Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 928 ggr
murmilura
12/17/15, 3:17 PM

Tillbaka på ifokus och letar tips på berikning!

Det var så längesedan jag skrev här inne om hamster, för er som varit med länge på iFokus inom hamster hette jag tidigare Tinwe (då fanns inte Guldhamster iFokus utan det var hamster iFokus (HiF) som gällde. Jag var lagom aktiv och det hade varit kul att "se" några gamla ansikten här inne! :)

Nu till poängen med inlägget! 😃 Jag har varit "hamsterlös" ett längre tag, men då saknaden var för stor bestämde vi oss för att låta en guldhamster få flytta hit, han kom i morse och han verkar vara en helt fantastisk liten guldklimp!

Någonting jag har funderat mer på är just berikning. Vad kan jag som ägare göra för att få miljön m.m så berikande som möjligt (i lagom dos) för min hamster? Då tänker jag inom alla områden, föda, bygga bo, socialt liv, rörelseberikning, m.m. Vad gör ni för att berika de små? Tips? 🙂

Jag tänker mycket i hundbanor, där jag försöker berika min hund inom dessa ämnen, också med hänsyn till den ras han är. Berikar både via mig som ägare men även genom att erbjuda saker i hemmet som hunden kan ta eget initiativ till att göra för att utföra sina beteenden. Exempel;
- Blodspår (som en form av jaktberikning m.m)
- Godisgömma (leta godis under filt, i lägenhet osv)
- Filtar att bädda med, gömma saker i, sova på och gräva i
- Soffa nära fönster för att kunna hålla utkik
- Bädd med tak för att kunna gömma sig/vara avskild
- Mysa och pyssla om varann
- Träffa hundar som han känner väl och bara umgås
- Godis i toarullar och fleeceflätor
- Variation i matväg med både extra goda saker och mindre goda saker att sortera och välja mellan (barfar min hund)
- Kravlösa promenader dagligen (lukta, undersöka, välja väg själv om han vill osv)
- Dog parkour (rörelseberikning)

Kan några av dessa appliceras på nåt vis till hamster också, eller tänker jag helt åt fanders nu?

Annons:
[Howres]
12/17/15, 3:24 PM
#1

Det jag gör för att berika till mina är att sprida ut maten och gömma lite överallt. Och sen mycket strö så att hamstern kan gräva :) Och inte lägga allt bomaterial i boet utan sprida ut det, fästa lite i taket så att hamstern själv får samla in sitt bomaterial :3

Cireea
12/17/15, 3:28 PM
#2

Det finns en artikel om just MILJÖBERIKNING här på Guldhamster iFokus som kanske kan hjälpa dig. (Klicka på det understrukna ordet så kommer du dit direkt).


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

murmilura
12/17/15, 3:46 PM
#3

#1 Bra förslag! Har alltid gjort detta under min tid med hamster men de fungerar ju som berikning också, tänkte jag inte på tidigare! 👍

#2 Tack! Åh så bra att där finns en artikel om MILJÖBERIKNING! Ska favoritmärka sidan och läsa! 😃

Martyvonparty
12/19/15, 5:43 PM
#4

Ha vanlig jord i någon del av buren! Uppskattas enormt för hamster att gräva i! Vill man inte att jord sprids i hela buren så ha en större kruka eller liknande! :) Du kan gömma saker i jorden. T.ex. mat eller mask!

Cireea
12/19/15, 5:48 PM
#5

#4 Menar du nu mask utifrån? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

thea_thea
12/19/15, 6:14 PM
#6

#5 Troligtvis mjölmask

Annons:
Martyvonparty
12/19/15, 6:20 PM
#7

mjölmask!

Cireea
12/19/15, 8:19 PM
#8

Åh tur 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Martyvonparty
12/19/15, 8:28 PM
#9

En liten fundering bara! Försökt googla på hur det är med vanlig mask man hittar utomhus i jorden! Är det dåligt? Antar det pga ditt svar 😂Och i så fall, varför? Kan tänka mig att det kan bero på att den kan ha parasiter? Eller är det något annat? 

Sen undrar jag vart man hittar levande mjölmaskar (om det är lämpligt att ge?)? I den djurbutiken närmast mig har de endast torkade.. o.O Vet att min hamster tycker det är kul med levande djur.. Han har faktiskt ätit någon fluga här o var + levande syrsor.. 🤮

Cireea
12/19/15, 8:56 PM
#10

Det handlar ju mest om bakterier utifrån som kan göra hamstern sjuk eftersom våra inte är födda och uppvuxna ute. Man kan ju inte riktigt jämföra dom på den fronten när det kommer till vilda hamstrar som levt på den mat dom hittat ute medan våra hamstrar är van vid något helt annat. 

Jag ger inte mjölmaskar då mina guldhamstrar inte är särskilt förtjust i det, varken levande eller torkade, men jag tror att levande ska gå att köpa i vissa butiker?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

murmilura
12/28/15, 12:34 AM
#11

#4 Lite sent svar, skyller på julhelgen. ;)
Men tack så mycket för tipset! :D

Upp till toppen
Annons: