Annons:
Etikettallmänt
Läst 548 ggr
CaptainBunchie
2015-05-25 12:26

Hamster på rymmen!

Försöker fortfarande återhämta mig från dagens panikattack.
Jag hade ganska nyligen vaknat och skulle ganska snabbt iväg till stallet med min mor då vi hade tid för vaccinering av en av våra hästar.
Snabbt kollar jag till djurrummet precis innan vi skulle gå ut, och märker ett hål på baksidan av buren på ca 2x3cm som jag inte minns fanns där igår. Det trodde vi inte  att han skulle lyckats klämma sig ur dock, men vi började ändå leta i buren och hittade ingen hamster. Han hade alltså klämt sig ur ett litet hål och sedan på något sätt antingen lyckats klättra eller fallit 1,5m ner till golvet. Panikartat letar vi igenom djurrummet och hoppas innerligt på att han inte har tagit sig ut ur rummet då vår villa är… stor. Och dessutom har vi två katter och en hund som mycket väl skulle kunna råka döda en liten hamster.

Som tur i oturen är hittar vi honom bakom kaninburarna, sovandes. Sen blev det ett jäkla liv att försöka få tag i honom och sätta in honom i en karantänbur tills vi har lagat hans gamla. Så fort vi fick tag på honom skrek han som tusan, stressad till max kapacitet så vi skyndade att göra iordning första bästa Bur vi fick tag i vilket var en mini duna. In med nytt och gammalt spån och hans favorithus tillsammans med mat och vatten och en tunnel.

Nu till saken, hur ska man på bästa sätt hantera detta?
Jag är livrädd att detta har tagit hårt på honom och att han kanske blir för stressad och ja… Hamstrar ska ju inte klara stress så bra. :(
Behöver alla tips och råd jag kan få för att han ska klara situationen! :(

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Candela
2015-05-25 18:53
#1

Jag hade en hamster som fastnade bakom ett element en gång och inte kom loss. Jag fick bända på elementet för att hon skulle lyckas komma ner på golvet. Stackarn var jättechockad och låg och sov resten av kvällen. Jag har för mig hon var ganska trött och lugn dagen därpå också, men hon återhämtade sig.

Låt den lilla få ta det lugnt och vara ifred så kommer han förmodligen må tipp-topp inom några dagar :)

Upp till toppen
Annons: