Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 1047 ggr
LillyAmanda
2015-09-27 20:29

När får man börja hantera ungar?

Jag har länge funderat på när man får ta upp/hantera ungarna när man tar en kull. Har hört väldigt mycket olika svar.. Hur gör ni som föder upp? :)

**//Amanda

Annons:
Cireea
2015-09-27 20:40
#1

Jag brukar känna av honan lite när det kommer till det där med ungarna. Vissa vill inte att man ens är i närheten av buren förrän bebisarna är äldre medan andra lämnar boet öppet och nästan vill visa upp bebisarna.😛

Om honan inte vill veta av mig alls så börjar jag inte hantera dom alls förrän dom börjat öppna ögonen, eller åtminstone passerat 14 dagars ålder. Vid sådana tillfällen brukar jag även vänta med att kolla kön för att inte stressa honan i onödan.

Om honan är lugnare och inte blir stressad av min närvaro så brukar jag kolla kön när dom är runt 7 - 10 dagar, dock väldigt snabbt och effektivt för att störa så lite som möjligt. Sedan börjar jag inte hantera dom ordentligt förrän dom öppnat ögonen, det finns som ingen mening att försöka hantera dom innan. 🙂 Vissa honor börjar också bli uttråkade när bebisarna är runt 10 dagar gamla, om honan är allt för rastlösa så brukar hon få komma ut en stund. Då kan jag passa på att ta något kort eller sådär men annars låter jag dom vara så mycket som möjligt. 

Så i vilket fall som helst så hanterar jag aldrig mina ungar ordentligt före dom öppnat ögonen och liksom ska utforska världen. Då börjar jag vänja dom vid min närvaro och mina händer. 🙂Och det brukar även mamman tycka om för då slipper hon hålla ögonen på alla bråkiga ungar! 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: