Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 858 ggr
maja098
2015-12-16 22:51

annat bottenmaterial??

En snabb fundering, kan man använda t.ex fleece som Bottenmaterial i halva buren om man har mycket spån på andra sidan? :)

Annons:
Whippet
2015-12-16 22:55
#1

Fleece är inte bra för hamstrar dom stoppar allt i deras kindpåsar och då är det lätt att det fastnar där (fleecet) klibbar ihop sig och kan göra så att hamstern kvävs till döds, det är myclet bättre att ha ett tunnare lager med spån.

I'm out Vilar huvudet i handen

maja098
2015-12-17 00:39
#2

#1 Men fleece är ju bra eftersom att det inte trådar. Har aldrig hört om nån hamster som har kvävts av det? Dessutom är dom ju bra på att tömma kindpåsarna.

Cireea
2015-12-17 00:47
#3

Men varför ska du ha fleece som Bottenmaterial? 🤔 Vad är ens meningen med att ha fleece i halva buren?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

maja098
2015-12-17 00:55
#4

Menar inte fleeceremsor utan en hel filt vikt typ. #3 Varför inte? Fleece är dessutom mjukare för hamsterns tassar.

wildalia
2015-12-17 22:23
#5

Hur blir det när dom kissar på fleecetyget ? Skall du tvätta tygwt i tvättmaskin med tvättmedel. Tror inte att det är en bra ide. Det är nog snarare du som rycker det är mysigt med fleecetyg än hamstern 😁 Den blir nog lika glad över carefresh eller annat mera naturligt bomaterial.

maja098
2015-12-17 22:29
#6

#5 Han kissar bara vid sandtoan, så det är inga problem. Det blir ju billigare också, har en Bur som är 150x50 cm.

Annons:
Cireea
2015-12-17 22:49
#7

Du har ju redan bestämt dig att du ska ha fleece i halva buren så det spelar ingen roll vad vi säger i den här tråden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

maja098
2015-12-17 23:52
#8

#7 Nej, ska inte ha det. Använde bara min hamster som förslag, ser att det blev väldigt otydligt. Men nej, förstår inte riktigt någon anledning till att man inte skulle kunna använda det. Man kan ju använda carefresh (papper) och det är ju inte heller naturligt. Till råttor använder ju jättemånga fleece, jag vet det är skillnad, men det är ju ändå gnagare det också. :)

Cireea
2015-12-18 00:05
#9

Stor skillnad på råttor och hamstrar 😎 Det är som att använda ett klösträd till en hund bara för att katter har det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

maja098
2015-12-18 00:16
#10

Då använder jag fleece till hamstern och klösträd till hunden 😂

Jaja, ni vinner 😇

Belzebubble
2015-12-18 10:30
#11

Jag kan tillägga att fleece är faktiskt populär bland exempelvis marsvin. Visst, det blir en hel del tvättande då de bryr sig inte vad de kissar på. Men trots att marsvin och hamstrar är båda gnagare så tror jag att den största skillnaden ligger i hamsterns behöv av att gräva i bottenmaterialet. De har ingen nytta av fleece. En marsvin kan iallafall lägga sig där och tycka det är skönt, för en hamster blir det nog mer förvirrande. Jag har sett min hamster försöka gräva ner sig när hon var i min säng - det var bara synd att titta på henne.

Cireea
2015-12-18 11:49
#12

Jag tror helt klart att du är inne på rätt spår #11. Alla gnagare har olika behov och just hamstrar har ett behov av att gräva och tugga så fleece är nog bara dumt att lägga ned i buren då det inte skulle gynna hamstern på något sätt. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Martyvonparty
2015-12-19 17:40
#13

Jag har faktiskt hälften spån & hälften vanlig jord i buren! Jorden är VÄLDIGT uppskattad! Han gräver massvis i den. Gräver bland annat ner sin mat där. Lite roligt när det börjar växa upp massa små strån från vetekornen som han planterar 😍 Dessutom har du ju står Bur! Så jag rekommenderar verkligen jord! Du kan ju alltid planera en liten ätbar växt i buren också. Ger helt klart något fint att titta på, o hamstern uppskattar det också! Sålänge man ger mkt sallad o andra grönsaker så äter dom inte sönder växten 😉

Annons:
Cireea
2015-12-19 17:46
#14

Jag rekommenderar inte jord i buren som Bottenmaterial då jag vet att många fått problem med fukt och mögel. Det brukar även bli väldigt skitigt om man har jord i buren. 😐 Man kan däremot ha en grävlåda som är fylld med jord som hamstern får använda utanför själva buren. 

Man kan även plantera växter i typ små lådor som man sedan ställer in i själva buren. Vi har haft ett inlägg om det förut som heter just växter i buren. (klicka på de understrukna orden så kommer ni direkt till det inlägget). 

Men det är bara mina rekommendationer och åsikter. 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Martyvonparty
2015-12-19 17:58
#15

Beror ju helt o hållet på hur man har gjort det med jorden! :) Jag har jord i halva och har en avskiljare så jorden inte sprids runt i hela buren. Har haft jord i sen augusti och har aldrig haft problem med mögel. 😃

Klart att det kan bli mer jobb om man tycker det är jobbigt med jord i buren, men samtidigt måste man ju se till vad hamstern tycker om. Min gräver nästan aldrig i spånet längre utan enbart i jorden vilket är helt förståeligt.

Cireea
2015-12-19 20:20
#16

Roligt att det fungerar för dig 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Martyvonparty
2015-12-19 20:25
#17

Ja! 😃

Upp till toppen
Annons: