Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 834 ggr
Ella301
2015-07-04 21:57

Hamsterungar

Hej. Jag undrar om det är vanligt att hamster mamman börjar täcka över sina ungar mer efter dag 3 än hon gjorde de första 2 dagarna. Trots att hon står i ett eget rum och blir endast "störd " när det sätts in mat och vatten? Annars är hon helt ostörd. Inget pillande på barnen eller i boet . Mvh Ella

Annons:
Cireea
2015-07-04 22:14
#1

Det där kan vara till och från hur mycket dom täcker över boet. Ibland kan dom ligga öppet och ibland gräver mamman över dom ordentligt så det blir som en enorm hög. 

Mina honor brukar oftast ligga ganska ytligt men sen när dom ska gå iväg en sväng för att äta eller sträcka på sig gräver dom över en del för att gömma de små :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ella301
2015-07-04 22:44
#2

Tack för att du svarade så snabbt :) man är ju livrädd för att störa för mycket.. nästan så jag knappt vågar byta vatten .. hon har varit mycket lugn sen hon fick ungarna, till och med varit framme och tagit mat ur min hand och lämnat ungarna men sen givetvis gått tillbaka direkt. Men en sak som jag stör mig på att jag inte gjorde direkt var att hon har en platsskål där inne som jag ger mat i.. och några dagar innan bebisarna kom började hon boa nått fruktansvärt och använde då denna matskål som bomaterial haha så vågade inte ta bort den och förstöra boet. Nu när ungar är 3 dagar så har hon börjat fösa skålen närmare boet och jag är rädd att hon kommer krossa barnen om den kommer för nära eller att någon unge hamnar under eller något.. men samtidigt kan jag ju inte ta bort den nu för då blir hon ju stressad av de:(

Cireea
2015-07-04 22:47
#3

Är skålen en del av boet? Eller är skålen en bit bort från boet? Är skålen en bit bort kan du plocka bort den! Om den är en del av boet ska du bara låta det vara tills vidare. Det är dumt att störa i onödan om det inte är nödfall.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ella301
2015-07-04 22:51
#4

Hon anser nog att den är en del av boet haha typ som en vägg.. så nog bäst o låta den vara. Hon är en hamster av den något latare varianten så hon tyckte väl det var praktiskt att ha maten nära boet men nu när maten är slut i skålen så har hon mer byggt in den som en vägg o sen en massa papper över.. så nu måste jag istället strö maten brevid boet.

Ella301
2015-07-05 13:43
#5

En annan fråga. När brukar det vara mer "säkert" att mamman inte äter upp sina ungar? Så länge hon givetvis fortsatt får vara ostörd? De defekta och sjuka ungarna borde väl upptäckts de första dagarna? Mvh Ella:)

Cireea
2015-07-05 13:47
#6

#5 Jag brukar inte börja hantera ungarna förrän dom öppnat ögonen. Det är väl då man kan känna sig säker på att mamman inte tar bort fler ungar på grund av stress.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Ella301
2015-07-05 13:52
#7

Tack kaosarn :)nä gud jag ska verkligen inte röra dem innan dem självmant börjar knata ut ur boet själv. Jag dumpar bara in mat och vatten tills dess:) har inget behov av att köns bestämma dem tidigt så jag tar det lugnt. Det var mer en tanke jag hade.. när det börjar lugna ner sig.. av de korta sekunderna jag sett ungarna (när mamman gått iväg för att äta när jag satt ner maten) så verkar det inte vara något bortfall änsålänge.. men man är ju ändå lite orolig. . Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid och svarade:)

Cireea
2015-07-05 13:58
#8

#7 Inga som helst problem 🙂

Det är klart man är orolig och lite hönsmammig när ens hona har ungar, det viktigaste är att känna av hur honan är själv. Jag har haft honor som absolut inte velat bli störd medan jag haft andra som lämnat boet helt öppet trots att honan vet att jag är där (exempelvis när jag ger mat osv.). Jag försöker helt enkelt inte störa men ibland måste man såklart kolla så allt står rätt till.

Nästa del kan vara lite äcklig så om man är känslig bör man inte fortsätta läsa:

Jag hade en kull där det plötsligt luktade lite ur buren när jag öppnade locket. Då var jag tvungen att kolla i boet (ungarna var väl runt 9 - 10 dygn då) och jag hittade mycket riktigt två halvätna ungar som hamnat under hela högen med ungar. Det var bland det vidrigaste jag varit med om men nöden hade ingen lag, jag var ju tvungen att ta bort de döda ungarna från boet. 

Dock gick det hela väldigt bra och honan mumsade på barnmat och annat gott medan jag plockade lite i boet. Jag var noga med att gnugga händerna i spånet och inte röra så mycket i de andra ungarna. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ella301
2015-07-05 14:05
#9

Nä men gud va synd.. 10 dagar gamla:( fast det är klart då lär ju ungarna ha dött redan vid någon dag.. nu känns de lite jobbigare igen.. tänk om det ligger någon därnere just nu :(

Cireea
2015-07-05 14:07
#10

#9 Du märker snabbt om dom dött, det börjar lukta ganska snabbt. De två som jag plockade bort hade legat över natten bara.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ella301
2015-07-05 14:16
#11

Då hade hon ätit dem runt dag 10:( suck inte bra för nerverna de här hahaha

Cireea
2015-07-05 14:20
#12

#11 Jo precis, det är sånt som händer så det är som inget att sticka under stolen. Något var antagligen inte helt rätt med ungarna så därför tog hon bort dom..

Försök inte oroa dig så mycket 🙂

Vad är det för hona du tagit kull på? Tänkte om du nyligen börjat med uppfödning.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ella301
2015-07-05 15:39
#13

En lh skp med svarta ögon. Detta är första kullen jag tar på en hamster men har ägt hamstrar innan.. helt underbara små djur med extremt mycket personlighet :) jag har tänkt igenom vad som kan hända och har ekonomin om de behöver åka till veterinären eller om jag inte får sålt dem (har dock reda en hel del som visat intresse )

Annons:
Cireea
2015-07-05 18:09
#14

#13 Vem är uppfödaren? :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: