Annons:
Etikettallmänt
Läst 1176 ggr
Ellys
7/27/15, 5:21 PM

Hur/när fick du intresse för hamstrar?

Skulle vara roligt att veta när och hur du fick intresset för hamstrar, speciellt om du har guldhamster som favorit och varför du just gillar guldhamstern så mycket

Annons:
Cireea
7/27/15, 6:52 PM
#1

Min syster hade köpt en guldhamsterhona från en uppfödare i Östersund 2008 och när jag var på besök hos henne den sommaren ville jag också ha en hamster. Jag köpte en silversvart hane ur samma kull och var överlycklig över min nyfunna vän. Hanen döptes till Chicko och de kommande åren var vi faktiskt oskiljaktiga. 😃Han följde efter mig som en liten hund och älskade att mysa på min axel under håret. Chicko var verkligen underbar!

När Chicko hastigt gick bort av en misstänkt tumör i magen 2010 så kändes det oerhört ensamt men jag klarade inte av att ersätta honom på något sätt utan jag nöjde mig med att kela med min andra systers dvärghamster. Jag passade även på att lära mig mer om hamstrar under den tiden.

2012 hittade jag en silversvart hane och jag kunde inte motstå honom, han påminde så mycket om min Chicko att jag till slut köpte den silversvarta hanen vid namn Seth (Han lever än idag här hemma hos mig, snart 3 år gammal). Jag hade länge längtat och trånat efter en hamster igen och jag hade dessutom en plan på att börja föda upp guldhamstrar. Här sitter jag nu med min uppfödning av guldhamstrar och det är allt tack vare min underbara Chicko som fick mig att falla för just guldisar. Han var så underbar och snäll att jag bara visste att jag ville ge andra samma glädje som jag fick av honom.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Tessan01
7/27/15, 9:26 PM
#2

Hittade hamstrar i början av året 2014 via min kompis som hade e guldhamsterhona, planerad att få en kull. Började läsa på som attan för att kunna så mycket som möjligt när hamstern skulle komma. Tyvärr så avled kommande mamman innan parning så det blev ingen kull. Då gick jag och frågade mamma om vi kunde åka och köpa en hamster från en lokal djurbutik, det fick jag. Vi ringde till affären och frågade om dom hade tagit in någon kull med guldhamstrar och om det fanns någon hona kvar. Tyvärr hade dom inte det. 

I februari fick dom äntligen in guldhamstrar, och den dagen följde en liten dam med mig hem. Tofu, creme bandad KH. Hon var aldrig riktigt tam, men någon gång i mars så började hon bli mer och mer som ett monster. I slutet av maj 2014 så rymde hon och blev aldrig hittad (vi flyttade från huset samma dag). Även om hon var ett monster, så blev jag totalt förkrossad.

Idag har jag två Roborovski Dvärghamstrar och en guldhamster 🙂

Mrsarrow
7/28/15, 9:03 AM
#3

Har alltid haft smådjur så länge jag kan minnas. Som liten hade vi råttor, möss, marsvin, dvärghamstrar och guldhamstrar. Mamma födde upp möss och dvärghamstrar i perioder. För mig har alltid guldhamstrarna varit de mysigaste och roligaste djuren så det var en självklarhet att det var guldisar jag skulle ha när jag flyttade hemifrån :-)

hansterspyro
8/2/15, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag fick intresset för hamstrar när min kompis och granne skaffade två jättefina, söta och snälla vintervita från smurfarnas dvärghamsteruppfödning. Jag hade först aldrig tänkt på att skaffa hamster jag hade först tänkt på att skaffa kanin men när jag träffade min kompis hamstrar så å blev jag typ helt förälskad i hamstrar en hamster stod högst upp på alla mina önskelistor. Jag läste på som en tok ja skulle veta allt om hamstrar. På min nionde födelsedag så vaknade jag upp på morgonen och då sa mina föräldrar att vi senare idag skulle åka och hämta en hamster från smurfarnas. jag blev så himla glad jag såg fram emot det hela dagen. Sedan blev det kväll och då började vi åka för att hämta hamstern. Det blev en liten vintervit Spyro på ungefär 5,5 veckor h#n ville först inte sälja honom för att han var minst i kullen men sedan tänkte h#n efter lite och sålde honom till mig. Spyro var först lite stissig i mitt huvud just då var han så stissig att jag aldrig trodde att han skulle bli tam. Men med tiden blev han lugnare och när han var circka 3 månader så var han så lugn att han nästan kunde somna i handen han var så himla lung och snäll och han värkade nästan aldrig vara det minsta stressade när det kom till nya människor. Sedan kom han in i en en period vid ungefär 1-1,5 år då han vill klättra i taket med munnen! han var iallafall helt manisk och jag lägger till en bild här nere när han klättrar. Vid 1,11 år upptäckte jag en knöl i hans högra kindpåse vi ringde direkt till veterinären och dom sa att vi skulle få en tid dagen efter. Hos veterinären sa dom att det kan vara en böld men troligtvis en tumör 😕. Vi fick en 10 dagars kur med antibiotika och när kuren var klar skulle vi på återbesök. När vi kom tillbaka på återbesök så såg det inte bättre ut knölen var nästa lika stor som halva Spyro! Veterinären trodde forfarande att det var en tumör och dom sa att om han ser ut att lida får vi komma på återbesök och avliva honom. Men på morgon den 22 maj 2015 hittade jag honom död i buren 1,11 år blev han. Jag var jätteledsen jag orkade knappt gå till skolan. Dagen efter hade vi en jättefin begravning i våran trädgård

Rip Smurfarnas Spyro

F: 23/6-13

D: 22/5-15

R.I.P.🌺

Men jag har ju fortfarande gamla Mars kvar och för circka en månad sedan hämtade jag fina Lucy och Polly.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

Upp till toppen
Annons: