Annons:
Etikettallmänt
Läst 1917 ggr
[HammyPaws]
9/13/15, 6:07 PM

När räknas hamstern som gammal?

Medelåldern på guldhamstrar är väl cirka 2 år? Men det är också vanligt att de dör vid 1 års ålder medan vissa kan bli 3 år. Men när räknas hamstern som gammal?

Annons:
Cireea
9/13/15, 6:14 PM
#1

Jag brukar börja kalla mina för "gamlingar" när dom passerat 1,5 år men det är ju inte alla gånger det stämmer.😛Det finns vissa hamstrar som börjar kännas gammal mycket tidigare än 1,5 år eller senare än det så det är egentligen lite svårt att säga att just en specifik ålder räknas som gammal. Enligt min personliga åsikt så räknas hamstern som gammal när den börjar visa ålderstecken! 👍

Det är väl lite som med människor, man är inte äldre än man gör sig! 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[HammyPaws]
9/13/15, 8:22 PM
#2

#1 Min guldhamster är 1,7 år så han är väl lite gammal nu då 😊 Jag har bara haft honom sedan han var vuxen så jag vet inte hur han var som "ung" men jag tycker han verkar vara väldigt gammal. Han gör inte mycket, vill inte umgås/komma ut i hage. Han lunkar mest omkring och mår gott liksom. Hahah ja, så är det nog 😂 Hur gamla brukar dina hamstrar bli? Hur märker man när  "det är dags"?

Cireea
9/13/15, 8:52 PM
#3

#2 Ja alltså.. det beror ju lite på. Vissa har ju gått bort av andra saker än just ålder så då varierar ju åldrarna  men de som nu dött av ålder har varit 2 år eller äldre när de somnat in. 

Jag har en herre här hemma som är 2 år och 9 månader för tillfället. Hans dotter är 2 år och så har jag en annan här hemma som är 1 år och 8 månader.. 🙂Resterande här hemma är mycket yngre så jag har förhoppningsvis mycket tid kvar med dom! 😊

Ibland märker man ingenting alls utan ena dagen är dom där och nästa inte. Men oftast märker man det ett tag innan innan. Dom äter och dricker mindre, sover mycket mer, tvättar sig mindre eller inte alls, rasar i vikt, får tunnare päls och när det är riktigt nära blir kroppen kallare. 

Notera att vissa symptom även kan innebära att hamstern är sjuk så är man osäker bör man uppsöka veterinär. Man bör även hjälpa hamstern att somna in om det är långdraget för då lider hamstern garanterat..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[HammyPaws]
9/13/15, 8:58 PM
#4

#2 Åh vad kul att herrn är så gammal!! Hoppas han lever tills han blir minst 3! 😍 Hmm, han tvättar sig duktigt och har väldigt bra vikt, bra klor och superfina tänder… Men han sover väldigt mycket. Han har en stor Bur med massa grävmöjligheter och bus, men han lunkar mest omkring. Dricker lite, äter lite, springer lite i sitt hjul… Men om jag ska vara ärlig sover han ganska mycket. Hans mamma är snart 3 år dock (är kompis med hans uppfödare) så tror han har ganska bra gener men blir lite nojjig över att han inte är så aktiv.

Cireea
9/13/15, 9:01 PM
#5

#4 Jag tror inte alls du behöver oroa dig, tycker de flesta sover mer när de passerat 1 år och när de kommit över 1,5 år blir dom ännu mer passiv. Så länge han ser pigg ut och beter sig normalt skulle jag inte oroa mig! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Whippet
9/13/15, 9:14 PM
#6

Finns ju lata hamstrar.. så som min lilla plutt 😃

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Cireea
9/13/15, 9:59 PM
#7

#6 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[HammyPaws]
9/14/15, 9:21 AM
#8

#5 Vilken tur! :) 

#6 Haha åh mysigt!! Hur är din i beteendet?

Whippet
9/14/15, 9:48 PM
#9

#8 Lunkar fram typ, väldigt lat, men inte det minsta tjock såå  xD

I'm out Vilar huvudet i handen

Upp till toppen
Annons: