Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1062 ggr
Ellys
9/17/15, 9:38 PM

Vad betyder tandgnisslet?

Jag har inte hittat någon information vare sig på internet eller i böcker som innehåller någon typ av beskrivning på läten och var dem betyder. Rädsla är ganska lätt att tolka, men det är tandgnisslet som är svårare. Idag satt Ted (min hamster) i ett hörn och myste, plötsligt börjar han gnissla tänderna, dock såg han inte alls uppjagad eller arg ut? Är det samma läten som råttor använder sig av när dem visar att dem trivs?

Annons:
Cireea
9/17/15, 9:45 PM
#1

Exentrion har mycket bra info, citerar från hennes faktasida. Det här säger dock hacka tänder, men ni kanske menar samma sak? 

"Hackar tänder.
Till skillnad från t.ex tamråttan som "mys knastrar" med tänderna då den tycker det är skönt att bli kliad bakom öronen- så betyder detta raka motsatsen då det kommer till guldhamstrar. En hamster som hackar tänder vill vara ifred! Man kan likna beteendet med en hund som morrar, först morrar den för att varna och sedan biter den. Så ta aldrig upp en hamster som hackar tänder, tvätta händerna först och se om hamstern slutar- det Kan vara någon obehaglig doft som gör att hamstern blir rädd eller arg."


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ellys
9/17/15, 10:11 PM
#2

#1 mycket märkligt :/

Hells Angel
9/18/15, 7:53 AM
#3

Min hamster kan "hacka tänder" ibland. Men jag vet inte riktigt om hon hackar tänder eller bara tuggar lite. Då hon inte alls verkar arg.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Cireea
9/18/15, 12:34 PM
#4

Jag har märkt att vissa hamstrar typ tuggar lite med tänderna när dom kommunicerar, typ med mig. Ofta när jag donar runt i någons Bur eller liknande så kan hamstern komma fram och tugga lite med tänderna så det lever om men då vill den bara komma upp i handen 😛

Så jag tror att man får läsa av situationen lite, läsa mer på hamsterns kroppspråk än att bara lyssna på tänderna för uppenbarligen kan det betyda mer än bara en varning. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hells Angel
9/18/15, 1:53 PM
#5

När men hamster hackar tänder/ tuggar som jag sa innan så gör hon det inte på ett aggressivt sätt. Ibland medan hon stryker sig mot handen och hon brukar göra det i sömnen!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Ellys
9/18/15, 4:57 PM
#6

Ja, det låter mer som att han tuggar! Men det låter ganska gnissligt ibland.

Annons:
[Blue_Lugia]
9/20/15, 1:20 PM
#7

Min gjorde så när hon ville komma ut ur hagen. Jag blev först osäker på om hon var sur, så jag ville inte stoppa ner handen dit, men samtidigt syntes det hur ivrig hon var att komma ut därifrån.

annlen68
9/22/15, 8:46 AM
#8

Det behöver inte alltid betyda att den vill vara ifred när den hackar tänder. Vår förra hamster gjorde det när hon myste hos oss och höll på somna 🙂

Majaa12
9/22/15, 1:43 PM
#9

Och min hackar tänder är hon försöker rymma, gnager och gnager men inte lyckas ta sig igenom. Så hackandet är inte lätt för oss att avgöra vad det beror på. Du får försöka läsa av din hamster. Kolla tidpunkt, vad hon gör, vart hon är osv. 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Ellys
9/22/15, 9:48 PM
#10

#9 ja, jag läser såklart alltid av min hamster, jag tror att väldigt många gör det (alla borde iaf göra det) Annars skulle de ju aldrig gå att ha en bra relation till sin hamster. Men tuggandet har man endast hört ska vara tecken på aggressivitet, det är det som gör att man blir osäker, kanske inte endast mig heller :)

Upp till toppen
Annons: