Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1063 ggr
annlen68
9/21/15, 11:01 AM

Rastlös tjej - tips på aktiviteter?

Vår lilla guldis Elsa är nu 3 ½ månad. När vi köpte henne var hon väldigt livlig, men nu är hon något lugnare 🙂 

Hon är handtam, och kan sitta stilla en liten stund i handen om hon får något att äta, eller för en kort tvättning 🙂

Upplever dock att hon är rätt så rastlös. Vi brukar ha henne i en rasthage där vi har olika roliga saker; men hon vill bara ut ur den och far över kanten.  Eftersom vi inte kan ha henne lös i bostaden så låter vi henne springa i springbollen en stund, vilket hon gillar mycket. Sedan återstår inte mycket förrän vi får sätta henne i buren igen eftrsom hon är nästan omöjlig att hålla eftersom hon är så otroligt sprallig 😃

När hon kommer till buren blir hon så lugn. Buren är inredd på bästa möjliga sätt för att tillfredsställa en hamsters behov; vi har ett springhjul till henne, många olika saker att bita på, små gömställen, utsiktsplatser m m .  Jag brukar sprida ut hennes mat i buren för hon tycker det är mycket roligare att ta maten så har jag märkt än att låta det vara i en skål. Hon rör knappt maten i skålen, vi har toapapper i buren så hon får samla ihop och bädda själv i sitt sovhus…

När man kommer mot buren kommer hon dock direkt och så fort man stoppar ner handen så klättrar hon upp på en; och när hon är som piggast är hon nästintill omöjlig att hålla i för hon har sån fart!

Jag vet att hon räknas som vuxen om cirka 2 månader och då blir hon säkert lite lugnare men fram tills dess? Hur kan man tillfredsställa hennes behov? Vill ju att hon ska trivas men känns som att hon blir väldigt frustrerad när hon aldrig "lyckas" rymma 🙂

Annons:
Cireea
9/21/15, 11:24 AM
#1

Ja, det här känner man ju igen! 😂

Hur ofta brukar ni variera  sakerna i hennes lekhage? Har ni testat att exempelvis upptäcka nya platser såsom soffan, en säng eller liknande? Hur länge får hon vara utanför buren?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
9/21/15, 11:31 AM
#2

#1  Ja jag förstår att du känner igen det eftersom du har och har haft många hamstrar 😃

Ja vi brukar variera sakerna i hagen rätt så ofta. Testade t ex att för första gången ha en grävlåda där; en skokartong som vi fyllt med massa pappersstrimlor och gömt små frön bla.  Det trodde jag hon skulle hålla på mycket med; men hon var bara "ner" en sväng och skulle sen över kanten igen :)

Ja vi brukar låta henne vara på sängen ibland, men hon springer bara mot kanterna  och ska ner…såklart :)  Men häromkvällen hade jag helt oplanerat en hög med böcker och tidningar på sängen, så det kunde hon faktiskt hålla på klättra omkring i, och under, ett tag innan hon tröttnade 😃

Vi brukar ha henne ute en timme minst; men det är just det som är problemet vad man ska hitta på när hon bara vill "rymma" hela tiden :) och springbollen kan hon inte vara i så långa stunder för det är ju inte bra för dem…:)

Cireea
9/21/15, 11:40 AM
#3

Ah, jag förstår. 😕 Det är en kinkig hamster.. 

Jag har aldrig haft en sån omöjlig hamster faktiskt men det enda jag kan säga är att ni får fortsätta aktivera henne. Det enda ni kan göra är att ha henne ute ännu längre eller kortare stunder men oftare, då hon verkar bli uttråkad fort.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
9/21/15, 11:43 AM
#4

Kom dock på en annan sak, hur beter hon sig om hon inte får komma ut alls en kväll? Har ni testat det?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
9/21/15, 11:45 AM
#5

#3  Ja hon är kinkig men ack så go 😍 

Dottern har förresten provat göra en agilitybana också, bla hinder av toarullar men när hon är ute är hon inte alls så intresserad av godbitar; kanske en men sedan struntar hon i det 😃  Inte så lätt då att få henne att följa en bana när man inte kan locka med något 👍 

Men men…kanske ska testa att slänga en massa böcker i hagen eller på sängen ikväll, kanske blir spännande att utforska :) 

Det är som med småbarn; de roligaste leksakerna är de man gör själv 😛

annlen68
9/21/15, 11:45 AM
#6

#4  Nej det har vi inte testat än

Annons:
Cireea
9/21/15, 11:48 AM
#7

#5 Ja men precis, testa allt möjligt. Till slut hittar man något som är intressant för just henne. Alla gillar ju inte det "vanliga". 

#6 Testa att inte släppa ut henne en kväll och se vad hon hittar på i så fall. Ni kanske ska minska hennes utevistelse eftersom hon verkar bli rätt stressad i buren när hon kommer in igen.. 🙂Bara en tanke som slog mig..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
9/21/15, 1:12 PM
#8

#7  Ja det kan vi testa :)  Fast hon blir snarare lugn när hon kommer in i buren igen efter att ha varit ute. Kan vara världens fart på henne, och hon ger sig knappt tid att tvätta sig när hon är ute, men så när hon kommer in i buren blir hon så lugn. Då brukar hon ta sig ett sandbad och en grundlig rengörning :)  Men du kanske tänkte på att hon verkar stressad när hon vill upp hela tiden?

Cireea
9/21/15, 1:20 PM
#9

#8 Ja, det var det jag menade 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tessan01
9/21/15, 3:08 PM
#10

Känner så igen mig i detta, min "gamla" gubbe (ett år en månad om 2 dagar) var riktigt lik er när han var lite yngre, ibland nuförtiden också. 

Testat att göra så som Erica föreslog, ha så mycket för hen att göra i buren som man kan komma på. Tror min gillar det mer än att vara i hagen då han bara försöker rymma efter 5-15 min… Han mår iaf inte än dåligt av att inte komma ut ur buren, så det kan ni ju testa. 🙂

annlen68
9/21/15, 3:25 PM
#11

#10   Ah så kan man ju göra 🙂

Majaa12
9/21/15, 3:47 PM
#12

Min är precis likadan 🤪 Det beror ej på åldern dock, hon blir 1 nästa månad 😃

Hon får vara ute i hela mitt rum, inte jättestort men ändå större än va en hage skulle vara. Jag har fått byta kartong/sätta om gallret/ hitta något att ställa för på alla ställen flera gånger varje vecka. Hon lyckas alltid rymma på något sätt. Kan man inte gnaga på kartongen kan man ju alltid försöka hoppa, krafsa och försöka trycka sig igenom. 

Jag har både grävlåda och massa leksaker under sängen men det duger kanske.. 5 min?  

När hamstern väl lyckats rymma en gång kommer den ju till "något mer spännande", något nytt att utforska. Låter man inte hamstern göra det utan lyfter tillbaka den igen vill den gärna tillbaka. Det är en av anledningarna iallafall. 

Har tyvärr inga tips på vad du kan göra med hagen då den verkar bra, men kanske flytta den till ett annat rum? Då kommer det ju nya lukter iaf 🙂

edit: Hon kan vara ute i 2 timmar, komma tillbaka till buren och ändå gnaga på gallret i flera timmar ibland. (äta, tvätta sig, sova) lite emellan. Hon har en stor Bur 164x37x43 men inget verkar duga riktig..

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

annlen68
9/22/15, 8:42 AM
#13

#12  Åh nej, jag som hoppas på att det har att göra med att hon inte är vuxen ännu 😃  Fast det vet man ju aldrig, de är ju så olika så jag får inte ge upp hoppet 🙂

Annons:
Ellys
9/22/15, 9:54 PM
#14

Antar att det är en gallerhage du har? De är värdelösa, jag har en sådan :/ varför inte bygga en egen? :)

Upp till toppen
Annons: