhamster, väldigt bra Foder som finns att köpa på Zooplus. Har själv det märket men till dvärghamstrar. Till mina guldisar blandar jag eget. 🙂 Ska man blanda eget måste man ha bra koll på vad man blandar så det är inget jag rekommenderar om man inte är kunnig. 

Angående bomull så är det något du bör undvika, oavsett om du köper "hamsterbomull" eller "ätbar bomull" - all bomull är farligt för hamstrar då det finns en hel del hamstrar som dött på grund av det. Hamstrar har fastnat i bomullen som tvinnar sig runt ben eller hals men dom har också kvävts av bomullen. 

Som bomaterial kan du använda helt vanligt toalettpapper. 🙂

Jag tycker det låter som att du skulle behöva läsa på lite mer kring guldhamstrar innan du tar hem en liten kompis så det blir rätt från början. 🙂 
Läs gärna igenom våra artiklar här inne på Guldhamster iFokus! Vi har en del om Bur, Inredning generellt, Hus, Hjul Bottenmaterial, Sjukdomar och massor om de olika färger, Teckningar och Hårlag som finns om det är intressant. 

Annars är det bara att ställa massor av frågor, det finns gott om kunniga människor här inne som mer än gärna hjälper till. 

Sedan vill jag bara uttrycka hur ledsen jag blir att du väljer en hamster från butik istället för att köpa från en seriös uppfödare som lägger ned extremt mycket tid, kärlek och pengar på sin Avel. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Malin653
2016-05-28 22:54
#2

Om man tar bort hyllorna som är i buren, tror du att hamstern klättrar på gallret ändå?
Tänkte om han kan ha buren, ett tag och sen hitta en hamster Bur

Men en plast låda låter inte riktigt rätt heller mot ett djur..

Ok tack :) 
Då hoppar jag bomullen, ev får han med den som han har idag i djuraffären som luktar honom och en trygghet i början så får jag ta bort den sen. 
Aha ok där ser man, alltså angående toa pappret. 

Egentligen så skulle jag inte vilja köpa från djuraffär men även dem djuren behöver få ett hem med kärlek och omvårdnad än att få bo kvar i en affär.

Tack dem ska jag läsa :)

Tack för snabba svar :)

Cireea
2016-05-28 22:58
#3

#2 Jag skulle inte rekommendera att använda den buren alls! 🙂 Finns ju dom som gjort om vitrinskåp till burar också, dom är väldigt fina. Eller också lägger du en extra slant och köper en stor Duna-bur! 🙂

Självklart, men genom att köpa/ta en hamster från butik så banar man  väg för nya hamstrar. Det blir en ond cirkel som aldrig tar slut! 😕
Det bättre är att inte köpa djur från butik alls så kommer butikerna slutligen inte ta in mer djur då det inte finns någon efterfrågan. 🙂 Jag vet att det kan kännas svårt eller fel att inte "rädda" hamstern men i det långa loppet är det för det bättre.

Så länge det finns efterfrågan kommer personalen ta in djur i butiken och så länge butikerna köper in djur kommer massaveln att existera. Det är bara vi som kan göra skillnad! 🙂Det kan vara värt att fundera över. 

Man gör ju självklart precis som man vill men jag som uppfödare vill ju gärna informera andra om hur viktigt det är att inte stödja massaveln utan att istället stödja de seriösa uppfödare som finns. 🤗


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Malin653
2016-05-28 23:18
#4

Ja absolut, vore det mycket bättre om djuraffärerna slutade sälja djuren. 
Men tyvärr kommer det väl aldrig hända, men visst om någon börjar göra skillnad så kanske fler följer på. 
Så förstår helt och hållet din tanke och vore bra om man istället stödjer seriösa uppfödare. 
Men denna gången, har jag fastnat för denna lille underbara kille och det är inte hans fel att han fick börja sitt liv i en djuraffär som förvisso har väldigt bra hand om djuren. 
Finns djuraffärer som inte sköter djuren som finns, denna är inte en av dem. 

Får kolla efter en annan Bur.

Cireea
2016-05-29 10:19
#5

Absolut, ville bara informera så du vet vad du stödjer! 🙂 Vill du ha några länkar till olika burar som jag rekommenderar? 🙂

För övrigt så vill vi väldigt gärna se bilder när din nya kompis flyttat in såklart! 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

ÄlskarHamstrar12
2016-05-30 20:02
#6

Tror Cireea fick med allt! :) Jag skulle också väldigt gärna också se bilder på hamstern när du köpt honom!

Annons:
Malin653
2016-06-04 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu är han hemkommen, han är så go så 😊 Min lille Hjalle 😍 ❤

Malin653
2016-06-04 16:55
#8

Tack Cireea :) men fått iordning min Bur väldigt bra så kommer att köra på den 😊 Han verkar gilla den och varit på upptäcksfärd 😊 Kan lägga in en bild på den sen 😊

Manda02
2016-06-06 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Angående Bur så vill jag rekommendera akvarium! Dem är super fina! Man kan ha väldigt fina bakgrunder på baksidan av buren i form av presentpapper. Här är mitt akvarium som min dvärghamster Flingan bor i! 😃 (Hon har inte ett Hjul just nu pga hon har skadat sin fot.) 🙂

Upp till toppen
Annons: