Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1183 ggr
[dvärgkaniner]1
2016-02-29 14:50

Tips?

Hej!
Jag behöver tips hur jag kan få min hamster tam? 
Han verkar inte blivit så mycket hanterad oss den förra ägaren och är då inte så lätt att hantera. 

Kom med tips och förslag hur han kan bli tamare :)

Annons:
Cireea
2016-02-29 18:17
#1

Hur menar du med att han inte är lätt att hantera? Hoppar han ur? Lägger sig på rygg? Biter? 🙂

Det sätt jag använder på en kanske inte fungerar på en annan, däremot brukar jag helt sonika inte "fega" med hamstern utan jag visar att jag är där, klappar lite försiktigt och lyfter sedan upp hamstern i händerna. De första gångerna kan det vara lite läskigt men jag har märkt att hamstern anpassar sig snabbare att bli hanterad på det sättet än om jag försöker lirka med godis osv. 

Men det är MITT sätt, det behöver inte fungera för alla! 🙂
Är lite svårt att förklara med ord utan att kunna visa..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

lollynonna
2016-02-29 21:33
#2

Är det han du ska avla på?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

elindahlberg
2016-03-03 13:24
#3

Hej tänkte ställa en fråga som är liknande med det du bad om hjälp för. Min hamster är så himla rädd för händer men hon försöker inte bita ett något utan springer och gömmer sig eller lägger sig helt platt på mage. Iallafall när jag har försökt hålla henne så kastar hon sig iväg alltså genom hela buren flyger hon! Hur ska jag hantera det? Mvh Elin :)

Cireea
2016-03-03 13:35
#4

#3 Som jag skrev i din tråd, din hamster har precis kommit hem till dig, ha tålamod och skräm henne inte. Hon är i en helt ny miljö med helt nya människor, dofter och ljud. Klart hon är rädd! 😐

Sedan, när en hamster är från djuraffär så finns det inga som helst garantier att hamstern kommer bli tam. Du undrar säkert varför det inte finns några som helst garantier och det är finns ett enkelt svar: Därför att dom inte är avlade för det. Djur från djuraffärer är avlade för kvantitet inte kvalité, därför bör man alltid vända sig till en seriös uppfödare som avlar för att främja arten. En uppfödare som lägger ned tid, kärlek och stora summor pengar för sin Avel. 🙂

Självklart kan en hamster bli världens mysigaste oavsett om dom kommer från en djuraffär, men snälla.. Stöd inte den fruktansvärda Avel som ligger bakom de djur som säljs på djuraffär. 😕Det är ingen vacker historia bakom dessa djur och varje gång ni köper från en djuraffär stödjer ni denna hemska grossistavel.
Vi pratar alltså om djur som är inavlade och där man inte har någon som helst koll på vad för Sjukdomar som finns i generna. Man avlar för att få många djur, sedan struntar dom i om halva kullen blir missbildade, aggressiva eller sjuka. Innan man sedan skickar dessa djur till affären så avlivar man alla de som inte är "fina" nog att säljas i butik.. 😢

Förlåt TS för att jag kapade till inlägg lite men jag ville svara Elin samt förklara lite kring det val hon gjort genom att köpa på en djuraffär. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[dvärgkaniner]1
2016-03-04 23:06
#5

Han är tam nu och är jättesnäll. Tror det berodde på att jag inte hade något tålamod tidigare 😊 

#2 Han är inte min hamster, min systers. Så jag bestämmer inte om han ska avlas med eller inte. Jag hanterar bara honom och hjälper till  med att Städa buren?, ge mat och vatten 🙂

[dvärgkaniner]1
2016-03-04 23:09
#6

#4 Håller med dig 👍

Annons:
Min Hamster Muffin
2016-03-05 23:08
#7

Min hamster är köpt från djuraffären och han är supertam!

Cireea
2016-03-05 23:28
#8

#7 Om du läste mitt inlägg noggrant så var det också en sak jag tog upp, visst kan hamstern bli tam och hur snäll som helst MEN det är så otroligt fel att stödja den Avel som finns bakom dessa djur i djuraffär.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: