Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1048 ggr
annlen68
2/6/16, 9:58 PM

Trött, osocial hamster

Är det normalt att en 8 månaders guldhamster sover extremt mycket (kommer ur huset självmant tidigast 23-23.30) ? 

Jag vet att de kan vara trötta i perioder, men hon har varit så här väldigt länge nu. Hon verkar helst vilja vara i buren. Hon låter oss dock ta upp henne, men då måste man lyfta på huset för hon kommer knappt ut ens om man lockar med något.

Är det hennes personlighet måntro? Eller är det onormalt?

Annars verkar hon frisk, fin päls och hull. Bra temperament: snäll och go och har aldrig bitit oss eller så.

Men jag tycker bara det känns så konstigt….för en så ung hamster. Så här brukar de väl bli när de blir gamla?

Annons:
Cireea
2/6/16, 10:07 PM
#1

Hur länge har hon varit såhär? Under vintern bara? Eller ännu längre? 

En del hamstrar bli ju dessutom betydligt lugnare när de passerar fem månader. Det finns ju som ingen magisk ålder som bestämmer att "nu blir hamstern gammal",  vissa hamstrar bli "gamla" i sitt sätt betydligt tidigare än andra, sånt handlar ju mycket om gener och om hamstern i sig. 

Jag har en ung hamster hemma som är hur seg som helst, han stannar gärna i buren och är sist upp av alla. Han är en riktig livsnjutare!🙂Sedan har jag vissa äldre som lever jäklar i buren och har energi som räcker till alla andra också.. 😃 Så hur gamla dom är säger egentligen inget om hur dom ska vara, det är ju väldigt individuellt. 

Det kan helt enkelt vara din hamsters personlighet som utvecklats under tiden som din hamster blivit mognare. 😛 De första månaderna är dom ju i slyngelåldern, då brukar de flesta vara som värst med sina hyss. Sedan lugnar dom ned sig och är lite mer bekväm, kanske för att dom fått in rutiner och liksom hittat sig själv? 

Men om du känner dig orolig över din hamster bör du kontakta veterinär omgående. Vi på forumet kan bara gissa oss fram..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
2/6/16, 10:15 PM
#2

#1  Ja hon har nog varit så här i runt två månader.  När vi köpte henne, vid 7 veckor, så var hon väldigt sprallig och hade energi som ett helt kärnkraftverk 😃 Men sedan blev hon lugnare vid kanske 3 månader.

Nu är hon som sagt 8 månader.

Klart man är orolig, men jag har ju inte så många hamstrar att jämföra med heller 🙂 Det här är vår andra hamster. Känns i alla fall lite lugnare när du som har många hamstrar beskriver att du också har en ung hamster som är seg 🙂 

Ja det kanske är hennes personlighet 🙂

Cireea
2/6/16, 10:18 PM
#3

#2 Ah okej, men det kan ju helt klart handla om att det är sån hon är bara. Låter lite som det åtminstone eftersom hon i övrigt mår bra. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Candela
2/6/16, 10:22 PM
#4

Min hamster är runt 8-9 månader gammal och han är också riktigt lugn av sig. Har kommit på honom med att vara uppe och springa i hjulet mitt i natten ibland, men det är sällan det händer före midnatt.

Han är dock lite lagom nyfiken och går att lockas ut. Väl ute vill han dock mest mysa i famnen eller traska omkring (långsamt!) i soffan. Inte en sån där energibomb som vissa andra hamstrar är 😃

annlen68
2/6/16, 10:26 PM
#5

#4  Ah okey, vi har nog små lugna filosofer helt enkelt 😃  ❤️   Fast Elsa kan faktiskt bli riktigt busig när hon väl kommit ut; men hon älskar verkligen sin Bur och i synnerhet sitt Hus 🙂

Skönt att höra att det finns fler hamstrar som är trötta; tycker jag bara hör om pigga hamstrar som vill komma upp hela tiden; men de kanske inte har så trivsamt i buren? 🙂

Cireea
2/6/16, 10:29 PM
#6

#5 Det behöver inte vara antingen eller. Bara för att hamstern vill komma upp så betyder det ju inte att buren är tråkig eller understimulerande. 😉 Det kan ju bara handla om att hamstern är social och vill umgås.. 

Alla hamstrar är individer med sina egna personligheter! 👍Det är viktigt att komma ihåg det, finns ingen direkt mall som säger hur en hamster ska vara då alla är så otroligt olika.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: