Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1023 ggr
Fluffyunicorn99
2016-03-15 19:34

Jag tror inte att min hamster trivs

Hej! Jag har adopterat en 7 veckors gammal guldhamster hona som jag nu haft i 1 vecka. Hon är relativt tam men lite avvaktande då vi inte har knutit band än. Saken är den att jag först hade gallerbur till henne men då hon bara bet och bet på gallret var jag tvungen att byta Bur.  Hon försöker på alla sätt att ta sig till gallerluckan i taket och om hon lyckas så biter hon på det med. 

Jag har gjort som en liten rasthage åt henne där hon sprungit 1 gång hittills men det kändes som om hon var extremt stressad under tiden. Jag vet att jag har haft henne under en kort tid men skulle ändå vilja veta om detta "stress" beteende är normalt. Hon springer nämligen konstant runt i buren och jag är orolig att hon inte trivs fastän jag följt alla konstens regler. Hon äter bra och dricker vatten. 

Oroar jag mig  onödan? detta är nämligen mitt första djur.

Annons:
Cireea
2016-03-15 19:49
#1

Har hon ett Hjul i buren? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
2016-03-15 20:11
#2

Har haft min hamster i över ett år och hon gnager fortfarande lite på gallret emellanåt. Hon är lite stressad i lekhagen/mitt rum och jag har provat massa olika saker. Göra ytan större, mindre, lägga ut många gömställen så att det inte blir stora ytor osv. Hon har Hjul men är jätteaktiv vilket jag tror påverkar då hon måste röra sig fram och tillbaka och hitta nya saker att göra hela tiden. 

Prova att göra om lekhagen som jag har gjort för det har funkat, det gäller att hitta vad hamstern trivs bäst med. Förhoppningsvis vänjer hon sig med tiden, hon har ju inte bott länge hos dig än 🙂

En sak som gör jättestor skillnad för mig är att släcka lampan eller dimra den om det är möjligt. Hon är mycket tryggare i mörkret. 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Fluffyunicorn99
2016-03-15 21:31
#3

Jag har inget jul då jag fortfarande letar efter ett "liggande" Hjul då jag har hört att de vanliga skadar ryggen på dem även fast de är stora. 

Men skönt att höra att an inte är ensam med det hör och jag ska fortsätta att försöka berika hagen mer med lite smått och gott :)

Cireea
2016-03-15 22:10
#4

Jag skulle satt in ett Hjul i buren, 29cm passar mer än väl för en guldhamster. 🙂 När dom är unga har dom väldigt mycket energi så ett Hjul kan verkligen hjälpa till med den där överskottsenergin dom kan ha i buren trots att dom fått vara utanför buren för att utforska.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fluffyunicorn99
2016-03-16 22:59
#5

Okej :) Ska göra det

Upp till toppen
Annons: