Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 748 ggr
Bellie
1/3/16, 10:38 PM

Starta en uppfödning

Jag planerar att starta en uppfödning till hösten och jag har läst på i ett år hit och dit. Men jag vill gärna ha lite tips, så om du är uppfödare så får du gärna lämna lite tips eller saker man ska tänka på.

Dessutom undrar jag hur mycket det kostar i månaden, ungefär alltså?

Ni som är uppfödare, vad har uppfödningen givit er? Är det roligt eller tycker ni att det blivit tråkigare med tiden eller har det alltid varit lika roligt? Är det något man ska "testa"?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
[evilewa]
1/3/16, 10:47 PM
Cireea
1/3/16, 10:52 PM
#2

Ett tips jag kan ge är att alltid studera alla hamstrar du har hemma, något som fungerar för det ena behöver nödvändigtvis inte vara rätt för en annan då dom har så otroligt olika behov. 

Ta inte kullar "bara för att", tänk alltid igenom kullarna. Varför ska denna kull tas? Vad är målet? Ibland har man sån otrolig lust att para en viss hamster att man liksom måste ta ett steg tillbaka och fundera över om det är det bästa alternativet eller om det finns andra alternativ som är bättre och mer givande för sin Avel

Var noga med var du köper dina hamstrar, nu i papova-tider (även om det inte varit något känt fall på ett bra tag) så är uppfödare nojigare än någonsin. Allt ska vara rätt för att uppfödare ska vilja ta in från dig. Finns det en hamster som inte är säker i deras ögon kan hela köpet gå i diket. Så ha alltid i åtanke att titta upp de hamstrar du köper in till din Avel men även såklart burar, eventuella köpare du tar hem osv. 

Det finns så mycket tips och så mycket att tänka på när man föder upp men det finns säkert fler som kan komma med andra tips som jag inte tänkt på medan jag skriver detta.

Kostnaden varierar, med kullar så skjuter kostnaderna i höjden för mig. Utan kullar så är det betydligt mindre kostnader, om nu inte en hamster blir sjuk eller liknande så det behövs veterinärvård. Tänk på burar, Inredning, Foder och annat som ska köpas in, det blir dyrt att driva en uppfödning. 

Uppfödningen har givit mig mycket: Massor av sorg och ilska men också mycket glädje. Det går upp och ner, vissa stunder är tuffare att ta sig igenom än andra. 

Det är alltid roligt med Avel, åtminstone för min del men jag kan ju inte svara för andra uppfödare. Det är spännande att se vad olika kombinationer kan ge, exempelvis som den gången då jag plötsligt fick rex i en kull där jag inte ens visste att varken mamman eller pappan bar på rex. Det var en helt otrolig överraskning och det fick upp mina ögon för just rex, vilket jag nu aktivt avlar fram.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
1/4/16, 10:12 AM
#3

Tack #1 

Tack #2 för din bra text. :)

Skulle aldrig ta en kull om en av föräldrarna inte var frisk eller så. Och skulle såklart kontakta veterinär om det var nödvändigt.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Upp till toppen
Annons: