Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1033 ggr
RastadBäver
4/25/16, 12:05 AM

Leka i Lekhage?

Hej! 

Otto von Knubbis är min första guldhamster jag har ägt, och jag har en liten fundering. 

Jag har byggt en egen liten lekhage till honom, med olika Hus och lite skoj i. 

Men han verkar inte riktigt intresserad av att leka alla gånger. Oftast sprigner han till något utav hörnen i hagen och nosar, samt står på baktassarna och vill ut. Han har en hamsterboll som han avgudar (han hoppar in i den direkt när man sätter ner den i buren/hagen) så det blir oftast att han får springa i den. 

Frågor:

1. Kan det vara så att han inte trivs i hagen? (han har en mjölkkartong med hål i, två lagom stora kartonger med hål i och en liten stege så han kan klättra upp på taket, tunnlar och stockar han kan hoppa över.) 

2. Hur länge kan jag låta honom springa i Bollen? Läste någonstans att det inte är allt för bra att låta dom springa i en hamsterboll för länge, med tanke på deras ryggar.

Annons:
ÄlskarHamstrar12
4/25/16, 7:14 AM
#1

Hagen kanske är för liten? Det kanske inte finns tillräckligt mycket leksaker? :) Folk brukar rekommendera att hamstrar Max ska få springa i bollen 15-20 mi. Tror dock det är för att hamster inte ska få panik. Om man har en tillräckligt stor boll är det ju nästan samma sak som att springa o ett Hjul för ryggen

Cireea
4/25/16, 11:26 AM
#2

1. Det kan vara så som #1 säger att hagen är för liten eller inte innehåller tillräckligt med roliga saker som han känner sig nyfiken över? 

2. Det råder alltid delade meningar kring bollen, vissa anser att det är djurplågeri medan andra hävdar motsatsen. Jag tycker att man får välja själv kring bollen, ser man att hamstern trivs och gillar den så tycker jag att man absolut kan använda en! 

Om man har den största så är det ingen fara för deras rygg då det ger samma effekt som ett Hjul. 🙂Ha hamstern i bollen i omgångar och låt honom vila i buren/hagen emellanåt så han kan göra sina behov samt gå ifrån själva användandet. 

När hamstern har ett Hjul kan den alltid sluta springa och gå göra annat men med bollen blir det ju lite annorlunda, därför är det bra om man emellanåt tar ut hamstern så den får göra annat för att sedan låta den springa en stund till.

Se till så hamstern inte krockar in i väggar och möbler,  säkra gärna rummet där hamstern är i bollen med kuddar och dylikt så han inte gör illa sig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

ÄlskarHamstrar12
4/25/16, 7:38 PM
#3

#2 som Cireea säger så se till att hen inte krockar. Man får dessutom hålla lite extra koll på en hamster i bollen eftersom att dom brukar vara lätta att öppna ( när hamstern krockark)

Upp till toppen
Annons: