Annons:
Etikettkosthållning
Läst 1588 ggr
[eliinmeyer]
2016-04-02 22:33

Kål?

Kan man ge kål till hamstrar? Läste på en gammal tråd att det skulle undvikas men sen när jag googla stod det att det var okej? Vilket är det?

Annons:
smellcaramell
2016-04-02 22:59
#1

all kål är gasbildande och bör inte ges i större mängder till något djur, speciellt inte till djur som inte är vana att äta kål sedan innan.

Majaa12
2016-04-02 23:02
#2

Nej, hamstrar kan inte släppa ut luften som människor kan. Det är bäst att inte ge kål, lök och liknande eftersom att det är gasbildande.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cireea
2016-04-03 00:25
#3

Vitkål och grönkål går absolut att ge! 🙂Men man får såklart tänka på att inte ge för stor mängd, och det gäller ju all Färskmat. Överkonsumtion är aldrig bra oavsett vilken sorts Färskmat man ger sin hamster. 

Jag ger vitkål och grönkål lite då och då när vi har det hemma. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2016-04-03 01:11
#4

Ska man ge mindre än om man ger sallad?

Cireea
2016-04-03 01:18
#5

Sallad ska man inte ge för ofta då det mest innehåller vatten vilket kan orsaka diarré, jag brukar ge mina sallad ganska sällan då det inte tillför särskilt mycket.
Man får helt enkelt ha lite sunt förnuft när man ger sin hamster Färskmat! 🙂
Men några gånger i månaden kan jag tycka är lämpligt.

Hellre lite av mycket än mycket av lite. 😉
För att förtydliga: Hellre flera olika sorters Färskmat men lite av varje än en sorts Färskmat som du ger mycket av.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2016-04-03 01:35
#6

#5 gäller det all sallad? För jag vet att isbergssallad ska man inte ge mycket av då det nästan bara är vatten och inga vitaminer, men vi köpte kruksallad istället, men är det samma med det alltså?

Annons:
Cireea
2016-04-03 01:52
#7

#6 Jag pratade om isbergssallad såklart! 😃Hur det är med all annan sallad kan jag inte riktigt svara på men jag antar att det finns bättre och sämre sorter. 

Ruccola är en som borde vara bättre att ge, exempelvis.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
2016-04-03 03:30
#8

Brukar aldrig ge kål, har aldrig kål hemma och äter det inte själv heller  ( om de bjuds såklart men inget jag lagar hemma)
Har gett kokt blomkål i väldigt liten mängd 1-2 ggr och det var populärt hos oss men det är inget jag vill ge ofta eller mycket av.

[eliinmeyer]
2016-04-03 11:22
#9

Nej vi äter det bara ibland men tänker att om det funkar kan man ju ge det :)

Upp till toppen
Annons: