Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 853 ggr
Bellie
2015-12-23 13:07

Stamtavla hjälp från uppfödare!

Jag är ny på det här med Guldhamsteruppfödning och jag planerar min första Guldhamsterkull i September 2015.

Hur fixar man stamtavla till sina ungar? Behöver man ha det? Hade ni (som har hållit på med detta ett tag) det i början?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Cireea
2015-12-23 14:00
#1

Jag har alltid haft stamtavla på mina, dock inte alltid reggade i SHF men jag har gjort egna för att föra stam på alla så man har koll på vilka linjer varje enskilt djur kommer ifrån. 

Däremot så insåg jag nu i höst att det faktiskt är bättre om vi samlar alla guldhamstrar i SHF's register, det blir så mycket enklare att följa släktskapet och forska bakåt i en hamsters stam i flera generation. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
2015-12-23 14:03
#2

Köper min första hona från Slugawoo's i Mars. Hon borde vara reggad då.

Gör man dom bara på datorn?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
2015-12-23 14:19
#3

#2 Vore det inte bra att fortsätta regga ungarna i så fall? 🙂

När man köper en reggad hamster, tar en kull men inte reggar ungarna så blir det så missvisande när det gäller vilka avkommor som fått egna ungar.  Det bästa vore ju om du fortsatte regga så att det blir en rättvis siffra om framtida uppfödare vill gå tillbaka och se vilka som fått egna avkommor osv. 🙂

Men vill du inte regga så kan du göra en egen stamtavla, såklart. Jag gjorde mina i Photoshop med hjälp av min sambo. Dock gick jag tillbaka två år och reggade varje kull jag någonsin haft när jag bestämde mig för att regga ^^


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Belzebubble
2015-12-23 17:04
#4

Kan man det? För så som jag förstod det så kan man endast föra in hamsterungar man fick en halvår tillbaka i tiden innan man blev registrerad hamsteruppfödare? Jag läste på det lite snabbt för ett tag sen och kan absolut ha tänkt fel!

Cireea
2015-12-23 17:11
#5

#4 Du har missuppfattat! 🙂

När du blir registrerad uppfödare får du regga en kull med ditt uppfödarprefix. Men du får ju registrera hur många hamstrar du vill oavsett när dom är födda men inte med ditt uppfödarprefix, det är enbart den senaste kullen som får prefixet :) Och sedan de kommande kullarna såklart. 

Jag har inte registrerat några djur med mitt prefix (Blåtassens) då jag inte blivit registrerad uppfödare hos SHF än, det kommer jag förhoppningsvis bli 2016. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Belzebubble
2015-12-23 18:59
#6

Då förstår jag! Tack så mycket! :)

Annons:
Cireea
2015-12-23 19:08
#7

Inga problem 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

BlackandBlue
2015-12-23 23:11
#8

Tillägger att man måste vara medlem i SHF för att kunna skaffa stamtavlor på sin kull hos dem, man behöver inte vara reggad uppfödare för det ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Cireea
2015-12-24 00:44
#9

#8 Bra där 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
2015-12-24 08:25
#10

Kommer regga ungarna och bli medlem men det tar väl ett år innan jag kan bli reggad uppfödare?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

BlackandBlue
2015-12-24 12:22
#11

ja man måste vara ´medlem i ett år för att kunna bli reggad uppfödare :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Be-Bopz
2015-12-24 12:38
#12

Kan tillägga att det året du är medlem hos oss, måste vara sammanhängande, för att du ska kunna regga dig som uppfödare :) Så slipper vi vidare missförstånd ang den saken oxå.

wildalia
2015-12-24 21:08
#13

Själv tycker jag inte att man kan kalla det stamtavla om man skriver egna. Det kallar jag mera för härstamningsbevis. En stamtavla har bara ett registrerat djur. Stor skillnad !

Annons:
Cireea
2015-12-24 23:45
#14

#13 Ursäkta att jag och många andra inte använder ett korrekt ord enligt ordboken. 😭

#10 Du kan ju ändå regga ungarna utan att vara registrerad uppfödare :) Dock så blir det utan något prefix utan bara ungarnas namn (max 12 bokstäver utan mellanrum)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
2015-12-25 12:06
#15

14# Om jag blir medlem kan jag använda mitt prefix före hamsterns namn då?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

UlrikaD
2015-12-25 19:31
#16

#15 Du måste vara registrerad uppfödare för att få använda uppfödarprefix i stamtavlan. Alltså varit medlem i SHF i minst ett år och sedan ha gjort uppfödarprovet.

Bellie
2015-12-25 19:41
#17

Okej Tack.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Upp till toppen
Annons: