Annons:
Etiketthälsa
Läst 871 ggr
Belzebubble
2016-02-12 15:03

Vitaminer

Fick tidigare i veckan reda på att vita tänder hos en hamster kan tyda på vitaminbrist. Jag vet att min hamster inte har gula tänder men det tog jag bara som ett positivt tecken, dumt av mig. Nu vill jag iallafall göra något åt det! Hon får en vanlig gnagarblandning där hon själv plockar upp det hon gillar, resten slänger jag. Några dagar i veckan får hon gurka/sallad eller barnmat med proteiner. Jag har tidigare undvikit köpa annat. Det är bara jag och min hamster och vi har svårt nog att göra slut på en gurka innan den ruttnar så. Men det får jag absolut ändra på om det behövs! Vad ger ni era hamstrar för att de ska få så varierande diet som möjligt?

Annons:
Cireea
2016-02-12 15:24
#1

Först och främst: vad finns det i gnagarblandningen? Kan du ta kort på fodret och innehållsförteckningen? 🙂Just gurka och sallad innehåller ju mest vatten så byt ut dessa mot något annat (se längre ned i inlägget).

En hamster ska kunna klara sig enbart på sitt Foder, därför är det viktigt att fodret innehåller allt som hamstern behöver (färskmat ska alltså inte vara livsviktigt för hamstern). Så beroende på vad du har för Foder just nu så kan det vara så att du behöver byta Foder till något bättre.

D-vitamin = Gula från ägg
Kalcium = Grönkål, morötter, spenat, ägg, yoghurt
E-vitamin = Spenat, Broccoli, Vetegroddar, Solrosfrön 
C-vitamin = Broccoli, Blomkål, jordgubbar, spenat  

Så spenat, broccoli och lite ägg ger väldigt bra med vitaminer! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
2016-02-13 01:24
#2

Det finns en hel uppsjö av dåliga gnagarblandningar som står som helfoder men inte alls är de egentligen iaf i de djuraffärer jag bor omkring. Tycker det är dåligt, får jag fråga vad du använder för blandning TS?

[lillelull]
2016-02-13 01:26
#3

Om du inte kanske själv köper in grönsaker så kan du ju kanske köpa en påse fryst broccoli och koka en bukett. eller frysta ärtor. Mim hamster uppskattar kokt broccoli bättre än färsk så jag köpte hem en påse av frusen broccoli nyss.

[lillelull]
2016-02-13 01:27
#4

Som jag då självklart kokar!

[lillelull]
2016-02-13 01:30
#5

Kattmat är också uppskattat något jag alltid har hemma då jag själv har katt.

Cireea
2016-02-13 01:41
#6

#5 Se bara till att kattmaten inte innehåller tillsatt taurin! ☝️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[lillelull]
2016-02-13 02:11
#7

De var några ploppar av torrfodret eukanuba som inte ska innehålla tillsatt taurin, kollade rätt noga innehållet på förpackningen!

Cireea
2016-02-13 02:16
#8

#7 Ah 👍Toppen!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
2016-02-13 13:45
#9

TS, du kan köpa färdiga frysta grönsaksblandningar i affären. Då är det bara att plocka upp och tina lagom mängd och det blir inte gammalt :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Upp till toppen
Annons: