Annons:
Etiketthälsa
Läst 2816 ggr
Anna O.
7/6/15, 9:35 PM

Vad kan man "kyla" ner hamstern med?

Min hamsterhane som är över 3 och ett halvt år, börjar jag bli orolig för. Värmen har kommit som ett slag nu och jag vet verkligen inte vad jag ska göra, han är ju rätt gammal och jag vill inte att han ska dö av värmeslag.. Har ni förslag? Ska köpa en fläkt att ha i mitt rum till marsvinen och hamstern men finns det något som kan svalka ner honom i buren? Marsvinen får kylklampar, vad kan en hamster få?

Annons:
Wellcraft
7/6/15, 9:36 PM
#1

Guldhamstrar klarar sig ofta bra undan värme, så länge den inte är direkt, då de är ökendjur.
Lägg i lite svagt fuktad jord att böka i eller en fuktad handduk.
Svala (eller frysta) grönsaker.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cireea
7/6/15, 9:58 PM
#2

Du kan frysa små flaskor med vatten som du sedan lägger ner i buren, annars kan du även frysa in stora stenar (som dom inte kan få in i munnen) och sedan lägga ner dom i buren när de blivit nedkylda. 

#1 Kom ihåg att hamstrar är nattdjur och sover alltså djupt ner i sina hålor där det är svalt  när det är som varmast ute. Hamstrar tål inte alls värmen så bra som vi tror..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Wellcraft
7/6/15, 10:40 PM
#3

#2 Jag kan försäkra dig att jag kommer ihåg det efter 13 år som guldhamsterägare samt uppfödare ;) Jag tror du misstolkade mitt inlägg.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Tessan01
7/6/15, 11:22 PM
#4

Här är några tips jag hittat lite på olika sidor! Du kan lägga isbitar i vattnet, ställa buren i svalaste rummet i huset, ge grönsaker som ger extra vätska (tex. gurka), se till att sovhuset är bra ventilerat, lägga kylklampar runt buren, frysa äppelkvistar i vatten ( hamstervänlig isglass ), frysa sandbadet, och sedan lägga in i buren, frysa stora gråstenar och lägg i buren. Du kan även lägga in kylklampar i buren inlindade i något tyg. Hoppas något av dessa hjälper! =)

Majaa12
7/6/15, 11:43 PM
#5

Ge frysta barnmatskuber och lägga isklampar i buren är det som funkar bäst för mig. Du får prova lite olika saker och se vad som funkar för dig och din hamster ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cireea
7/6/15, 11:54 PM
#6

#3 Ja, det missuppfattades.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Anna O.
7/6/15, 11:56 PM
#7

Åh, vad många tips!! #2 Det med frysta flaskor, ska man lägga ner iskalla flaskor i buren? Verkar inte så trevligt, tror nog inte riktigt jag fattade men det lät som en superbra idé!

Cireea
7/6/15, 11:58 PM
#8

Jodå, det kan man. Du kan linda in dom i en handduk också om du vill det, annars kan det bli lite blött i bottenmaterialet :) En del lägger även frysta flaskor ovanpå buren då kylan letar sig neråt i buren så det blir svalare, om du vill kan du även sätta en bunke eller låda över vattenflaskorna för att "isolera" runtom så kylan verkligen letar sig ner i buren . 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Anna O.
7/7/15, 12:04 AM
#9

Tänkte bara på det att han är ganska gammal, har börjat tappa päls vet inte varför. Men jag lägger nog flaskor ovanför isåfall!

Bellie
7/7/15, 2:00 AM
#10

#9 Min guldhamster som fyller 2 i oktober börjar också tappa päls på vissa ställen. 

Jag brukar ha fönstret öppet och lägga en filt på hälften av buren så att det inte blåser direkt in i buren.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Anna O.
7/7/15, 11:50 AM
#11

Min hamsterbur står inte ens nära fönstret, så han får inga drag eller något på sig. Nu har jag ställt han i ett eget rum där det är svalare för honom.

Anna O.
7/7/15, 11:55 AM
#12

Min hamster tappar nog päls eftersom han Gnager på vattenflaskan för att komma ut. Då det saknas päls under hakan, så det är nog det.

Mirre395
7/8/15, 10:31 AM
#13

Du kan även lägga keramikmuggar i frysen innan du sätter dem i buren som ett svalt gömställe:)

Annons:
Nattis.
7/11/15, 10:59 PM
#14

Sålänge du har färsk och ganska kallt vatten och ha inte buren vid fönstret så solen lyser in :)

Anna O.
7/12/15, 11:06 AM
#15

Färskt vatten? Jag byter ju vatten varje morgon och har inte buren vid fönstret. Skrev även att jag har buren i ett svalare rum. #14

Nattis.
7/18/15, 4:18 PM
#16

Jag menade om de skulle vara en varm dag så skulle du kunna byta ungefär 3 ggr per dag :) #15

Upp till toppen
Annons: