Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 831 ggr
Whippet
2015-06-23 03:20

Para honom??

Hejsan Min fina Nasse, har jag. Många gånger tänkt på att para han är en cremefärgad lånhhårig hane på snart 10 månader. Han är väldigt lugn men sitter sälla kvar i hande så länge utan vill ner i springa igen, jag tänkte kanske att jag behåller en unge gärna en hona isf, kommer ABSOLUT INTE para Henne med min Lille gris det hade varit förfärligt, jag vill gärna prova på det här med Avel lite ( Nasse har aldrig blivit sjuk eller mött dåligt har fina o friska ögon och bra kroppsform normal vikt ( sla väga honom i morgonbitti) ( han har stamtavla) sen vet jag inte om någon är intresserad här men bor en bit ifrån Helsingborg i Skåne. Jag ska bort nu Max 2 veckor. Sen är jag ledig så hade eventuellt kunnat para honom då om någon vill bilder kommer senare då jag inte har några bra på min iPad, ni som är intresserade kan höra av er via PM :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Cireea
2015-06-23 03:36
#1

Vad är målet med kullen? Att få fram ungar efter din hane? Eller funderar du på att starta uppfödning? 🙂När jag läser inlägget så känns det lite velande, som att du vill ha en kull på din hane för att han är han men samtidigt vill du testa på en kull.  Det är därför jag frågar, tyckte det kändes lite luddigt. 

Jag vill inte låta hård eller dum men det börjar bli väldigt tröttsamt att ständigt läsa om folk som vill ta kullar på sin hamster för att "han/hon är så himla underbar och fin". Jag tycker att det ska finnas ett mål med aveln och inte att man tar en kull "bara för att". Det känns så fel… 

Men självklart, vill du ta en kull ska du göra det, jag kan ju knappast hindra dig om det är så. 👍 Är din tanke att låna in en hona från någon?  Det är lite så jag tolkar ditt inlägg nämligen. Om du ska låna in en hona måste du tänka på riskerna det medför, gällande främst papova alltså. Sen måste du tänka på allt runtom, tänk om honan får 15 ungar men du får bara sålt 5? Har du plats/råd med ytterligare 10 burar? Om det blir komplikationer så du måste åka in akut med honan, har du råd att åka in under en natt med hamstern? 

Ännu en gång, jag menar inget illa. Inte alls! Jag vill bara att du ska ha tänkt igenom det här med kullen och verkligen känna att du gör det här av rät anledning och att du själv känner att du är redo.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Whippet
2015-06-23 04:24
#2

Jag vet mitt inlägg blev väldigt luddigt det kan vara för att jag är lite trött, nja lite velande är det allt men vill absolut inte bara ta en kull eftersom att han är fin, ville bara beskriva honom eftersom att ungarna ofta blir som deras föräldrar. Som du säger är tanken att jag kommer med min Nasse till honan och provar om det händer något. När ungarna blir leveransklara väljer ja gärna en liten filur, detta för att kolla lite på någon som är erfaren av hamster Avel lära mig om det. Jag vet att du inte menar något illa jag tycker bara det är bra att du ställer alla frågor och följderna som kan hända :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Cireea
2015-06-23 13:22
#3

#2 Så du ska inte ha kullen hemma hos dig utan hemma hos en uppfödare eller liknande? 🙂

Jag vet exakt hur man känner med sina hamstrar men många tar en kull av fel anledning. Dom tänker inte steget längre när det kommer till om ungarna inte blir sålda eller om honan får problem osv. 

Tänk bara på att vara försiktig när du väljer hona!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Whippet
2015-06-23 13:35
#4

#3 Exakt 🙂 Honan kommer jag ha höga krav på att den inte bär på några smittor etc, sen ska jag fixa lite papper från veterinären så uppfödaren ser att min lilla gris inte bär på några smittor.

I'm out Vilar huvudet i handen

Simonärminhamster
2015-06-24 21:43
#5

Om du ska para nasse så får de 25 ungar. Plus när dom parar ihop sig så blöder dom ( tror jag) men du behöver i så fall 25 burar och det kostar mycket!

Cireea
2015-06-24 22:06
#6

#5 Det kan lika gärna bli 2 ungar eller 5. Det finns ingenting som säger att det kommer bli 25 stycken. 

Sen har jag aldrig varit med om att hamstrarna blöder när dom parar sig..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Whippet
2015-06-30 19:33
#7

#5 Det där låter överdrivet

I'm out Vilar huvudet i handen

Upp till toppen
Annons: