Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 875 ggr
Bellie
4/24/16, 9:44 PM

Hane över 1 år, parning?

Eftersom att jag har tänkt starta en guldhamsteruppfödning till hösten/vintern så har jag lite frågor kring detta.

Min hane jag har nu köpte jag i december, han är nu snart 5 månader. Och han sitter i karantän, så jag kommer inte skaffa någon mer hamster förens i September. Men om jag skaffar en hona då bör jag vänta tills hon är 5-6 månader. Alltså Sep, Okt, Nov, Dec, Jan, Feb… Och då är Scar 1 år och 2 månader nästan 1 år och 3 månader. Men går det fortfarande att använda honom till Avel? Om han fortfarande är pigg och mår bra kan han ju användas upp till 1 år. Spelar dom 2-3 månaderna någon roll eller bör jag införskaffa en ny hane då?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Cireea
4/24/16, 10:26 PM
#1

En hane kan du använda så länge han är pigg och fräsch, sedan spelar det ingen roll om han är 1år eller 2år när du använder honom för Avel. 😃Så du kan absolut ta en kull på honom när han är 1 år och 3 månader utan problem så länge han är pigg och frisk för det. 

Jag använde en av mina hanar när han var 1 år och 1 månad för hans första kull och nu är han parad igen med en annan hona vid en ålder på 1 år och 7 månader. 🙂 

Det som kan hända är att hanen kan bli steril men med några försök kan man ändå lyckas få en kull om nu hanen är äldre. 🙂Men vid 1 år och 3 månader bör det gå utan problem.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
4/24/16, 10:29 PM
#2

Vad skönt. 🙂 Tack för svaret!

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
4/24/16, 10:30 PM
#3

Inga problem! 🙂Det är bara roligt att du frågar och verkligen tänker till, funderar och diskuterar. Det ger mig, och säkert många andra,  ett seriöst intryck av dig som blivande uppfödare!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Amun-Ra
5/3/16, 7:17 PM
#4

Jodå, det går hur bra som hälst. I mit tycke så tycker jag att hanar är som bäst vid den åldern. Man kan använda hanar i aveln länge, så länge hälsan är på topp, även om de är gammla. Honor är en annan femma dock. Första kullen senast vid 8 månader.. Dock använder jag inte honor i aveln mer vid 1 års ålder…

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Upp till toppen
Annons: