Annons:
Etiketthälsa
Läst 630 ggr
maja098
2016-02-29 09:17

Är det elakt mot hamstern?

Bor varannan vecka hos mina föräldrar och har min hamster hos mamma. Han bor i en stor Bur, 175x45 cm ungefär med Hjul och två grävsektioner med strö upp till taket. Mamma är lite allergisk och gillar inte djur så mycket så när jag inte är hemma får han inte komma ut på kvällen alls. Han får vatten och mat varje dag. När jag är hemma får han både Färskmat och han får komma ut på kvällen om han vill. Ibland är jag hos mamma nån dag mitt i veckan och då får han självklart komma ut men annars är han i sin Bur en vecka. 

Tycker ni att det är jätteelakt att han inte får komma ut ur buren varannan vecka? Han har ju trots allt en stor Bur med massa saker att göra. Att tillägga är att han inte alltid vill komma ut när jag är hemma heller, typ två dagar i veckan vill han inte komma ut alls…

Annons:
[Zachapacka]
2016-02-29 09:38
#1

Han verkar ju ha en jättestor Bur :), så det är knappast elakt att han inte får komma utanför den så ofta. Om du är orolig att han ska bli uttråkad så byt grejer i buren lite då och då så får han variation ändå.

Jag blev väldigt nyfiken på hur din Bur ser ut, har du någon bild på den?

Sanjolina
2016-02-29 09:38
#2

Om du ser till att buren har mycket berikningar och aktiveringar tycker inte jag att det är jättetaskigt mot din hamster.

maja098
2016-02-29 09:45
#3

Buren har massa olika saker och byter ut varje vecka, har leksaker för runt 2000 kr så har mycket att byta med. 

#1 Har ingen bild på det tyvärr men det är väldigt likt en detolfbur som flera har, sök på det på internet bara, då kommer massor upp🙂

[Zachapacka]
2016-02-29 09:53
#4

#2 okej tack endå :)

Personligen tycker jag att det är mycket viktigare att hamstern har en rymlig och "rolig" Bur än att den får komma utanför. Det känns som att hamstrarna blir såpass stressade att det knappt är värt det. Bättre att somsagt ha en stor Bur som man ändrar i då och då.

[lillelull]
2016-02-29 23:51
#5

Min nuvarande hamster hade jag aldrig kunnat lämna  mer än över en natt hemma då han är väldigt krävande när det gäller social kontakt med mig. 

Han sitter verkligen och väntar tills man kommer och öppnar locket och klättrar sen rakt upp på mig och sen så hänger vi hela kvällen och han sover även på mig eller i min morgonrock på nätterna så han är väldigt glad i att vara utanför buren, han har en stor Bur med Hjul, klätterstuga och en massa saker han kan pyssla med så jag tycker helt klart att d är ok att lämna honom en natt men aldrig mer. 

Men min förra guldis han var inte alls lika glad i att komma ut, klart ibland så tyckte han det var trevligt men han gillade att vara i sin Bur och han hade en Bur som är ungefär i din storlek med Hjul och saker att göra så han trivdes bra med att vara där och sen fick han lite olika leksaker, och att jag hände ex färska grönsaker i en slags pinne så han kunde pyssla lite med såna saker i sin Bur som gjorde det roligt. Så som ovan sagt byt ut inredningen lite då och då så är det säkert ingen fara med att han inte får komma ut varje dag hela tiden. 

Din hamster verkar ha det bra och ja jag ser ju faktiskt ingen oro i det du säger eller att hamstern skulle må dåligt av det. Och du verkar ju vara mån om att han får komma ut när du är där och att du åker dit mitt i veckan också och kollar till honom tycker jag är bra och jag tycker du verkar ha bra koll på hur din hamster mår och har det.  🌺

[lillelull]
2016-02-29 23:53
#6

Hade varit kul att se hur din Bur ser ut om d hade kunnat lägga in en bild bara för jag tycker det är roligt att se hur olika berikar sin miljö och man får alltid lite inspiration från andra 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: