Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1368 ggr
Yatzy99
7/10/15, 7:17 PM

"Smakade" på sitt kiss?

Hej!

Tömde ur allt bomaterial ur hamsterns trähus häromdagen och hade då under tiden huset liggandes på sidan i buren. Topaz(hamstern) som tyckte det var märkligt att jag hade lagt hans Hus ner gick in i det och undersökte det, och passade även på att kissa i det. Det märkliga med det hela var att han efter han kissat började nosa på kisset och därefter slicka i sig det. Väldigt mysigt….

Iallafall så undrar jag ifall det är ett tecken på att någonting inte står rätt till? Tänker själv att det kanske betyder att han saknar någon vitamin eller salt i sin kost men ifall det är det, hur ska man då gå till väga? Både salt- och mineralsten är ju dåligt att ge. Som sagt vet jag inte riktigt varför han gjorde så här och skulle gärna vilja höra era tankar kring det.

Kan  även tillägga att det är en guldhamster på ungefär ett år. Tack på förhand!

Annons:
Yatzy99
7/14/15, 7:45 PM
#1

Puttar upp då det oroar mig att han gjorde så

Anna O.
7/14/15, 7:51 PM
#2

Kan vara brist på vitamin, mineraler eller något annat. Djur som "smakar" på sitt kiss brukar oftast inte vara törstiga utan oftast brist på något. Vad får han för Foder?

Yatzy99
7/14/15, 9:17 PM
#3

Jo, tänkte också att det kunde vara ett tecken på det. 

Han får sånt Foder som finns i de flesta mataffärerna, fullkostblandning för smådjur tror jag det heter. Läste på baksidan innan jag köpte det och tyckte det lät bra men det kanske det inte är?

Anna O.
7/14/15, 9:24 PM
#4

Dogmann?

Anna O.
7/14/15, 9:26 PM
#5

Bättre att köpa från djuraffär, köpte först från Willys men min hamster var inte så förtjust i det så jag köper från vitakraft. Eller gjorde det, idag somnade ju min hamster in men annars så älskade han och åt mycket av vitakrafts mat! :-)

Yatzy99
7/14/15, 9:51 PM
#6

Ja precis, Dogmann. Får ta och kolla på Foder från Vitakraft nästa gång det är dags att köpa nytt. 

Jättetråkigt att höra om din hamster. Beklagar verkligen sorgen, aldrig kul när sånt händer ❤️.

Tack för all hjälp btw!

Annons:
Anna O.
7/14/15, 10:31 PM
#7

Ingen orsak, vitakrafts mat stärker ofta tänderna också! Hoppas ni hittar någon bra! :-)

Dominic340
7/15/15, 10:43 AM
#8

Ja kan tipsa om hamster complete! Som e ett komplett Foder för guldhamstrar innehåller både vegetabiliskt samt animaliskt eftersom en hamster e en allätare av naturen och behöver både köttproteiner och annat! Utöver hamster complete kan hamstern få fröblandning å lite varierade grönsaker som gurka,morot m.m tänk på att vänja hamstern successivt med grönsaker om den inte e van vid det :), annars kan magen komma ur balans. Insekter som mjöllarver frysta som levande e ofta mäkta populärt dock så kanske frysta larver e å föredra då du förmodligen inte vill ha nån larv som lyckas rymma å sedan kmr lös i huset xD

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Anna O.
7/15/15, 10:48 AM
#9

Ja, Complete är också jättebra!! :)

Yatzy99
7/15/15, 4:45 PM
#10

Tack för tipset! Har hört att hamster complete ska vara väldigt bra, men har inte velat ge det då jag gärna vill att han ska ha lite fröer att "plocka" med. Dock kanske man kan blanda hamster complete med en fröblandning från Vitakraft och ge det? 

Grönsaker så som paprika, sallad, ärtor m.m får han ca fem gånger i veckan, så på den fronten tror jag inte jag kan ändra så mycket. Mjöllarver är jag väldigt sugen på att köpa och ge till honom just därför det är så nyttigt och "naturligt", dock måste jag erkänna att det tar emot lite när jag ser dem. Har ju lite fobi mot småkryp…Hahaha

Dominic340
7/17/15, 5:00 PM
#11

Jodå man kan blanda det :) Risker med att  bara ge fröblandning e att hamstern bara plockar ut det godaste å sedan skiter i resten så gjorde min Willy och han började då tappa päls pga näringsbrist å efter inrådan av veterinär att köpa hamstermat  såsom Complete samt att ja kombinerade det med fröer då å då så växte pälsen tebax å han blev piggare! Så det e ett hett tips… å självklart kan man kombinera det. Det viktigaste e ju att han tillgodogör sig all näring. :)

Du e inte den enda som har fobi mot kryp….här har du en till som e det varav ja tipsade om frysta larver xD

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer


http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/

Yatzy99
7/17/15, 8:34 PM
#12

Hahah, jo frysta larver kaaanske skulle funka att ge… x)

Att plocka ut det godaste hade jag också problem med att Topaz gjorde ett tag. Som tur var slutade han dock med det efter ett par veckor så det ledde inte till några större problem. 

Får klura lite på hur jag ska göra… Var ju väldigt smart tips att ge complete kombinerat med fröer. Men vad för fröer kan man köpa då, lite solrosfrön bara? Och hur ofta/mycket kan man ge utav det? 

Tack så mycket för all hjälp!

Anna O.
7/17/15, 10:21 PM
#13

Man kan blanda lite olika frön i maten, men du kan ju även testa att göra egen hamstermat :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: