Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 1997 ggr
[thildetesso]
1/10/16, 5:57 PM

Falska påståenden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns så mycket falska påståenden om guldhamstrar, och jag vill gärna ha reda på några utav dem. Ni som är kunniga, jag skulle bli oerhört tacksam om ni kunde rada upp några?

Med vänliga hälsnigar

Annons:
Cireea
1/10/16, 6:09 PM
#1

Några saker jag kom på sådär på rak arm. 

  • Att det finns något som heter angora, teddy, dalmatiner, panda. Inget av dessa existerar utan är påhittade namn. 

  • Att hamstrar behöver hö och saltsten. Varken hö eller saltsten är något som hamstrar behöver för att överleva. Saltsten är rent farligt för hamstrar då dom har känsliga njurar och hö är något dom i så fall skulle bädda med men inget dom behöver som kost. (Hö är oerhört vasst och kan skada hamsterns kindpåsar, vill man nu absolut ha hö som bäddmaterial ska det vara mjukt ängshö som dom inte kan skära sig på). 

  • Att de behöver vitaminer i vattnet. En hamster som äter rätt kost behöver inte ha några extra vitaminer.

  • Att hamstrar behöver en hög Bur.  Hamstrar är marklevande djur och ska absolut inte ha höga burar för att kunna klättra. Det är skillnad på råttor och hamstrar men det är något som många tycks glömma.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
1/10/16, 7:26 PM
#2

Många tror att rödögda hamstrar är blinda, och att "vita" hamstrar med röda ögon kallas albino. (Även om albino finns så är inte varje vit hamster med röda ögon det)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Ellys
1/13/16, 9:27 PM
#3

Att hamstrar inte kräver så mycket motion och vistelse utanför buren eller en Bur som faktiskt har en bra storlek/yta. Har inte träffat någon med hamster som har någon hage eller något större Bur, duna mini har jag sett några :/

Cireea
1/13/16, 9:30 PM
#4

#3 Wow, jag som tycker många har fattat det här med Bur och verkligen har en bra Bur åt sina hamstrar. Jag menar, SAMLA 130L från Ikea är väldigt populärt bland hamstermänniskor . 🙂

Tycker även att de allra flesta ger sin hamster gott om tid ute, man behöver ju inte ha en hage för att dom ska kunna rastas. Det går ju att använda hela rum (badrum exempelvis) som "rasthage".


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ellys
1/13/16, 9:48 PM
#5

#4 texten riktades mot det personer som jag i alla fall inte tycker klassas som hamstermänniskor om du förstår vad jag menar hehe, mer åt de som bara har en Bur ståendes i vardagsrummet med en påse färgglad gnagarblanding under typ, men folk som faktiskt är intresserade och vill lära sig mer har mycket finare burar överlag såklart :)

Majaa12
1/14/16, 2:23 PM
#6

#4 Dom som inte har läst på eller varit t.ex här på iFokus brukar tyvärr ofta ha små burar. Min kompis syster köpte en guldhamsterhona för lite över ett år sen. Hennes Bur var typ 35x30x25 cm med 1 cm spån i. Här är en bild på en likadan fast hennes var utan Hjul. Hon hade ingen toalett heller. Hon fick komma ut ur buren 5 minuter varje dag. 

Trots hur mycket jag försökte förklara hur dåligt hamstern mådde i den buren vägrade hon lyssna. Jag gick till henne och gav henne en plastlåda jag använt som transportbur tillsammans med ett tillräckligt stort Hjul. Den var nog inte riktigt tillräckligt stor enligt lag, det saknades nog ett par cm men hamstern blev så glad. Det var rent ut sagt djurplågeri. 😕

Som tur är fick hon inte skaffa någon mer hamster efteråt…

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Cireea
1/14/16, 2:28 PM
#7

#5 Aah, okej! 😃

#6 Jo, så kan det ju absolut vara Maja. Dock så är det bara beklagligt att så otroligt många inte läser på innan dom skaffar en hamster.. 😕

Dock så tycker jag inte att vi ska dra alla över en kam, finns otroligt många duktiga hamsterägare där ute som faktiskt har stora burar och bra miljö åt sina små vänner. 
Många som inte hänger här inne på iFokus. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
1/14/16, 3:10 PM
#8

#7 Självklart inte, men det är så otroligt viktigt att läsa på innan. Det måste ju  inte vara här men att ha grundkunskaperna är viktiga att veta. Man skaffar inte ett djur och gissar hur man ska sköta det hela livet. Många verkar tro att hamstern går att sköta hur som helst, "den har så kort liv och dör snart ändå" är något jag får höra ofta. Att det är onödigt att jag har min Bur (detolf) som är så stor, den tar bara plats.

Nu är vi ju inte i samma ålder heller, det är kanske lite skillnad. Många i min ålder har väl växt upp och insett att det är liv det handlar om 😕

Men så finns det dom som är jättebra hamsterägare och tar hand om sina djur bra. Så det är absolut inte alla 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cireea
1/14/16, 3:15 PM
#9

#8 Jag har inte påstått något annat heller Maja, jag håller ju med om att det är viktigt att läsa på. 😉Jag säger bara att vi inte ska dra alla över en kam, men att det är tragiskt att så otroligt många bara skaffar djur utan att läsa på. Dock är det långt ifrån alla. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[thildetesso]
1/17/16, 3:50 PM
#10

Tusen tack för alla svar 🙂

Upp till toppen
Annons: