Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 1016 ggr
[nilvanas]
2016-03-29 15:26

Eran första hamster

Tänkte att det hade varit roligt med en liten story-time tråd om när ni fick eran första hamster. Hittade ingen liknande tråd :) Så kör på med er historia och gärna bilder! Kan börja själv, fick min första hamster när jag var 10 år, vilket jag tycker är rätt tidigt för ett eget ansvar för sitt första djur. Men jag klarade det väldigt bra. Hon var en dvärghamster och jag döpte henne till Tindra. Hon blev hela 5 år och somnade in stilla en sommarnatt. Tindra var väldigt speciell om jag från de andra hamstrar jag haft. Hon var nästan lite som en råtta till beteende. Tindra var alltid ute efter sällskap och uppmärksamhet :) har tyvärr ingen bild på henne på min mobil då det var ett tag sen..

Annons:
Cireea
2016-03-29 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Jag bifogar samma berättelse som jag skickade in (och fick publicerad i slutet av 2015) till Svenska Gnagbladet som SHF skickar ut några gånger om året. 🙂

Året var 2008 och jag var bara 13 år gammal när jag fick min första guldhamster.

Chicko, en silversvart långhåriga hane, fick jag av min storasyster när jag hälsade på henne under ett par veckor den sommaren. Hon studerade i Strömsund och hade själv en syster till Chicko som kallades Peach så hon ringde helt enkelt upp uppfödaren och frågade om det fanns någon bebis kvar till mig. Gissa om jag blev glad när jag fick veta att det fanns en underbar liten hane kvar. Uppfödaren lät mig få både hamster och Bur i utbyte mot att jag lånade ut honom för en kull, vilket jag självklart gick med på eftersom jag var så ivrig. Ni kan få veta redan nu att kullen aldrig blev av då honan gick tom.

Från första sekunden vi såg varandra fick vi ett starkt band. Han klättrade upp i min hand med en nyfiken blick och mitt inre sjöng till av den intensiva blicken vi delade, det var som om han kunde känna den osagda kärleken genom min blick. Jag älskade Chicko mer än något annat och jag gjorde allt för honom trots mina föräldrars protester i början när han precis hade flyttat in. Jag visade dom att jag kunde ta ansvar, inte en enda gång lät jag mina föräldrar betala för varken spån, mat eller ens veterinärbesöket som blev av. Chicko var en väldigt simpel hamster men full av kärlek, till slut kunde inte mina föräldrar stå emot den fluffiga charmbollen.

Veckorna flöt på och vårt band blev ännu starkare för varje dag som passerade. Chicko satt ofta på min axel och åt en liten nudel som jag delade med mig av och var han inte där så sprang han efter mina fötter som en liten hund. Vi gjorde det mesta tillsammans, allt från att mysa i soffan framför en bra film till att mysa i solskenet under de vindstilla dagarna under sommaren. Chicko gav mig så otroligt mycket och det är tack vare honom som jag började fundera på att föda upp guldhamstrar. Det var just hans personlighet och totala tillit och kärlek gentemot mig som gjorde att jag verkligen ville ge andra samma möjlighet. Veckor blev månader och jag tvivlade aldrig på att mitt köp var förgäves. Inte ens de gånger han gnagde sönder mitt täcke eller nafsade mig på örat. En gång tuggade han sönder en hel gardin och det enda jag kunde göra var att skratta åt det, han var på tok för söt för att bli arg på.😍

I slutet av april 2010 upptäckte jag att Chicko's mage hade blivit uppblåst, den var hård men han fortsatte leva precis som vanligt utan några tecken på smärta. Jag var ganska ung och inte särskilt insatt i de olika Sjukdomar som kunde drabba hamstrar och därför tänkte jag inte på att det var något allvarligt. 

Den 5:e maj 2010 kände jag mig tvungen att ta honom till veterinären då jag tyckte att den där hårda magen var lite märklig. Ensam på en håltimme skyndade jag in på den enda kliniken som fanns i vårt lilla samhälle och där möttes jag av en okunnig veterinär som påstod att min Chicko bara var förstoppad trots att han gjorde sina behov rakt framför ögonen på henne, det fanns inget hon kunde göra och det var bara för mig att gå hem igen. Tvåhundra kronor fattigare gick jag hem med min fina kille som genast vände upp sin blick mot mig när jag satte ner honom i buren. Jag strök honom försiktigt mellan öronen, precis som han älskade, och han slickade mina fingrar innan jag stängde buren och skyndade tillbaka till skolan för att ha nationella prov i Kemi. Inte en enda gång tänkte jag på att det här kunde vara sista gången vi sågs. Sista stunden vi delade. 

Jag blev klar tidigt och hade en timme över så jag sprang hem igen (vi bor precis bredvid skolan) för att titta till Chicko. Samma sekund som jag kom in genom ytterdörren spred sig en obehaglig känsla i magen. Någonting var väldigt fel och jag bara visste att det var min Chicko som inte mådde något vidare. Jag rusade upp till mitt rum och jag hörde Chicko i sin Bur men jag kände på mig att tiden var knapp. Jag rundade hörnet och jag kunde se hans stora blåa Bur stå där inne i mitt rum. Våra blickar möttes och han drog sitt sista skälvande andetag innan lågan som brunnit starkt i hans ögon slocknade, för alltid. 💔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[nilvanas]
2016-03-29 17:21
#2

Wow, fint skriver Cireea. Blev rätt så tagen av texten! Fina Chicko <3

Majaa12
2016-03-29 17:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fick min första hamster i julklapp, eller ja, jag fick Bur och tillbehör. Dagen efter hade jag bråttom till djuraffären, där jag skulle köpa min första hamster. Visste inte bättre då, var 11 år och hade inte tid att vänta på kull hos uppfödare. Vi åkte till en liten djuraffär och dom hade 3 små guldhamsterhanar. Två vita, en lite ljusare än den andra och en svart bandad. Dom låg och sov i ett litet plasthus i mitten av ett stort akvarium. Huset och varandra, det var det enda dom hade. Trots att dom var 3 månader gamla bodde dom tillsammans, vilket gick bra, som tur var. Nör jag kom in i rummet vid buren sprang dom fram, alla 3. Dom hoppade mot kanten och det gjorde så ont att se… Jag ville egentligen ha en hona så vi skulle åka till en annan affär istället. Men när jag kom ut ångrade jag mig, jag kunde inte gå därifrån utan min lilla kille. En utav dom vita hanarna, Mini. Jag köpte honom och fick honom i en liten kartong med små lufthål. I bilen stack ham ut sin lilla rosa nos och det var det sötaste jag sett. Vi kom hem och jag släppte ut honom i sin nya Bur. Han var så rädd, gjorde ljud som inte går att beskriva. Lämna sina syskon och flytta till ett helt annat ställe. Men han blev van. Tiden gick och han blev aldrig riktigt helt tam, men jag älskade honom lika mycket för det. Han fyllde ett och jag gjorde em tårta som han åt upp jättesnabbt. Några veckor efter märkte jag att något var fel… Hans ögon var igenklibbade och hans mage var stor och hård. Han bajsade inte längre. Jag ringde till pappa och sa till honom att han skulle köpa någon sorts olja på Apoteket, den skulle hjälpa honom. Jag var tvungen att gå till skolan, det var på en tisdag och jag skulle gå till 3. Jag grät hela dagen, var så rädd att han skulle dö. När jag slutade skyndade jag mig hem, jag cyklade förbi affären och köpte banan till honom, jag visste att det inte fanns mycket att göra för honom och han skulle få något som han tyckte om. Jag kom hem och in i mitt rum och mitt i buren låg han, han andades inte längre. Jag lyfte upp honom och kramade honom, en sista gång. <3 Vi begravde honom i med tyg från en pyjamas, så att han skulle ha det mjukt. Jag skrev ett brev till honom, satte ett hjärta på och la ner det hos honom… Jag önskar att jag hade fått säga hejdå och finnas där för honom det sista… La så mycket skuld på mig själv. Varför gjorde jag inte något annorlunda? Då kanske han hade levt än idag. Ångrar fortfarande alla fel jag gjorde, att han fick komma ut ur buren för lite och sånt, men det är inget jag kan ändra på, det är försent…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cireea
2016-03-29 17:31
#4

#2 Tack, Chicko betydde mycket för mig och än idag saknar jag honom trots att det gått så många år sedan han somnade in. 

#3 Så otroligt fint skrivet Maja, jag vet hur hemskt det är att förlora en älskad familjemedlem. Man blir aldrig någonsin redo att släppa taget, inte ens när dom mår som värst. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
2016-03-29 17:38
#5

#1 ❤️

 #4 Nej, jag gråter lika mycket nu som jag gjorde då, för 3 år sen… Första hamstern är alltid lite extra speciell. Det är än sålänge första jag har förlorat… 😢❤️

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[Ninji]
2016-04-07 12:44
#6

Min första hamster fick jag när jag var 8 år gammal, det var 2 kinesiska dvärghamstrar (mor och dotter).
Min första guldhamster fick jag när jag var 9 år gammal, han var svart och långhårig,

Annons:
[eliinmeyer]
2016-04-07 13:21
#7

Min nuvarande hamster är min första. Köpte han på djurmagazinet i Trollhättan. Jag ringde innan och fråga om det fanns några inne och de sa att det fanns en vit, en grå och en créme färgad (hanar). Jag tänkte ta en vit men när jag kom dit och såg den créme färgade så blev jag som förälskad i han. Han ör så snäll och fin och kunde inte fått en bättre första hamster

Mosten
2016-04-08 09:54
#8

Min första hamster (egentligen min sons hamster som han fick på sin 6 årsdag) köpte honom för 20 år sedan i en djuraffär, hade då inte hört talas om uppfödare utan de var helt enkelt djuraffärer man köpte ifrån. Min son döpte honom till Måns. Måns var en cremefärgad guldhamster, snäll och bet aldrig någon. På den tiden hade man rätt små burar och små hjul🤔 man fick  inta alls denna info som man får idag. Idag tänker jag rätt mycket på detta eftersom mina hamstrar i dag har stora burar och lekhagar det oftast är i varje dag. , Måns hade det inte lika bra och jag får lite skuldkänslor ibland, men jag får trösta mig med att ingen visste bättre alla verkade ha det så till sina hamstrar, vi gjorde de vi trodde var det bästa för honom och han var så älskad av min son (ja även från mig) Han blev 2 år och vi begravde honom i vår trädgård i en kartong där vår son bäddade så fint och varmt åt honom❤️

Men min egna första hamster är Mapilamis Crimmsy som nu är 6 månader gammal. Han är min cool lugna myskille som är min första hamster och avelshane som nu blivit pappa den 30 mars till 12 små bebisar❤️🙂

Amun-Ra
2016-04-12 02:25
#9

När jag var 15 år blev jag hamsterfrälst vid ett party där värdens lillebror hade en guldis. Festen var urtråkig så jag spenderade hela kvällen med hamstern istället. När jag var i den åldern var jag rett så rebellisk. Veckan därpå så cyklade jag till djuraffären och köpte ett hamster paket (hamster,bur,skål,vattenflaska, frön och spån) Mamma blev naturligtvis förbannad. Men lugnade ner sig efter ett tag och axepterade mitt köp av hamster till sisst. Hamstern var en KH creme kille som jag döpte till Snutten. Har haft hamster sedan dess. Är 38 år idag. Så det är ett tag sedan dess. 😃

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Upp till toppen
Annons: