Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 1619 ggr
[eliinmeyer]
2016-01-30 22:16

Djurmagazinets hamstrar

Hej Är det någon som vet här om det är pålitligt att köpa en hamster i från djurmagazinet? Vet att det rekommenderas att köpa hamster från en uppfödare men då det finns en enda uppfödare inom stor radie där jag bor, som är väldigt "bokad" eller vad man ska kalla det, så är det ganska svårt att få till det utan att behöva åka över halva landet. Men jag hittade en gammal tråd från förra året där det står att djurmagazinet inte tänker handla med grossister längre utan letade efter uppfödare? Stämmer det? Är de pålitliga? Någon med erfarenheter?

Annons:
[AnimeV4]
2016-01-30 22:24
#1

Även om vissa djuraffärer inte vill köpa in från grossister så brukar de göra det ändå för att hamstrarna tar slut så fort, för till skillnad ifrån grossister så har inte uppfödare kullar jämt. Jag skulle inte köpa ifrån djuraffären, även om de skriver att de inte ska köpa in från grossist längre kanske de gör det iallafall.

Cireea
2016-01-31 02:17
#2

Jag skulle inte köpa från en djuraffär… 

Och vad är en uppfödare enligt dom egentligen? Är det personer som avlar för att främja guldhamstrars psyke, hälsa, temperament och typ? Knappast.

En uppfödare enligt djurbutikerna brukar vara en person som köpt in hamstrar och avlat på dom, oavsett ursprung. Det menas alltså att dom kan lika gärna köpa in från personer som avlat på grossistdjur.. 😐Det betyder med andra ord att man fortfarande kan få hem i princip vad som helst, du har noll garantier när du köper från en djuraffär. Du kan få hem en ilsken hamster som hugger dig i fingrarna.. eller också kan du få en jättefin hamster som gillar att kela. Men för personalen spelar det ingen roll, dom vill bara sälja för att tjäna pengar på det. Oavsett var djuren kommer ifrån egentligen. 😕

Jag önskar att ALLA slutar köpa djur från affär. Djur hör inte hemma i en butik där vem som helst kan köpa djuret, personalen kan ju inte neka en person att köpa ett djur då djuren i butik säljs som varor. Djur på en affär blir heller inte hanterade särskilt mycket då det inte finns tid för detta. 

En seriös uppfödare är vad du bör vända dig till då en uppfödare som avlar ansvarsfullt och seriöst lägger ned tid, pengar och enormt mycket kärlek till sina djur. 🙂 Köper du av en uppfödare har du alltid någon du kan bolla idéer med, någon som hjälper och stöttar dig under hela hamsterns livstid.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

nakuta
2016-02-01 14:52
#3

Var finns du? kanske finns fler än du tror som föder upp i närheten?

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

[lillelull]
2016-02-03 02:33
#4

Håller helt med #2 Ta dig tid att hitta en bra uppfödare. stödjer inget köp i djuraffärer ( gäller alla djur) Även om man ska resa långt för en hamster kan det vara värt. Jag åkte till Uppsala från Lund för att få min pälskling och det var det verkligen värt! Jag har haft en Guldhamster (många år sen nu) från djuraffär men situationen då var att djuraffären skulle läggas ner och jag kände en tjej som jobbade där och djuren skulle t avlivas / eller något hemskt. (ormmat) De skulle göras av med helt enkelt och jag var inne av en ren slump för att snacka litr med min kompis som jobbade där under en kort tid innan affären skulle läggas ner och såg att det fanns en Guldhamster där. Hade aldrig planer på stt köpa från djuraffär eller skaffa Guldhamster då alls egentligen för jag hade ingen Bur eller något hemma.. Men skaffade allt på studs samma dag och hämtade honom samma dag. Då tog jag mig an honom. Han var överviktigt stressad och satt i en pytteliten Bur, han var rädd, bet mig mycket och totalt understimulerad. Jag fick dock ner honom på en bra vikt och köpte ett stort akvarium till honom och superfin Inredning med ett jättehärligt Hjul som han motionerade i, något han aldrig ens hade sett, han visste inte ens hur man använde ett Hjul och han var nästan 1 år då och han var så otroligt fin och tacksam, första tiden bet han som fasiken och var rädd såklart men efter en tid så blev han underbar och han levde nästan fulla 3 år. Men jag skulle aldrig stödja köp från djuraffär annars men.. där kände jag att ja den skulle läggas ner djuren skulles göras av med. Jag betalade inget för honom utan bara fick honom för han skulle ändå bara "dö" Ja kände att jag gjorde något fint för honom då, och eftersom affären ändå lades ner. ( Detta var den enda gången jag haft en hamster från djuraffär ) Nuförtiden befinner jag mig inte i djuraffärer med djur. Men aldrig skulle ja stödja några som föder upp stackars hamstrar p löpande band. Flertal av dom avlar på honor som skulle vart pensionerade för längesen och annat dylikt, sjuka, stressade djur / syskonparning, allt möjligt har jag hört om djuraffärer.. och de gäller inte bara hamstrar då. Jag har ibland vankat omkring i någon djuraffär å kikat på djuren å frågar personalen var de kommer ifrån/ undviker frågor och påstår oftast såklart att djuren mår bra och kommer från seriösa uppfödare men en seriös uppfödare säljer inte till djuraffärer där de sitter i små burar och mår skit. Många fall säljer de också djuren för tidigt, stött på detta med kaniner i många fall, kanske bättrats nu lite men förr kunde man se många för unga djur säljas. Så känner jag. Nu upprepade jag typ ditt inlägg men jag ville bara lägga en input också! Hitta en bra uppfödare det finns en hel del utspridda i landet ändå och om du nu verkligen vill ha en hamster kan de vara värt att vänta och åka och ibland kan man fakriskt ordna transportkedjor! Jag började planera för hamsterköp i november (inköp av saker) ( kolla uppfödare (maila omkring) ( ställa sig på kö, verkligen tänka igenom vad är det jag vill ha för hamster) fick min hamster idag. Väl värt väntan och jag är så glad för han är lugn, fin, fick träffa båda föräldrarna.. Väldigt fina trevliga hamstrar allihopa som fanns i hemmet :) Du får bra support hos uppfödarna där du kan vända dig till med alla dina frågor och det känns tryggt och bra, och det gäller ju under hela hamsterns liv för uppfödarna följer ju gärna sina hamstrar och ser hur de går för dom och jag tycker det är kul att ha hittat någon som man litar på och jag vet kan vända mig till närsom om jag har några frågor eller funderingar/ och skulle man ex inte kunna ha kvar hamstern kan de oftast hjälpa till m omplacering / ta tillbaka hamstern eller passa den åt dig ex. Och det är ju så trevligt för jag fann en riktigt vän i min uppfödare så det var ett plus, de var inte bara ett hamsterköp utan vi kommer ha kontakt oavsett om de gäller hamstern eller inte :) Och det är ju superkul! Långt inlägg här!

annlen68
2016-02-06 22:00
#5

Det går inte att dra alla Djurmagazinet över en kam såklart.

Finns säkerligen en del sämre, men finns också de som är toppen; som det på vår ort. De har slutat ta in från grossister, och tar endast in privatuppfödda numera. Personalen är toppen och är måna om djuren.

thea_thea
2016-02-06 22:05
#6

#5 Fast privatuppföd kan ju vara lika jävligt som grossist.

Annons:
annlen68
2016-02-06 22:07
#7

#5 På vilket sätt då menar du?  Tror väl knappast det kan vara lika jävligt som att födas och växa upp i en grossistfabrik.

thea_thea
2016-02-06 22:07
#8

#7 Menar du mig? 🙂

Cireea
2016-02-06 22:09
#9

#5 "Privatuppfödda" säger ingenting.. 😐 Om person X köper två hamstrar från djuraffären som kommer från en grossist, tar en kull och säljer tillbaka ungarna till djuraffären så kallar personalen dessa för "privatuppfödda". Så att en hamster kommer från en "privat uppfödare" betyder inte ett skit faktiskt. 😐Det här är väldigt vanligt bland djurbutiker numer.. 

Tyvärr, men det är sanningen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

thea_thea
2016-02-06 22:11
#10

#9 🌺 Bra sagt! Vet flera "privata uppfödare" som avlar på hamstrar (och gerbiler) med svansknyck och mentala problem😐

annlen68
2016-02-06 22:21
#11

#8 Ja jag svarade på ditt inlägg 🙂

#9 Jo jag vet. Men förhållandena är ju ändå bättre för hamstern än i en fabrik tänker jag…och visst kan det vara så att en del avelshamstrar kommit från grossist till en början, men ju längre det hållit sig från grossister ju längre ifrån det ledet kommer de ju.

..och åtminstone Djurmagazinet på vår ort är väldigt noga med att kolla igenom dem innan de säljer dem, både utvändigt och mentalt. Så de säljer inga djur som de märker är sjuka på något sätt.

annlen68
2016-02-06 22:24
#12

Men jag kan tillägga att jag personligen kan tycka att en registrerad uppfödare är det bästa att köpa ifrån 🙂  Tycker bara att det är positivt att en del djuraffärer slutat ta in från grossister.

thea_thea
2016-02-06 22:25
#13

#11 Det behöver det inte alls vara. Vissa grossister har det väldigt fint och bra med stora rena burar, och vissa privata uppfödare har små skitiga burar i ett garage. Inget är svart eller vitt, men överlag är privata uppfödare grossister i mindre skala 😐

Annons:
Cireea
2016-02-06 22:25
#14

Jag tycker att djuraffärer ska sluta sälja djur oavsett var de kommer ifrån. Djur hör inte hemma i en butik där vem som helst kan köpa dom.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
2016-02-06 22:28
#15

#14  Det kan jag iochförsig hålla med dig om. Allt för många skaffar djur och är inte alls lämpade att ha dem. Tar t ex inte reda på hur man sköter dem (!!)

Cireea
2016-02-06 22:30
#16

#15 Precis.. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
2016-02-06 23:19
#17

Och oftast så kan man hitta tusentals djur på blocket sen som folk impulsköpt på djuraffären bara för deras barn tyckt det var så himla gulliga.. 

Typ kaniner/marsvin/hamstrar som knappt hunnit vara i hemmet nån månad sen ska de säljas för sen var de inte kul längre, men det var en rolig julklapp.. Vidrigt!

Ett djur oavsett hur litet eller stort ska tas hand om med ansvar och man ska tänka igenom det noga.

Önskar verkligen att djur skulle sluta säljas i djuraffär ;(

Cireea
2016-02-07 00:56
#18

#17 Helt rätt! ☝️ Tycker det är fruktansvärt att se.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

wildalia
2016-02-07 13:37
#19

Jag tycker inte att djurafförer skall sluta att sälja djur, men däremot så tycker jag absolut att det skall finnas dokumentation om varje djur och att de absolut slutade köpa från djurgrossister så som utomlands bla. Jag tycker att det skall finnas en riktig lag på att en affär måste enligt lag kunna djurets ras och dess riktiga skötsel. Jag svarade häromdagen på en guldhamster annons på blocket. Bilden visade bla en sv/vit bandadhona. Och så stod det att hamstern hade en unikfärg 😁 Jag mailade och frågade om denna unika färg. Även i annonsen stod det att det varbäst att köpa guldhamster från uppfödare en djuraffär, för dessa var mkt tamare m.m. Annonsören ringde upp, en utländsk pojke. Den unika färgen var som jag trodde en sköldpadda. Det lät intressant för jag letar efter sköldpadda. Jag frågade vad förädrarna var för färg, pappan var normalfärgad och mamman var sv/vit bandad, jag misstänker att hon var sköldpadda. Han sa att detvar. Bara denna unge som hade den " unika" färgen. Jag frågade vart föräldrarna kom ifrån och de var givetvis köpta i djuraffär. Butikerna känner jag igen så jag vet vilka dom är. Men hane var köpt från Arken zoo och jag vet att dom köper grossisthamstrar från Tjeckien så tyvärr gick denna hamster feta bort. Mamman var från en annan djuraffärer, där jag trormig veta vem som har sålt ungar till affären. Jag frågade om jag kunde få mer kort på sköldspaddsfärgade honan, och han lovade att skicka. Men självklart kom det inga foton ( via mail ) Jag hade väl ställt för många frågor om hamstern 😏 så synd att hamstrarna var från djuraffär. - ja det är svårt att hitta guldhamster är nere i Väst. Konstigt nog så säljes alla guldhamstrar väldigt fort, de som annonseras ut på blocket.

Cireea
2016-02-07 13:41
#20

#19 Håller inte med dig alls i frågan kring djur på en djuraffär. Men jag tänker inte diskutera detta då det är ett ämne som redan diskuterats intensivt på hamster-sajterna under många år.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: