Guldhamsterns Beteende

Vad betyder tandgnisslet?

2015-09-17 21:38 #0 av: Ellys

Jag har inte hittat någon information vare sig på internet eller i böcker som innehåller någon typ av beskrivning på läten och var dem betyder. Rädsla är ganska lätt att tolka, men det är tandgnisslet som är svårare. Idag satt Ted (min hamster) i ett hörn och myste, plötsligt börjar han gnissla tänderna, dock såg han inte alls uppjagad eller arg ut? Är det samma läten som råttor använder sig av när dem visar att dem trivs?

Anmäl
2015-09-17 21:45 #1 av: Cireea

Exentrion har mycket bra info, citerar från hennes faktasida. Det här säger dock hacka tänder, men ni kanske menar samma sak? 

"Hackar tänder.
Till skillnad från t.ex tamråttan som "mys knastrar" med tänderna då den tycker det är skönt att bli kliad bakom öronen- så betyder detta raka motsatsen då det kommer till guldhamstrar. En hamster som hackar tänder vill vara ifred! Man kan likna beteendet med en hund som morrar, först morrar den för att varna och sedan biter den. Så ta aldrig upp en hamster som hackar tänder, tvätta händerna först och se om hamstern slutar- det Kan vara någon obehaglig doft som gör att hamstern blir rädd eller arg."

Sajter: FilmGuldhamster, Hamster, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2015-09-17 22:11 #2 av: Ellys

#1 mycket märkligt :/

Anmäl
2015-09-18 07:53 #3 av: Hells Angel

Min hamster kan "hacka tänder" ibland. Men jag vet inte riktigt om hon hackar tänder eller bara tuggar lite. Då hon inte alls verkar arg.

Anmäl
2015-09-18 12:34 #4 av: Cireea

Jag har märkt att vissa hamstrar typ tuggar lite med tänderna när dom kommunicerar, typ med mig. Ofta när jag donar runt i någons bur eller liknande så kan hamstern komma fram och tugga lite med tänderna så det lever om men då vill den bara komma upp i handen Lipar

Så jag tror att man får läsa av situationen lite, läsa mer på hamsterns kroppspråk än att bara lyssna på tänderna för uppenbarligen kan det betyda mer än bara en varning. Glad

Sajter: FilmGuldhamster, Hamster, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

Anmäl
2015-09-18 13:53 #5 av: Hells Angel

När men hamster hackar tänder/ tuggar som jag sa innan så gör hon det inte på ett aggressivt sätt. Ibland medan hon stryker sig mot handen och hon brukar göra det i sömnen!

Anmäl
2015-09-18 16:57 #6 av: Ellys

Ja, det låter mer som att han tuggar! Men det låter ganska gnissligt ibland.

Anmäl
2015-09-20 13:20 #7 av: [Blue_Lugia]

Min gjorde så när hon ville komma ut ur hagen. Jag blev först osäker på om hon var sur, så jag ville inte stoppa ner handen dit, men samtidigt syntes det hur ivrig hon var att komma ut därifrån.

Anmäl
2015-09-22 08:46 #8 av: annlen68

Det behöver inte alltid betyda att den vill vara ifred när den hackar tänder. Vår förra hamster gjorde det när hon myste hos oss och höll på somna Glad

Anmäl
2015-09-22 13:43 #9 av: Majaa12

Och min hackar tänder är hon försöker rymma, gnager och gnager men inte lyckas ta sig igenom. Så hackandet är inte lätt för oss att avgöra vad det beror på. Du får försöka läsa av din hamster. Kolla tidpunkt, vad hon gör, vart hon är osv. Glad

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.