Annons:
Etikettallmänt
Läst 1398 ggr
Majaa12
2016-03-09 14:59

När du är förkyld

Hur gör ni med eran hamster/hamstrar när du är förkyld? Byter vatten och ger mat själv eller gör någon annan det? Hanterar ni som vanligt? Hur rädda är ni för att smitta hamstern?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Evovva
2016-03-09 19:02
#1

Då det är ganska smittsamt så hanterar jag hamstern så lite som möjligt. Byta mat och vatten är ju ett måste så jag tvättar mig noga med tvål och vatten och sedan spritar jag händerna. Tar inte upp hamstern om det inte är nödvändigt och har den inte uppe vid ansiktet.

[lillelull]
2016-03-09 21:07
#2

Samma här, handspritar innan jag ex rensning av toa lådan/ vattenflaska/ mat. sen plockar jag inte alls upp hamstern.

Bellie
2016-03-09 22:42
#3

Jag gör inget annorlunda. Har inte förstått att det kan påverka hamstern. Trodde att förkylningar hos människor. Tur att jag typ aldrig är sjuk eller har förkylningar då…😐

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Majaa12
2016-03-10 10:51
#4

#3 Oj, det kan ju vara bra att veta när man ska föda upp, men nu vet du ju det iallafall :) Har varit jätteförkyld i en och en halv vecka och hamstern har inte fått komma ut alls då enda stället är på mitt rum.. Mat och vatten har hon fått varje dag och jag tvättar händerna noga innan. Som tur är bor hon i en Detolf-bur med både Hjul, och klätter- och grävmöjligheter så hon klarar sig ganska bra ändå. Hur gör ni när ni är sjuka längre, får dom komma ut i rasthage eller liknande då?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[lillelull]
2016-03-10 15:08
#5

Jag var sjuk en hel vecka med halsont och kände mig riktigt dålig.. då fick jag även om han är under 5 månader låta honom springa i hjulet lite för de vet jag att han gärna vill, men de är så stort så det är okej men han får inte ha fri tillgång. ( han har det i buren med en kil i så de står stilla) Sen fick han helt enkelt bara vara i sin Bur. Den är ändå stor 1 m lång så får plats m lite grejer att leka med. Han har en grävstuga och en hylla å lite grenar och saker han kan pocka på. Det gick bra, verkade inte vara rastlös eller stressad i buren men han är en sån hamster som gärna vill sova i min morgonrock eller nära mitt ansikte så det var lite jobbigt att inte få ha honom uppe, för det är så mysigt :) Men jag vågar inte ta risken att ta ut honom iaf inte när jag var så himla dålig som jag var nu sist :/

Majaa12
2016-03-10 15:43
#6

#5 Mina hamstrar har alltid haft tillgång till Hjul, från 5 veckor. Ser inget fel med det alls sålänge hjulet är tillräckligt stort :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
[lillelull]
2016-03-10 16:38
#7

Han har ju tillgång men inte fri tillgång hela natten :) Det är mycket roligare för honom att komma ut och upptäcka saker än att springa i hjulet. Men när jag är sjuk springer han i hjulet mer men annars spärrar jag hjulet och har honom ute eller låter honom gräva i sin stuga och leka med annat för jag vill gärna att han ska sysselsätta sig med annat än bara hjulet. Det var inte menat som ett " fy på er som har Hjul till hamstrar inlägg" :)

Majaa12
2016-03-10 18:10
#8

#7 Nej det var inte så jag menade, det var det "innan 5 månader". Det är väl en rekommendation från shf (?) att man inte ska använda det innan 5 månader, vilket jag inte förstår varför :) Min hamster skulle bli helt tokig utan sitt Hjul. Hon är så jätteaktiv, som en unge trots att hon snart är ett och ett halvt år :P

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Bellie
2016-03-10 19:42
#9

#4 Ja det kan vara bra att veta. Tvättar dock alltid mina händer innan jag pysslar med hamstrarna. 😉

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Roonja
2016-03-11 11:14
#10

Jag har alltid fått lära mig att det är helt olika bakterier så förkylning kan INTE smittas från människa till hamster och tvärt om. Men jag är fortfarande mer försiktig. Jag har (oturligt nog) varit förkyld enda sedan september, ja ni hörde rätt, förkylning, bihåleinflammation, öroninflammation, influensa, halsfluss å feber på det.. tjoho tänkte jag då jag måste sköta om mina hamstrar dagligen. Men det har gått bra. De har fått vatten, mat, rent och lite hantering, såklart utan pussar för att inte riskera något. Så jag är extra försiktig när jag är sjuk bara :)

Bellie
2016-03-11 15:51
#11

#10 Så har jag också tänkt…

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Evovva
2016-03-11 22:40
#12

#10 stämmer inte tyvärr. Vi kan smitta hamstrarna men dom kan inte smitta oss.

Tror det har med immunförsvaret att göra.

Roonja
2016-03-13 10:41
#13

#12 Det finns ingen som har bevisat att vi kan smitta de.

Annons:
Evovva
2016-03-13 15:26
#14

Jag har för många år sedan smittat dotterns hamster. Hade ingen aning om att man kunde smitta. Höll på med hamstern precis som vanligt. Efter några dagar började den nysa frenetiskt var allmänt seg och kleggiga ögon. Veterinären konstaterade att den var förkyld.

[lillelull]
2016-03-13 16:36
#15

Har också alltid fått höra detta om hamstrar att de är känsliga för våra förkylningar och varför skulle hamsterföreningen skriva ut detta om de inte hade konkret fakta bakom sig? Någon som vet?

Cireea
2016-03-13 18:54
#16

Jag har också blivit informerad om att vi inte smittar hamstern med vår förkylning. Nu brukar ju jag inte hantera mina hamstrar alls medan jag är sjuk oavsett, då brukar sambon ta över tills jag frisknat till. 🙂

Kan någon länka till konkreta studier som bevisar att vi kan smitta våra hamstrar med förkylning? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
2016-03-13 22:36
#17

Vet inte heller riktigt.. Men flera gånger när en hamster har blivit förkyld har ägaren varit det också. Det står också på shfs sida men dom har ingen källa där heller…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[lillelull]
2016-03-13 23:11
#18

Jag pratade med en veterinär om det på agria ( telefonveterinär) och hon sa att det skulle vara mycket osannolikt att det smittar, dock ska jag dubbelkolla det med att ringa till roslagstulls djursjukhus och skansen akvariet då de fanns någon kunnig där sa hon och det var det tips jag fick iaf av men veterinären sa att det skylle vara högst osannolikt och att det såfall ev kan smitta om ex hamstern är immunologisk nedsatt och vet trodde nästan att detta var nån krösamaja/ myt. Men jag återkommer när jag ringt dom andra ställena. Är inte så hype på att ringa då jag har öroninflammation men ska försöka ta ett kort samtal med en vet till imorgon så man kan gå till botten med denna grej! :)

Cireea
2016-03-14 11:48
#19

Tycker också det låter väldigt osannolikt att vi skulle smitta hamstrarna.. 
Men säg till när du vet mer!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
2016-03-14 12:15
#20

Skansen djurvårdare säger: Nej det smittar inte! :) Jag väntar svar från Roslagstull så har vi kollat med tre källor! Återkommer snart

Annons:
[lillelull]
2016-03-14 12:26
#21

Roslagstull säger nej också Möjligen att rådet kommer ifrån att de kan smitta en hamster som är nedsatt i immunförsvaret eller gammal å skröplig men en frisk hamster nej och troligtvis inte heller en bara gammal frisk hamster heller. Så det verkar vara ett ganska enat svar.

Cireea
2016-03-14 13:37
#22

Precis som jag trott.. 😛 Härligt att vi har svar nu!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
2016-03-14 13:49
#23

Japp! Det känns ändå tryggt att tre helt olika ställen säger desamma :)

Roonja
2016-03-30 16:38
#24

Japp, helt olika bakterier. Det finns en hel del zoonoser men förkylning är inte en av de :)

[lillelull]
2016-03-31 22:25
#25

Undrar ändå varför det är så att hamsterföreningen går ut med den infon?

Cireea
2016-04-01 17:23
#26

#25 Hemsidan är under konstruktion då den inte fått en upprustning på ganska länge, kan hända att den informationen då kommer försvinna då man vet mer idag än vad man gjorde för några år sedan! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
2016-04-01 23:57
#27

#26 Så bra! Då kanske informationen når fram till de att vi har kollat upp det och att det faktiskt finns stöd bakom det av tre veterinärer!🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: