Annons:
Etiketthälsa
Läst 1055 ggr
Martyvonparty
2015-12-11 01:02

Orolig för (sjuk?) hamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går rakt på sak. Har en guldhamsterpojke född i Juni i år, 6 månader gammal. Har betett sig normalt fram tills för ca 1,5 vecka sedan.

Han kan springa i hjulet som han brukar göra på kvällen för att sekunderna senare kliva ur och lägga sig bredvid och somna/svimma eller vad han nu gör. Han reagerar knappt då på ljud om jag t.ex. visslar på honom eller säger hans namn. 

Senast igår klev han ur hjulet och lade sig bredvid platt på mage och blundade. Ungefär 3 minuter senare lyfter han huvudet lite och kryper/hasar sig fram och lägger sig med huvudet i toalettlådan som står nära intill.

Hela hans beteende kring det här är märkligt. Hamstrar är bytesdjur och står långt ner i matkedjan. Det borde alltså ligga i hans natur att INTE lägga sig helt öppet och oskyddat. Han bor i en stor glasbur så det är helt oskyddat från insyn runt om. 

Sen vaknar han till helt plötsligt och går och äter/dricker/tvättar sig/fortsätter springa i hjulet som om inget hänt.

Såhär har han gjort rätt många gånger nu och det gör mig orolig. Har någon mer varit med om något liknande? 

Bifogar bild nedan. Ursäkta den dåliga kvalitén.

Annons:
Cireea
2015-12-11 14:02
#1

Jag har stött på ett liknande beteende förut med en hane jag hade. 

Han sprang som vanligt i hjulet men så plötsligt kunde jag hitta honom liggandes i eller halvt utanför hjulet. Han skrämde slag på mig den första gången för jag hade givetvis trott att han gått och dött! 😮

Det visade sig efter mycket iakttagelse att han la sig ned för att vila efter att ha sprungit en liten stund (nu pratar vi alltså efter 5 - 10 minuter så det var ingen längre stund som behövdes). Detta är dock inget jag upplevt med någon annan hamster än just honom så jag kan inte påstå at det är något vanligt direkt.

Dock så vågade jag inte chansa utan tog ut hjulet helt från hans Bur, då var min hane kring 1 - 1,5 år gammal. Han levde länge och blev 2 år och 9 månader. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
2015-12-12 13:32
#2

Jag har också upplevt detta med min dvärghamster Doris. Hon sprang sen så satte hon sig bara i hjulet sen helt plötsligt låg hon helt platt i hjulet och det såg ut som hon dött. Sen fortsatte hon bara, hon mår bra och är frisk.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Martyvonparty
2015-12-13 22:42
#3

Tack för svaren! Han verkar helt frisk i övrigt. Majoriteten av gångerna som det här händer så har han antingen precis vaknat o går till hjulet eller precis ätit/druckit. Kan tänka mig att han får en lätt kramp i magen precis som vi människor kan få om man springer direkt efter med mat i magen. Då är det alltså inget farligt.

O han beter sig som vanligt direkt efter varje "episod". :)

Upp till toppen
Annons: