Annons:
Etiketthälsa
Läst 1981 ggr
Thall
4/24/16, 12:02 PM

Amputera ben på hamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår guldhamster har legat på Blå Stjärnan över natten med brutet ben :( veterinärerna har gett honom smärtstillande intravenöst.Första veterinären var mer allmän och ville vi skulle låta honom somna in.Kirurgen på morgonen säger att han klarar sig fint med tre ben, och veterinären säger att det är svårt att veta hur ont han har, pga han är ett bytesdjur, och sedan infektionssjukdomar risken :( han är livfull och ville även på sjukhuset vara uppe hos min sambo och springa omkring i rummet.Finns det något bra smärtstillande? Något annat man kan sårtvätta med förutom utspädd jodupax? Hjälp<3

Annons:
Cireea
4/24/16, 12:07 PM
#1

Har dom amputerat benet eller ska dom göra det? 
Tänkte då det är ganska riskabelt att söva en hamster. 

Det är väldigt svårt att svara på dina frågor, dessa frågor bör du ta med en veterinär då dom är utbildade och bör veta vilken medicin som ska passa. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Thall
4/24/16, 12:11 PM
#2

Han är hos veterinären på Blå Stjärnan.grejen är att jag har läst att folk gjort det men hittar Ingen information om eftervården

Cireea
4/24/16, 12:17 PM
#3

Okej, jag har aldrig hört om någon som sövt en hamster i alla fall. 😛

Man får som ägare själv fundera över vad man vill "utsätta" sin hamster för. Ska man chansa att söva hamstern men med risken att hamstern inte klarar sig eller ska man låta hamstern somna in.
Det beror ju lite på hur medtagen hamstern är men eftersom hamstrar är bytesdjur så är det lite svårt att säga hur pass mycket djuret lider. 😐

Benet kommer alltså inte kunna läka av sig själv? Dom är säker på att benet är helt av och att det inte bara är någon mindre fraktur som kan läka?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Thall
4/24/16, 12:21 PM
#4

Han måste amputera benet.Jag vill inte heller utsätta honom för onödigt lidande.de lindar inte in det för då gnager han bort det, det finns ju Inga trattar för hamstrar direkt

Cireea
4/24/16, 12:24 PM
#5

Hm okej och då kommer dom ju behöva söva honom och det är väldigt riskabelt. Jag menar, råttor som är betydligt större än hamstrar brukar ibland inte klara av att bli sövda. Det som händer är helt enkelt att dom inte vaknar upp.. 

Det är du som måste ta beslutet , jag lider verkligen med dig! 😕
Berätta gärna hur det går för er.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Thall
4/24/16, 1:03 PM
#6

Hittar massa i Storbritannien där de op hamstrar,antibiotika och smärtstillande får dem och de blir bra. Vi verkar inte ha sånt i Sverige. Varför? Är det för inhumant? Jag hatar att leka gud :(

Annons:
Thall
4/24/16, 1:13 PM
#7

Pierre (7-8 v) verkar inte bekommas alls av sitt problem, men det är ju hans instinkter och nedärvda överlevnadsinstinkter som gör så.om han går bort under operationen domnar han ju ändå in och lider inte.oroar mig för efter vården bara, men hittar inte mkt information förutom på sajter från England

Cireea
4/24/16, 1:24 PM
#8

Självklart kan en operation gå bra, det är ju inte operationen i sig som brukar ställa till det utan det är nedsövningen som hamstrarna inte vaknar upp ifrån.

Exempelvis kan jag berätta om en tjej som skulle kastrera sin råtthane, men han klarade sig inte då han inte vaknade upp efter operationen. Nu är det en råtta, men en hamster är ju mindre så om inte en råtta klarar det så förstår man att en hamster kan möta samma problem. 

Det kan jätte bra och hamstern klarar sig eller också vaknar inte hamstern upp. Det går ju inte riktigt säga i förväg om det kommer gå bra eller dåligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
4/24/16, 2:20 PM
#9

Är han bara 2 månader? Har aldrig hört erfarenheter efter operationer på hamstrar, det är inte så vanligt. Råttor däremot, alla vaknar ju inte upp efteråt men dom flesta brukar väl göra det iallafall. Sen finns det ju annat som kan gå fel också, både under och efter operationen. 

Har veterinären amputerat ben på så små djur tidigare? Hur gick det? 

Är benet helt av är väl operation eller att låta honom somna in enda alternativen. Är han så ung och veterinären kan operera så kanske det är värt att prova? Som du skrev, somnar han in under operationen känner han ju ingen smärta heller. Vet du hur lång tid det kommer ta att läka efteråt? Kommer han ha ont länge efteråt trots smärtstillande? 

Förstår att det är svårt att välja… Går operationen bra kan han leva ett par år till, det viktigaste är att han inte behöver lida. Förstår att det är jobbigt 😕

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Tomba
4/24/16, 2:34 PM
#10

Har en trebent hamster själv. Troligen har han fått benet avbitet i ett slagsmål (hände innan jag fick honom, då det läkt klart när jag tog honom). Han har bara en liten stump där hö bakben skulle ha suttit. Han klarar sig i alla fall jättebra på tre ben. Klättrar precis som en vanlig hamster, kan stå på bakbenen. Dock går han lite lustigt men det verkar inte vara något som stör honom då han är pigg och glad. Trots att benet då troligtvis blivit avbitet eller skadat så han bitit av det själv så har det läkt bra. Måste ha gjort fruktansvärt ont (vill inte ens fantisera) men han är en pigg och glad hamster idag :)

[Howres]
4/24/16, 4:40 PM
#11

Min dvärghamster bröt benet i höstas, vi amputerade det men hon vaknade inte upp ur narkosen :( Men hon var trots allt två år så kanske berodde på åldern. Det finns smärtstillande för hamstrar som veterinären kan skriva ut till dig :)

Thall
4/24/16, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vi hälsade på Pierre idag <3 han låg i hopkrupen när vi fick honom, så tog jag upp honom och öronen åkte upp och han ville klättra på alla.Krypa in i tröjärmen och tvätta sig som vanligt..var tufft att lämna tillbaka honom, han ville vara kvar i tröjan..hoppas vi tog rätt beslut nu.På imorgon så då får vi svar om han klarade op <3 blir ingen sömn i natt heller…:(

Thall
4/24/16, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ester och Pierre

Annons:
Thall
4/24/16, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Douglas och Pierre

Thall
4/24/16, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Frans och Pierre

Thall
4/24/16, 7:51 PM
#16

Pierre

Thall
4/24/16, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Pierre<3

Tomba
4/24/16, 8:22 PM
#18

Lycka till! Håller tummarna!

[lillelull]
4/24/16, 9:55 PM
#19

åh! Lycka till! ❤️ Vi håller tummarna och uppdatera oss gärna hur det gått!

Bellie
4/24/16, 9:56 PM
#20

Oj oj vad söt! 😍 Lycka till med honom! Hoppas allt mår bra!

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Mosten
4/25/16, 8:03 AM
#21

Lycka till med lilla sötnosen🙂

Cireea
4/25/16, 11:21 AM
#22

Lycka till! Hoppas allt går bra för honom!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Thall
4/25/16, 5:13 PM
#23

Det gick inte bra.Han fick inte ens en chans.Kirurgen ringde och övertalade min sambo som inte är påläst alls:( han godkände en odödlig dos morfin.Fick veta det en timme senare när jag messade sambon och undrade om han hade hört något, och då skriver han att Pierre dog halv 9 imorse.Jag ville åtminstone vara där för honom när han dog.Minns igår när han blev pigg och glad när han såg mig och bara ville gosa och inte gå ner i lådan..jag satte ner honom och han hängde kvar och klamrade sig fast..å hjärtat har brustit..ska nog inte ha hamster.Har honan kvar och kommer vara överdrivet beskyddande

Denna kommentar har tagits bort.
Bellie
4/25/16, 5:22 PM
#25

#24 Oj, vad hemskt! 😢 Vila i frid! 🌺

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
4/25/16, 5:32 PM
#26

Jag beklagar verkligen! 😕🌺

Not från mig som sajtvärd: Det blev en dubbelpost och därför är inlägg #24 borta.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Thall
4/25/16, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Vi fick hem vår Pierre idag :(

Annons:
Tomba
4/26/16, 10:15 PM
#28

:'( beklagar

[lillelull]
4/26/16, 10:27 PM
#29

Usch va nej va sorgligt. Jag beklagar verkligen..❤️

Amun-Ra
5/1/16, 10:20 PM
#30

Beklagar sorgen.😕

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Corgitok
5/8/16, 9:07 PM
#31

Lite sent men vila i frid finaste😕🌺

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Upp till toppen
Annons: