Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 2039 ggr
[Loise]
2015-09-09 20:01

Varför inte djuraffär?

Hej jag undrar varför alla säger att man inte ska avla på en hamster från en djuraffär? Snälla svara.

Annons:
Cireea
2015-09-09 20:13
#1

En väldigt lätt fråga att svara på faktiskt men jag är glad att du frågar! 🙂

Hamstrar från djuraffär kommer nio av tio gånger från en grossist (alltså människor som massavlar hamstrar och andra smådjur för kvantitet och inte kvalité). Det är alltså sådana här djur som kommer till din djurbutik för att säljas. Ofta reducerar man antalet innan de säljs, då avlivar man alla de djur som inte är tillräckligt fina eller som på något sätt är missbildade eller sjuka, för man vill ju bara visa upp de fina djuren som är massuppfödda i minimala burar.  😕

Hamstrar från djuraffär har ingen stamtavla i de allra flesta fallen och utan stamtavla kan du omöjligen veta vad som ligger i din hamsters gener.  Hur många Sjukdomar finns det? Hur mycket inavel? Du vet heller inte hur psyket på djuren innan varit, därför har du ingen som helst koll på vad hamstern du vill avla på egentligen ger dig. 

Därför bör man avla på djur med någon form av stamtavla där man kan se vad som finns bakåt i linjerna. Man bör ha koll på hur tidigare hamstrar varit i psyket, om det finns några Sjukdomar och hur mycket inavel det finns i linjerna. Det fattas när man avlar på djuraffärsdjur, man har ingen koll! 

Visst, ett djur kan vara huuuur söt som helst men hamsterns föräldrar kommer från en linje full av inavel och just den hamsters 4 syskon som ingen visste om var missbildade, sjuka och hade ett fruktansvärt psyke men dessa avlivades innan de skickades till djuraffären. Det är baksidan som man aldrig får veta när man köper från djuraffär…


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Loise]
2015-09-10 16:21
#2

Tack för att du svarade.Hon hade ingen liten Bur på djuraffären. 🐹

Ellys
2015-09-10 16:30
#3

#2 Först och främst ser folk olika på vad en liten eller stor Bur är, för det andra köper djuraffärer in hamstrar från grossister (vissa från oseriösa uppfödare), djuraffär och grossist är två olika saker. Din hamster föddes troligen upp i en liten Bur innan den kom till djuraffären där du köpte den.

Cireea
2015-09-10 16:58
#4

#2 Jag menade inte buren i djuraffären utan buren där hamstrarna föds upp, vilket troligtvis var hos en grossist i utlandet och där brukar burarna vara minimala! 

Sedan håller jag med #3 alla har olika syn på vad en stor eller liten Bur är.  En fullt laglig Bur är i mina ögon alldeles för litet så..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Loise]
2015-09-12 16:40
#5

Ja!Hon har en kaninbur nu egentligen för att vi tyckte att en vanlig hamsterbur var för liten. ;-)

Majaa12
2015-09-12 17:06
#6

Om hon har en kaninbur nu, hur stort mellanrum är det mellan gallren då? Borde inte vara svårt för henne att ta sig ut genom den?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Helena1978
2015-09-13 01:00
#7

Ja, det finns många svar på varför det bör undvikas. Vet ju inte riktigt hur det är med Papovan hos Guldhamstrar i zoobutiker nu? men skulle det dyka upp så blir det inte kul. Själv är jag paranoid sedan Papovan bröt ut på Guldhamstrar.

Läs mer:

http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/sjukdomar/hapv-papova-7900983

Cireea
2015-09-13 01:04
#8

#7 Det har ju varit lugnt ett tag men man ska aldrig känna sig säker. Jag är otroligt paranoid och tar in hem varken folk eller hamstrar hur som helst. Hellre det säkre före det osäkra som jag brukar säga.

Tänk alltid på att även om vi inte fått några dokumenterade fall av papova på senaste så är det inte alla som skickar in sin hamster för obduktion, väldigt många som köper just från djuraffär eller oseriösa uppfödare som avlar på grossistdjur har ingen aning om vad papova ens är. Just dessa personer skickar nog inte in sin döda hamster för obduktion..tänk då hur många olösta fall av papova som kan ha susat förbi oss utan att vi ens vetat om det. 🤦‍♂️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Loise]
2015-09-20 08:24
#9

#6 Pappa har lagt hönsnät vid gallret.

Upp till toppen
Annons: