Annons:
Etiketthälsa
Läst 961 ggr
Amanda.M
4/24/15, 8:44 PM

Långa klor

Min 3,5 åriga hamster Piffs klor har blivit väldigt långa. Dom är för långa än dom brukar, och jag vill absolut INTE klippa eftersom piffs tassar är så små och han rör sig. Och om jag klipper fel så blir allt bara fel och inte alls bra. Ska jag kontakta veterinär, klarar han att "fila" ner det själv eller hur ska jag göra?

Annons:
LillyAmanda
4/24/15, 8:48 PM
#1

Jag tror att det bästa är att kontakta veterinär, annars har jag hört att man kan ta en nagelfil och fila med (själv har jag inte testat).

**//Amanda

Mirre395
4/24/15, 8:51 PM
#2

Sätt i någon raspig sten i buren men tvätta den noga först! När hamstern klättrar på den slipas klorna ner på ett naturligt sätt utan någon som helst stress!:) Grävmöjligheter, sandbad, hårda godisar m.m. Är också jättebra att fila ner klorna med, så stoppa gärna in olika saker i buren att sysselsätta sig med. Valnötter med skal är jättebra då dem både filar klorna, gnager ner tänderna och sysselsätter sig länge. Det kan dock vara en idé att knäcka nöten en aning så hamstern känner doften.

Amanda.M
4/25/15, 9:24 AM
#3

Jag testar alla dina bra saker #2 , funkar det inte kontaktar jag veterinären #1 Det är bara det att det ser så hemskt ut för Piff att gå med så långa klor. (Så långa är dom inte då men dom är ju längre än vanligt)

Natalie97
4/25/15, 2:05 PM
#4

Man kan klippa hamstrars klor, man måste bara vara väldigt försiktig och akta pulpan.

Amanda.M
4/25/15, 3:16 PM
#5

Vill inte riskera något om jag klipper klorna, får antingen testa en sten i buren (en större så att piff inte börjar äta på den) eller kontakta veterinären #4

Upp till toppen
Annons: