Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 910 ggr
annlen68
2015-09-21 11:05

Er guldhamsters dygnsrytm? Väcker ni dem?

Vad har er guldhamster för dygnsrytm? och brukar ni väcka dem ibland?

Elsa går och lägger sig rätt tidigt på morgonen, ibland om jag är uppe kl 5 så har hon redan lagt sig. Sedan kan hon sova till 21-22-tiden om man inte väcker henne, vilket vi gör ibland men aldrig före cirka 20.

Vi väcker henne aldrig dagtid, medan jag vet att många väcker dem lite närsom och påstår att man med envishet kan få dem mera vakna på dagen. Jag tycker dock det känns väldigt synd att störa dem så mycket….hur gör ni?

Annons:
Cireea
2015-09-21 11:27
#1

Jag låter mina sova 🙂Mina har dock en ganska härlig dygnsrytm och vaknar runt åtta på kvällen, vissa kan även vakna tidigare eller vara vaken en stund på dagen. 

Enda gången jag väcker någon är när jag städar burar för det brukar jag göra på eftermiddagen så det kommer jag inte riktigt undan. Men jag väcker dom aldrig bara för att gosa eller dylikt, sånt får vänta tills dom kliver upp självmant.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
2015-09-21 11:36
#2

#1  Ja det bästa är ju att de får sova ut. Vår Elsa verkar vara ganska "morgon"trött av sig också; från att man ser henne vaken på kvällen tar det rätt lång tid innan hon kommer igång. Hon kan gå ut en sväng i buren, men sen går hon in i huset och kurar igen 😃

MEn frågan är vad som är bäst;  Låta henne sova tills hon vaknar själv men då kanske inte hinna komma ut något till oss på vardagarskvällar när vi lägger oss  tidigare?

Eller väcka henne så hon hinner komma ut för lite gos och lek?

På helg och ledighet låter vi henne alltid sova ut.

Cireea
2015-09-21 11:42
#3

#2 Det är ju alltid bäst att låta en hamster sova ut men eftersom er hamster behöver så ruskigt mycket aktivitet för att hålla sig lugn så kanske det vore bättre om ni väckte henne, men inte allt för tidigt…


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
2015-09-21 11:47
#4

#3  Ja det har vi gjort hittills också…:)

Tessan01
2015-09-21 14:58
#5

Min vaknar vid 8-9 tiden, ibland lite tidigare eller senare. Det passar mig bra!🙂

Försöker att låta bli väcka dom, men ibland måste man om man tex. ska iväg och ta med hamstrarna, eller skall Städa buren?. Att städa rummet gör jag så sent som möjligt för att låta bli att väcka dom i onödan. ^^

Cireea
2015-09-21 15:01
#6

Jag är faktiskt avis på alla som har ett par hamstrar, det går så fort att städa burarna! För mig kan det ta många många timmar om jag ska köra alla 13 burar samtidigt! 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Tessan01
2015-09-21 15:09
#7

#6 Haha, för mig tar det ett par timmar att städa en, men den är rätt så stor och tung (= inte kan hälla ut spånet)…😃

annlen68
2015-09-21 15:21
#8

#7  Har ju bara EN, men det tar 1-1½ timme innan allt är klart och man bestämt sig för vilken Inredning man ska ha😃

Men det går säkert fortare ju fler hamstrar man har 🙂

Majaa12
2015-09-21 15:55
#9

21-23 vaknar hon alltid, brukar inte väcka henne. Somnar gör hon runt 6 kanske? brukar inte vara vaken då… Har hänt att hon är vaken till 8 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Upp till toppen
Annons: