Annons:
Etikettkosthållning
Läst 2160 ggr
Hundtassens
2015-11-10 10:38

bästa hamstermaten?

nu börjar fodret jag fick med av skolan när jag tog lille Evert ta slut och då undrar jag vilket Foder ni rekommenderar? jag vill gärna blanda maten i början med hans gamla mat så det blir en mjuk övergång på fodret men vilket Foder föredrar ni?

Annons:
Cireea
2015-11-10 13:24
#1

Det är bäst att blanda eget, det gör jag!  🙂

Kika in dessa två:  http://www.hamsterforeningen.se/n%C3%A4ringsv%C3%A4rden/recept-p%C3%A5-hamstermat-18353739


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
2015-11-10 13:51
#2

#1 Rättade till länken 😉

Som Cireea skriver är egenblandat bäst, då slipper man sockret och andra onödiga tillsatser 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cireea
2015-11-10 13:51
#3

#2 Tack Maja! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hundtassens
2015-11-10 14:08
#4

Absolut har jag funderat på det, en liten fråga, idag när min pojke var ute och sprang lite hittade han min burk med kokosolja. burken var stängd men det fanns säkert lite utanpå och han slickade väldigt gärna bort det, är det farligt för honom? han fick inte i sig mycket alls men han tyckte det var super gott ;)

Majaa12
2015-11-10 14:14
#5

#4 Nej, det ska inte vara någon fara. Det är ju inte så nyttigt eftersom att det är olja och väldigt fett, men i den lilla mängden gör det inget 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

miwi96
2015-11-11 20:39
#6

Hakar på här, Tänkte pris mässigt, hur blir det när man ska blandar eget? Vad brukar de landa på? 😃

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Annons:
Cireea
2015-11-11 20:42
#7

Oj, det har jag faktiskt aldrig tänkt på då jag gör sån enorm mängd åt gången för att det ska räcka ett tag framöver. Det blir såklart billigare om man bara gör till en eller två hamstrar.  🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

miwi96
2015-11-11 20:46
#8

Hur mycket brukar det blir per omgång när du gör? 🙂

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Cireea
2015-11-11 20:57
#9

#8 Jag gör en full tioliters hink åt gången 😂 Men så har jag ju kvar massor så jag kan fylla på så i slutändan räcker det till mer än 10kg då basfodret i sig är 10kg men så tillsätter jag ju egna saker också (kan det landa på runt 12kg totalt i färdigblandad mat?). Det kostar inte särskilt mycket med tanke på hur många hamstrar som äter maten och maten brukar räcka i cirkus 1 ,5 - 2 månader beroende på om jag har kull osv. Har jag en eller flera kullar så räcker maten inte lika länge. 

Jag köper ett basfoder (beställer 10kg år gången), detta använder jag:
http://www.crtzoo.com/smadjur/foder/gnagarblandning-lux-utan-pellets (och nej, fodret ser inte riktigt ut som på bilden, fattar inte varför dom inte uppdaterat med en bättre bild)  och sedan har jag torrfoder för hund hemma då jag själv har hund 🙂 Utöver det köper jag hem det som behövs, brukar blanda i lite torkat ängshö och andra örter. 

Jag tillsätter inga frömixer  då det redan finns fröer i basfodret som jag använder mig av och de olika sorterna som finns i fodret tycker jag räcker. 🙂Sedan jag började med min egen blandning har jag märkt att hamstrarna håller bättre vikt och ser mycket finare ut i hullet än tidigare när jag inte blandade eget Foder.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

miwi96
2015-11-11 21:00
#10

#) Oki låter bra, vilket typ av hundmat är det man ska köpa, Har inte koll på vad olika soters hundmat innehåller så jag inte har hund 😉

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Cireea
2015-11-11 21:12
#11

#10 Det bästa är ju om hundmaten innehåller så mycket kött som möjligt. Det är ju just det där animaliska proteinet man vill åt när man ger det till hamstrar. Bozita Robur är ett bra märke som inte är allt för dyrt att köpa men jag vet att många använder sig av Doggy också trots att det inte är lika bra kötthalt i det fodret. 🙂

"Tyvärr" så använder jag mig av Doggy i min blandning då min hund äter det fodret. Tidigare åt hon Bozita Robur (då brukade jag blanda med det istället) men hennes mage klarar inte av det torrfodret så vi fick rådet av veterinär att gå tillbaka till Doggy trots att det inte är det bästa fodret. (Och ja, vår hund mår toppen sedan vi bytte tillbaka till det fodret)

Jag har inte märkt någon skillnad på hamstrarna när jag fick byta från Robur till Doggy som tur är men eftersom jag får dåligt samvete så ger jag dom istället en liten mängd nötfärs någon gång ibland för att kompensera upp. 😃

Förlåt för att jag blev lite OT och babblade på om min hund där mitt i allt men kände ändå att jag ville förklara varför vi ger Doggy då många anser att det är ett big no no (för mycket spannmål och för lite kötthalt). 😇


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

miwi96
2015-11-11 21:16
#12

#11 Oki tackar, Gör inget att du drog upp om din hund 🙂

Vilka mängder har du av respektive? 🙂

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Cireea
2015-11-11 21:19
#13

#12 Oj, jag mäter inte upp utan höftar bara tills jag tycker att det ser bra ut. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
miwi96
2015-11-11 21:21
#14

#13 oki tänkte mest på hundfodret, vad är "lagom" tänkte så de inte blir överdosering 😉

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Cireea
2015-11-11 21:24
#15

#14 Ja alltså hundfodret ska ju inte ta över hela fodret så att säga. När jag blandar så är det ju mest basfoder och sedan mindre av hundfodret, ängshöet och de torkade örterna. 😛

Exempelvis i det första Foder som man läser om i länken som finns i inlägg #1 så använder man 300g hundfoder på 1,6 kg mat. Så det är ju som en fingervisning om man vill ha något att jämföra med. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

miwi96
2015-11-11 21:29
#16

#15 oki då har man ngt att gå efter 😃

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Majaa12
2015-11-11 23:05
#17

Jag brukar göra detta recept: Ingredienser 3 dl Hamster Crispy eller Hamster Nature 1.5-2 dl Axa grynblandning 1.5 dl doggy junior/ doggy 0,5 dl oskalade jordnötter 1 dl torkade örter & blad (maskrosblad t.ex) 0.5-1 dl solrosfrön 1 dl rispuffar 0,5 dl pumpatjärnor Det blir ca. 1 liter Foder av en omgång, det kan man ju dubbla om man vill. Fröna och annat lite fetare kan man tillsätta/tillsätta mer av om hamstern är underviktig och tvärtom :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Hundtassens
2015-11-12 13:22
#18

Jag har acana till min vovve och Evert (hamstern) mumsar i sig det utan problem, extremt hög kötthalt och kommer ur Kanada så djuren som använts till det fodret har haft det bra då dom har så bra djurhållningsregler i Kanada men det är ju väldigt dyrt Foder så om man inte har hund kanske man inte investerar i det.  Ska absolut blanda eget framöver ska bara hitta ett bra basfoder :) några tips på några olika?

Hundtassens
2015-11-12 14:29
#19

hur tycker ni mer kunniga att det här åter? vad skulle jag behöva komplettera med? :)  https://www.arkenzoo.se/tiny-friends-farm-harry-hamster-700g-101601-6

Juliastrom
2015-11-17 22:30
#20

Jag ger min tjej Hamster Complete, det tycker jag är det bästa om man inte ska göra eget :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: