Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1780 ggr
Hundtassens
10/10/15, 9:03 PM

Min första hamster, hjälp!

Hej! Då det blev fel i beställningen med guldhamstrar till min skola vart en liten krabat nära att hamna i gashinken. Det kunde jag inte låta hända så jag tog honom.  Det är en hane som skolan sa var Angora men som jag förstått finns det inte angora hamster utan bara långhårig. Men men senare om jag slänger upp en bild kanske någon kan berätta vad färgen heter?  Men nu till buren, jag går djurvårds programmet på gymnasiet så en del vet jag men det känns bra att få tips av hamstermänniskor. Just nu sitter han i en Bur som är ca 60cm lång, 40cm bred och ca 50 hög. Den är bara tillfällig. Jag har en fågelbur som är trasig i gallret längst ner så jag tänkte kapa gallret lite så det blir lite kortare men sen ska han vara i den som är ca 1meter lång. Just nu använder jag spån, han har sandbad, matskål ett Hjul, ett ganska stort bohus, vattenflaska, pinnar att gnaga på och lite annat smått och gott. kan jag använda halm som bomaterial? Skulle jätte gärna ha en massa tips på grejer och hur jag ska få min lilla hamster att må så bra som möjligt mvh Lyzanne

Annons:
Lexie82
10/10/15, 9:12 PM
#1

Nu har jag mest erfarenhet av dvärghamstrar, men för dem så är kan halm vara för vasst. Risken finns att de river/sticker sig i kindpåsarna med halm. Peta ner toapapper som hamstern själv för riva sönder och bygga bo av, det gillade mina dvärgar.

Cireea
10/10/15, 9:14 PM
#2

Hej! 

Till att börja med, super att du valde att ta hand om honom! 😍

Precis som du säger finns inget som heter angora utan din hane är långhårig, släng ut en bild när du kan så ska vi hjälpa dig att färgbestämma honom. Vi har flera bra artiklar här inne som du kan läsa om bland annat Hus, Bur, Hjul och lite annat smått och gott kring hamstrar. Kika runt så hittar du det mesta! 

Jag skulle rekommendera dig att inte ha någon gallerbur över huvudtaget utan istället satsa på något bättre såsom akvarium, en SAMLA 130 liter från IKEA eller liknande då hamstrar absolut inte ska klättra då dom är marklevande djur.  Dessutom har hamstrar dålig syn och bör därför inte ha en hög Bur där de kan klättra då dom kan göra sig illa när de släpper taget.

Vi har även en artikel om massor av bra Bottenmaterial som du kan läsa för att hitta ett som passar just dig. När det kommer till bomaterial, se till att inte använda vadd då det är livsfarligt för hamstern då dom kan fastna i det. Använd istället toapapper, det har man ju alltid hemma och fungerar superbra! 

Använd heller inte Hjul mindre än 20cm och inga plasthus, saltstenar eller mineralstenar. 🙂

Om du har fler frågor, ös på bara! Jag kan försöka hjälpa dig så gott jag kan men läs gärna igenom de artiklar jag nämnt och kika runt lite på egen hand här inne så kan du hitta informationen du söker. 

Som du ser så är flera ord understrukna i det här inlägget, tryck på dessa ord som är understrukna så kommer du till rätt artikel för respektive ord.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hundtassens
10/10/15, 9:28 PM
#3

tack otroligt mycket för hjälpen, han är otroligt rädd fortfarande så han vill inte komma ur buren riktigt än och jag vill inte dra ut honom ur buren utan han ska komma självmant. jag ska absolut titta på artiklarna tack! kan jag klippa ner pälsen i rumpan? det har fastnat massor med bajs och anna.  ska kolla på det där med Bur, visste inte alls att det var farligt att klättra så ska nog ta en sväng till ikea snart.  Har ett ganska stort Hjul, kan skriva exakta mått imorgon på både Hjul och Hus för att se om det är lagligt.  All Inredning förutom Hjul är i trä, hoppas att det är bra. Jag ska in till stan på tisdag och köpa mer saker, undrar bara hur stor en "sandskål" ska vara. Jag har chinchilla Sand som jag har i en lite för liten keramik skål just nu eftersom jag fick ta honom så hastigt men vilken storlek skulle vara lämplig? tack så oerhört mycket för att ni är så otroligt trevliga och hjälper mig!

Hundtassens
10/10/15, 9:30 PM
#4

Hundtassens
10/10/15, 9:31 PM
#5

Bild på Hus och Hjul innan det sattes in i buren

Belzebubble
10/10/15, 10:32 PM
#6

Hejhej! Vad bra för hamstern att han har hittat en så bra ägare som bryr sig om hans bästa! Tror nog han förlåter dig för mindre fel nu i början! ;) Jag håller med det som sades ovanför här. Gallerbur och speciellt för fåglar är inte att rekommendera. Dessutom finns en stor risk att hamstern gnagar på den och det är varken bra för honom eller för omgivningen. Plastlådor från IKEA är det lättaste (och billigaste) att fixa! Själv har jag akvarium och tycker det funkar alldeles utmärkt! Huset kan jag inte säga mycket om, men däremot hjulet känns som något du kanske kan byta till något bättre senare. Dessa av metall kan vara farliga för hamstrar har jag hört och dessutom låter dem oftast lite mer. Jag har ett trähjul, det låter inte någonting. Nackdelen är att den blir smutsig. Vad gäller sandbadet: lite hur du känner för. Innan hade jag ett stort sandbad som var i en vattenskål från reptilavdelningen, tog upp halva akvariet. Nu har hon en IKEA ugnsform, 15x15cm MIXTUR. Bara hamstern kan röra sig i den så blir det nog bra. Hoppas jag hjälpte till lite, lycka till! :)

Annons:
Hundtassens
10/10/15, 10:59 PM
#7

Tack så mycket! ska kolla för annat Hjul på tisdag när jag ska shoppa till den nya familjemedlemmen,  jo jag tror han förlåter mig för småsaker för annars hade han tyvärr inte levt idag min lilla Evert. Aldrig haft hamster men gud vilket underbart djur, stal mitt hjärta på en sekund!

Cireea
10/11/15, 12:28 AM
#8

Just sandbadet vet jag inte då mina bara gräver ner sina, men ta en lämpligt stor skål som han ryms i utan problem. 

Hjulet i sig har jag också flera stycken av och har aldrig upp levt skador eller annat, dock gnisslar dom fruktansvärt mycket efter ett tag så jag har bytt ut mina till trä. Det är inte kul med en 5 -6 Hjul som gnisslar kan jag lova! 😂

Ditt Hus tycker jag ser bra ut men du kan ju alltid köpa fler för att kunna variera i buren, det brukar uppskattas. Att ha träsaker fungerar perfekt, det är exakt sånt dom ska ha i buren. Du kan även använda kartonger åt din hamster, det brukar vara roligt att gnaga på. 

Din hamster ser ut att vara från kategorin Svartbaserat, kanske svart/silversvart dominant spot? Det skulle underlätta om du försökte ta fler bilder fast uppifrån så man kan se hela kroppen! 👍 Superfin var han i vilket fall!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hundtassens
10/11/15, 10:33 AM
#9

Ska ta flerbilder imorgon då jag tänkt ta ut honom för lite pälsvård. Huset snickrade jag ihop lite snabbt, ett hål i taket och ett på sidan såklart ska fler köpas. okej men då kan ju hjulet få vara kvar tills vidare iallafall :) Han lägger sig och gräver i sandbadet så det mesta hamnar utanför men med större skål funkar det nog. Tack återigen för all hjälp. Lägger upp lite bilder imorgon på hela kroppen så man kan få reda på färgen :)

Cireea
10/11/15, 12:13 PM
#10

#9 Ingen fara! 🙂 Angående det där med pälsen, det går par att klippa ner den lite om den besvärar honom, vilket den verkar göra när det fastnar avföring i den.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hundtassens
10/12/15, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Det var otroligt svårt att ta kort på den här lilla arga fluffbollen men vi hoppas att det här duger. Idag flyttar Evert in i sin nya tillfälliga Bur. Gallerbur som  är extremt låg men botten är 115cm lång och 55cm bred så han har lite att röra sig på tills jag kommer till Ikea.  Har nyss klippt honom på denna bild, har spån som Bottenmaterial men gud så det fastnar, hört att man kan använda något som heter Toa lätt?  p.s det blåa i pälsen är något skolan hade i hans bo som fick flytta med oss nu får han dock nytt bo och det gamla blåa bomaterialet får inte följa med :)

LillyAmanda
10/12/15, 4:44 PM
#12

Ang ToaLätt så går det alldeles utmärkt att använda. Jag själv hade det för ett tag sedan men bytte då jag gillade alspån mer. Dock tycker jag att ToaLätt är aningens hårt. :)

**//Amanda

Cireea
10/12/15, 5:13 PM
#13

Han är silversvart dominant spot långhår! 👍 Jättefin kille!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Hundtassens
10/12/15, 6:12 PM
#14

Fastnar alspån i pälsen? Det var en krånglig beskrivning på färg ;) me det låter ju inte helt fel, kan inte fatta att dom tänkte göra sig av med honom. Dom beställde hem honom när han var leveransklar och sen har han suttit i karantän i kanske 3 veckor. Så ung liten pojke, han har ju massor med år framför sig <3

Cireea
10/12/15, 6:46 PM
#15

Mja, alspån KAN ju fastna i pälsen men betydligt mindre än vad  vanligt spån gör. 

Färgen är Silversvart, teckningen dominant spot och hårlaget långhår. Dominant spot, förkortat DS, är  vita fläckar i pälsen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hundtassens
10/12/15, 8:19 PM
#16

åh tack så mycket för förklaringen :)

Hundtassens
10/12/15, 9:59 PM
#17

Vad är bästa sättet att tämja honom på'? Ibland funkar allt jätte bra och ibland när han springer i hjulet och plötsligt får tag på mig så skriker och och springer iväg och biland kan jag stå och prata med honom och han kommer fram till gallret.  han har ju aldrig blivit superbra behandlad men han borde ju vänja sig med att jag inte gör honom något elakt

Cireea
10/12/15, 11:26 PM
#18

Mitt bästa råd är att ha tålamod. Prata mycket med honom, ha gärna händerna i buren och låt honom komma till dig. 

Jag brukar alltid bara försiktigt lyfta upp hamstern när jag sak hantera dom utan att krångla så mycket men då din skriker och är ganska rädd av sig så bör du använda en lite försiktig metod.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

MaaariaS
10/14/15, 11:29 PM
#19

Lättströ på granngården går att ha till långhåriga hamstrar och det är relativt billigt 🙂Jättesöt liten kille ❤️Grattis 🌺

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Hundtassens
10/16/15, 10:29 AM
#20

Tack för alla tips, han har vant sig super snabbt och är nu världens mysigaste kille! Kommer fram till gallret för att hälsa och går frivilligt upp i handen för att få komma ut och få lite godsaker och leka lite. Så underbart djur! <3 

Annons:
Chress64
10/18/15, 9:26 PM
#21

Vilken fantastisk liten kille 😍 Och vilken fantastisk ny ägare han fått! Lycka till med den härliga lilla pälsbollen!

Hundtassens
10/19/15, 9:10 PM
#22

En fråga, kan en hamster springa för mycket i buren? Han är helt manisk och håller på timmar i sträck. När jag ska ta ut honom är det en kamp att få honom ut hjulet. Håller jag i hjulet så det inte snurrar slutar han inte utan försöker gå ur och i för at testa om den funkar….. Hur ska jag göra?

Cireea
10/19/15, 9:15 PM
#23

#22 Äter och sover han normalt? Gör han sina behov?  Ser hans päls vårdad ut, eller ser du själv att han sitter och tvättar sig?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hundtassens
10/20/15, 7:01 AM
#24

Ja ha tvättar sig och äter och gör sina behöv :)

Belzebubble
10/20/15, 10:36 AM
#25

Någonstans har jag läst att en hamster kan bli beroende av hamsterhjulet. Där rekommenderades det att sätta in hamsterhjulet i buren när hamstern var lite äldre, runt 3 månader. Nu hittar jag dock inte den källan igen och då liknande inte har hänt mig så vet jag inte om det verkligen är sant, kanske någon annan här som kan bekräfta?

Cireea
10/20/15, 11:46 AM
#26

En hamster kan absolut bli beroende av sitt Hjul, men det är väldigt sällan det händer. Jag själv har inte stött på det med alla de hamstrar jag har och jag har aldrig ens hört någon som verkligen haft en beroende hamster. Utan alla jag stött på säger bra "jag har hört att.."

Tänk dig såhär, i det vilda så springer hamstern flera kilometer (eller mil) varje natt för att samla mat. Tänk dig hur många timmar det blir i ett Hjul för att uppnå samma sträcka. Mina kan springa i sina Hjul upp mot 4 timmar men det är INTE konstigt. Dom kan stanna upp då och då för att tvätta sig, gå en runda i buren, kanske sova en stund eller äta lite. Sedan när det börjar ljusna ute så går dom och lägger sig. Inga konstigheter alls!  

Så länge en hamster gör sina behov, sover, äter, tvättar sig och ja.. beter sig normalt utöver springandet så är den inte beroende av att springa. 

Om hamstern är beroende så märker du det, då slutar den som aldrig springa. Den slutar inte ens för att äta, kissa eller sova. Alltså skulle din hamster bli beroende så skulle du absolut veta det utan tvivel. 

Sedan angående ålder, man har alltid hört att man ska använda Hjul vid en viss ålder (man brukar säga 5 månader) men det är massa strunt, anser jag. En hamster har som mest energi när de är unga och därför bör hjulet finnas i buren tidigt. Däremot så bör man kanske inte sätta in hjulet precis vid separationen från syskonen (runt 4 - 5 veckor) för då är dom ganska små fortfarande utan vänta tills de hunnit växa på sig lite mer. 🙂

Tänk på att hjulet ALDRIG får ersätta tid utanför buren för hamstern.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hundtassens
10/20/15, 5:11 PM
#27

Tack då vet jag,  nej han får komma ut varje kväll när han vaknat och vara ute i sin lekhage och bli borstad och det är ett måste att han kommer ut minst en gång om dagen enligt mig. Jag bor på en bondgård och vi har mycket egen skog och mycket virke av olika slag så jag tänkte göra lite Hus och ramper och så till honom men finns det något trä dom inte tål? och att använda spik kanske inte är så bra ifall dom gnager på det men då började jag tänka på om det finns något "hamster anpassat" lim eller annat så jag kan bygga lite kul åt krabaten :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: