Annons:
Etikettutställning
Läst 1692 ggr
Cireea
2/25/16, 6:42 PM

Har du ställt ut?

Har du någon gång varit på en utställning med din guldhamster? 🙂
Om du har flera guldhamstrar, hur många av dem har du ställt ut? 

Berätta gärna lite hur det var att ställa ut.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Majaa12
2/25/16, 10:39 PM
#1

Nej, ofta är det för långt bort. Mina föräldrar är inte så intresserade av hamstrar heller och jag vill inte vara där själv. 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[Howres]
2/25/16, 11:06 PM
#2

Nej, ska dock ställa ut i maj :)

Cireea
2/25/16, 11:10 PM
#3

#1 Jag vet känslan  😕Alla utställningar ligger för långt bort för mig med, det hade kostat alldeles för mycket för mig att åka på en utställning.

#2 Vad roligt! 👍Du måste berätta efteråt vad du tyckte!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
2/25/16, 11:16 PM
#4

#3 Du bor för långt upp och jag för långt ner 😛 Mycket brukar väl vara runt Stockholm? Var en för ett par månader sen bara nån timme bort men skulle vara tvungen att åka 5 på morgonen och hem 7 på kvällen, då det gick bussar. Dessutom skulle jag vara ensam. Men när jag blir äldre kan jag förhoppningsvis åka på nån iallafall 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cireea
2/25/16, 11:23 PM
#5

#4 haha precis! 
Stockholm är ju inte långt bort om man tänker sig en flygresa men med hamstrarna skulle man bli tvungen att ha bil och det tar ju runt åtta timmar enkel väg för vår del i så fall. Dessutom skulle jag behöva hitta någon som kunde köra mig samt vara borta över en helg.. och det är ju inte alla som kan det precis. 😐

För att inte tala om att man skulle behöva ta med burar åt hamstrarna när man bor så pass långt ifrån. Hade man bott en timme bort hade man ju inte behövt släpa med sig burarna samt vara borta en hel helg.. 

Hade varit roligt med en utställning på andra håll, exempelvis en längre ned och en annan gång längre upp. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Evovva
2/25/16, 11:55 PM
#6

#5 Inte behöver du ta med burar för att åka på utställning även om man behöver sova borta en natt.

Då jag bor lite off och inte har bil så måste jag åka till mina föräldrar och sova över natten om jag ska hinna upp i tid till inblåsningen. 

Jag har en stor transportbur med mycket bottenströ, toapapper och mat. Lägger ner gurka eller en bit saftigt päron för vätska. Ställer transportburen i en stor plastad kasse med dragkedja man kan stänga mer eller mindre för att hindra kyla på vintern och givetvis drag.

Tar med henne till jobbet och ställer henne så hon får lugn och ro då jag jobbar med barn. Direkt efter jobbet åker jag till mina föräldrar en resa med tåg och buss på ca 1 tim.

På kvällen får hon vara uppe mycket eller så har jag en hamsterboll hon får springa i. 

Så har jag gjort i flera år vid utställningar. Haft både yngre och äldre hamstrar och det har aldrig varit något problem.

Annons:
Cireea
2/26/16, 12:02 AM
#7

#6 Jag skulle ändå tagit med mig burar för de hamstrar jag skulle ställa ut.
Fast nu är ju det inte aktuellt för min del då jag aldrig tänker åka så pass långt som det krävs just nu för att gå på en utställning.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Evovva
2/26/16, 3:11 AM
#8

#7 Blir lite nyfiken nu. Vad är anledningen till att du känner att du behöver ta med buren. Du får ju inte ha hamstern i buren under en utställning då måste den vara i transportbur.

NinniH
2/26/16, 6:53 AM
#9

Ställde ut för ett par år sedan och tyckte det var hur kul som helst! Saknar det faktiskt och hoppas kunna börja ställa ut mer i framtiden. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Cireea
2/26/16, 12:31 PM
#10

#8 Jag vet att hamstern ska sitta i transportburen under tiden man är på utställningen, men eftersom jag skulle bli tvungen att åka bort över en hel helg (på grund av det långa avståndet mellan mig och alla utställningar)  så måste ju hamstrarna vara någonstans när man inte är på utställningen. 

Jag skulle aldrig någonsin ha mina hamstrar i sina transportburar en hel helg, därav att jag skulle välja att ta med mig burarna för den tid då man inte är på utställningen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
2/26/16, 12:56 PM
#11

Jag är också intressrad av att få höra lite om utställningar så följer tråden! Och så synd att du bor så långt bort #10 Och ja tänker samma att de måste vara jättebökigt för dig och man måste ju ha med Bur. Tänker jag… Jag fick lite panik av att ha min hamster i transportbox i 6 timmar och ville bara stoppa honom i en större Bur så fort så möjligt ( det var när jag hämtade honom från Uppsala till Lund m tåg) Hur tänker ni andra kring detta? Är det rent lagligt så att säga att låta en hamster vara i en transportbox över en natt/helg?

Cireea
2/26/16, 2:27 PM
#12

#11 Om man ändå tar bil neröver så kvittar det ju om man har med sig några burar i skuffen liksom.. 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MaaariaS
2/26/16, 3:55 PM
#13

Jag har ställt ut mina hamstrar flera gånger och det var kul(kan har varit för att jag vann en del hahaha) men jag hoppas kunna ställa mina kineser nån/några gånger i år 👍

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Evovva
2/26/16, 6:28 PM
#14

#11 Vet inte vad du tänker på när du undrar om det är lagligt att ha dom en natt i transportbur?  Tiden dom är i transportburen en dag när det är utställning är väsentligt längre än under natten. På kvällen så är den uppe med mig i soffan eller i en hamsterboll för att få röra på sig.  Min hamster sover mer på natten och är uppe på dagarna. Hon har vänt på dygnet helt själv. Varje gång jag går förbi hennes akvarium så kommer hon fram och vill komma upp och då spelar inte tiden på dygnet någon roll.

[lillelull]
2/26/16, 6:44 PM
#15

Ja jag tänker mer att finns de någon regel eller lag som säger att man får förvara sina djur i transportbox under en viss tid, rent generellt sätt. 
Bara en tanke jag hade, angående om man ex åker ner på fredagen och utställningen är på lördagen och sen åker man hem på söndagen, är det då ok att ha hamstern i den lilla petboxen under denna tid? Även om man har den ute en viss tid. Jag bara undrar har absolut ingen erfarnhet av detta så jag bara ja .🤦‍♂️

Cireea
2/26/16, 6:59 PM
#16

Som sagt, jag finner det inte moraliskt rätt att ha en hamster i transportbur så pass länge som över en hel helg. Du gör  som du vill Evovva men jag tycker inte det är rätt mot hamstern.  ☝️

Jag skulle uppskatta om ni (vi) kunde avsluta den här  diskussionen, jag vill prata om utställningar och inte hamstrar i transportburar.  🙂

#9 Vad tyckte du var roligast? När du ställde ut, vann du något? 

#13 Vad roligt, jag hade gärna ställt ut min kines också men det är ju för långt bort.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

NinniH
2/26/16, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16: Hela upplevelsen var rolig, bortsett från de tidiga morgnarna, men det hör till. 😛 Gemenskapen var trevlig, att ha såpass många att sitta och prata hamster med. Kika på bedömningarna och spana in alla supersöta hamstrar och gerbiler. 🙂

Ett par gånger vann jag, oftast med mina korthår. Hanen som jag ställde mest fick till och med titel sen (Svensk Premiere). 🙂 Extra roligt med egenuppfödd dessutom.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Cireea
2/26/16, 8:09 PM
#18

#17 Wow, vad kul! 😃 Vilken upplevelse! 
Jag hoppas att jag också ska få uppleva det någon gång..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
2/26/16, 10:17 PM
#19

Dock så tycker jag ändå frågan om hamstrar i transportboxar under utställning kan höra in lite i tråden då det faktiskt är något som rör just utställningen men kan absolut avstå från diskussionen och skapa en egen tråd kring detta men alla får ju göra som de vill såklart men jag hade nog aldrig klarat av att ha en hamster i en petbox sålänge! Men inget illa menat mot de som har det! 🌺

#17JÄTTEFIN hamster, vilken härlig känsla att få vinna med en egenuppfödd hamster.

Har du ställt ut några långhåriga hamstrar också, jag har ju läst en del om att allt kan få avdrag av poäng ex att man klappar sin hamster så den blir flottig i pälsen kan göra avdrag.
Upplever du att de är vad ska man säga  "hårda" på utställningar? 

Och även en sak som jag tänkt på med klor, klipper ni klorna på era hamstrar innan utställningen? 

Jag har aldrig behövt göra detta då jag har stenar och terrakotta fat och de brukar ju hålla sig ungefär lika långa vad jag upplevt och hade de såklart blivit långa hade jag klippt de men har aldrig varit med om detta men jag läste att vissa klipper klor innan utställning? 
Det måste ju vara verkligen pilligt med en hamster som är sprallig 😂

[lillelull]
2/26/16, 10:21 PM
#20

Och en sak till,  bada hamster inför utställning? Är det något man ens behöver göra? Jag har då aldrig badat min hamster men kom över en tråd där någon hade badat sin hamster och min uppfödare och jag pratade också om att de badas inför utställningar för att bli extra fina i pälsen? Helt lost på detta då jag upplever att hamstern håller väl sig ren med sin Sand? och om de är något kladd eller nått i pälsen så kan man oftast torka bort de eller kamma bort det? eller badar man de inför detta? Jag skulle nog få gå en kurs innan jag ställer ut! så många frågor! 🤦‍♂️

Annons:
MaaariaS
2/26/16, 11:23 PM
#21

#16 Ja jag hoppas det blir några utställningar jag kan gå på i år 🙂Nej jag förstår att det är för långt för dej att åka

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Cireea
2/26/16, 11:46 PM
#22

#19 Det kan du få tycka men jag vill inte ha den diskussionen i MITT inlägg, du får mer än gärna skapa en egen tråd om saken så kan man diskutera frågan kring hamstrar i transportbur där. 👍

#20 Bada hamster?! 😮Hamstrar ska absolut inte badas.. 

#21 Kul! Uppdatera gärna om du åker på någon utställning, vill gärna höra om din upplevelse i så fall 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
2/27/16, 12:41 AM
#23

#22 Nej som jag sa så har jag ju avslutat diskussionen och gått vidare.

[lillelull]
2/27/16, 12:42 AM
#24

#22 Däremot kan jag påpeka ja de är din tråd men det var du som tog upp saken, så att jag fortsatte på den ansåg jag ej vara fel.

[lillelull]
2/27/16, 12:43 AM
#25

#22 Men jag ber om ursäkt såklart ❤️

[lillelull]
2/27/16, 12:44 AM
#26

Och ursäkta att det blir så många delade inlägg har nu gått över till datorn från min IRRITERANDE mobil som hela tiden skickar iväg inläggen innan jag skrivit klart de

[lillelull]
2/27/16, 12:46 AM
#27

Angående det med badet, jag var ute på en annan sida och såg att en del badade sina både hamstrar och gerbiler inför utställningar och tänkte att det verkade lite konstigt… och undrade om någon annan hade hört om de, jag tycker det låter helt jättekonstigt och skulle aldrig falla mig in att göra de men jag ser ju att andra gör det så ville bara slänga ut frågan🤫

Annons:
MaaariaS
2/27/16, 1:51 AM
#28

#22 Absolut kommer jag berätta hur det går om jag åker på utställning 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[lillelull]
2/27/16, 2:00 AM
#29

Är det inte utställning relativt snart i Skåne?
Någon som ska ställa ut där? 
Sulle vara roligt att ställa ut men det är lite för bökigt och jobbigt för mig pga att jag är sjuk men hade gärna gjort de då jag själv bor i skåne

NinniH
2/27/16, 7:26 AM
#30

#19: Jag ställde några långhår, men alla var honor. Jag har varit med om poängavdrag när jag ställt, pga att min offwhite bö satinhane hade legat mot gurkan och fått  ett grönt skimmer bak. Såg lite festligt ut. 😛

Gällande avdrag för ex flottig päls, så har jag sett det också. Så det är väl inte bra att klappa hamstern en massa innan bedömningen, skulle jag säga. De avdragen jag sett så har hamstern verkligen sett riktigt flottig ut i pälsen. Bara lite har jag inte märkt några avdrag för. Överlag tycker jag inte att de varit särskilt "hårda" på de utställningar jag var på. Men den upplevelsen är ju individuell. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Cireea
2/27/16, 1:47 PM
#31

#24 Det var absolut inte jag som påbörjade diskussionen. Jag skrev bara hur jag skulle gå tillväga om jag for iväg till en utställning eftersom jag bor så långt ifrån, sedan började Evovva diskutera saken med mig 😉Men nog om det nu, det är väldigt oväsentligt. 😃 Jag är inte irriterad över diskussionen om transportburar utan vill bara hålla mig till trådens ämne. Så skönt att vi kan släppa det! 😛

#29 Jag har inte hört något om en utställning i skåne men det har säkert andra bättre koll på! 😃

#30 Ja precis, avdrag för flottig päls är något jag hört om men att bada känns ju lite extremt då det inte är bra för hamstern.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
2/27/16, 2:34 PM
#32

Ja jag har aldrigt tyckt min hamster haft flottig päls förutom en gång när han ramlade ner med foten i barnmaten och blev lite kladdig men jag kammade bort de mesta med en ren tandborste och sen tyckte jag han fixade det själv så. 
Men ska kolla upp lite närmre dehär med utställningen i Skåne, tror det var i maj om jag nu inte talar helt i nattmössan men det skulle verkligen vara roligt. 
Men är det så att besökare är helt  uteslutna och bara de som ställer ur får komma? 

Iochmed papova risker och så.

Cireea
2/27/16, 2:36 PM
#33

#32 Samma här, ingen av mina har någonsin haft flottig päls (om dom inte själva grisat ned sig i mat eller liknande). 

Eftersom jag aldrig varit på en utställning så vet jag inte riktigt hur det går till med besökare osv. Någon sorts kontroll bör ju göras, annars vet man ju aldrig vad som kommer in på utställningen.. (ohyra, papova osv).


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Howres]
2/27/16, 2:44 PM
#34

#29 det ska vara en utställning den 3 mars och en den 22 maj :) jag kommer på båda :D tar dock endast med en hamster på den som är den 22 maj :3

Annons:
Be-Bopz
3/3/16, 7:16 PM
#35

I Maj kommer shf ha utställning tillsammans med SSV, i Skåne :) Så håll utkik på vår hemsida och facebook sida, där vi brukar gå ut med att inbjudan ligger ute.

www.hamsterforeningen.se
https://www.facebook.com/groups/1535793493415712/
https://www.facebook.com/Svenska-Hamsterf%C3%B6reningen-med-Gerbilsektion-239227832838642/

Cireea
3/3/16, 7:47 PM
#36

Typiskt.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Be-Bopz
3/5/16, 2:37 AM
#37

Vad är typiskt? 🙂 Vi har även andra utställningar planerade, se hemsidan.

Zaviie
3/5/16, 2:54 AM
#38

Har ställt ut ett gäng gånger.
Det är jättekul och trevligt men även lärorikt. :) 
Jag tar med de djur jag planerar att använda i Avel i så fall, dels så är det bra att få en bekräftelse (eller ej) på att hamstern är en bra representant för arten. 
Även petklassen är väldigt givande för man får verkligen reda på om man har en riktigt trevlig och hälsosam hamster :)
Extra lärorikt är det om man kan få vara sekreterare till standarddomare, då får man verkligen lära sig mycket :) 

Man lär känna mycket folk med samma intresse och får se många man redan "känner" men irl. På Sm har vi oftast haft övernattning och då käkat pizza eller liknande och bara umgåtts dagen innan.
Detta är mina tankar som uppfödare så jag aldrig ställt ut som icke-uppfödare.

De hamstrar jag har ställt ut är: 
Be-Bopz Oops A Daisy -2 ck 2 cert  4st 1apris
Be-Bopz Quizzz -Ck
Vallmos African Angel -2 ck
Ablazings Epic Knight - Inget
Vallmos Bulls Eye - A
Mapilamis Versace - Cert
Xirap - 1 ck. bästa satin 2015
Be-Bopz Vipar - ck sm4-junior2015
Be-Bopz Umbrella Story  -ck sm3-junior2015
och mina 3 campbellstjejer jag ställde ut varav en fick 2 ck och en fick 2 hp

På bilden nedan är min packning för Sm förra året med 4 hamstrar.  Hade även med galler till lådorna, och rasthage i galler. Vi övernattade i en campingstuga, gick hur bra som helst.

Och sen lite övriga bilder :) 

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Zaviie
3/5/16, 3:00 AM
#39

Just det, jag hade även med mig Hjul, vattenflaskor/skålar osv så töntig är jag :D

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Cireea
3/6/16, 12:14 AM
#40

#37 Vad som är typiskt är att det aldrig är någon utställning så pass nära att jag kan åka på dom. 😉 Dom är alltid för långt ned, att åka genom halva Sverige är tyvärr inget alternativ för mig. 

#38 #39 Vad roligt att läsa om vad du tycker! 👍Hur många utställningar brukar du vara på? Alla som arrangeras? Majoritet? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
3/6/16, 12:17 AM
#41

Så himla söt bild med rosetterna #38 😊😍

Annons:
Be-Bopz
3/6/16, 3:04 AM
#42

#40 Aha! Jag förstår, men ett tips! Får du ihop ett gäng som är intresserade av att arrangera en utställning och ni får ihop en ekonomi som gör att utställningen går runt, så lovar jag att vi fixar en domare ;) Självklart kan jag hjälpa dig/er med vilka kostnader som kan uppstå!

Zaviie
3/6/16, 4:15 AM
#43

#40 Jag åker några gånger per år, ibland 3 beroende vart dom ligger, hur många utställningsbara hamstrar (enligt min personliga åsikt) jag har, och hur mkt tid man har att lägga på åkande osv :)
Men även ekonomi med tanke på ev boende och bensin om man ska på de lite längre bort. Ska på¨nästa i Maj i SKåne tänkte jag.
Är bara 20 mil så hyfsat nära ändå :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Cireea
3/6/16, 4:46 PM
#44

#42 Absolut ,jag får kika om det finns fler som är intresserad längre upp! 😊

#43 Okej, vad kul! 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
3/7/16, 11:03 PM
#45

Skulle jättegärna ställa ut, bor i sthlms området så det brukar inte vara allt för långt bort. Tänkte ställa ut Flingans There's Always Me (Alfie) men det blev inte så. Kanske ställer ut framtida hamster eller någon av hamstrarna jag har nu bara för skojs skull. :D

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Upp till toppen
Annons: