Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 6736 ggr
Fluffinen
2015-03-11 10:34

Växter i buren

Idag åker sambon och hämtar sin första guldhamster och vi har lite frågor ang Inredning i buren. Sambon älskar att göra burar som ser ut som en del av naturen och frågade mig om man skulle kunna ha jord och planterat typ kattgräs eller vanligt gräs i buren? Samt vilka växter går bra att ha i buren, är de många som är giftiga och är de vanligt att hamstern äter upp växterna? Skulle vara roligt om någon skulle kunna hjälpa oss för vi är nybörjare på det här ^^'

Annons:
Surpan
2015-03-11 10:42
#1

Kattgräs har jag hört om folk som haft. Jag tror ormbunke ska fungera också? Vi brukar köpa ekologiskt kruksallad i affären och ge "stumpen" till hamstern, han älskar att få massakera all jord och gräva upp rötterna. 🙂 Vi brukar också odla smörgåskrasse till en gräsmatta utanför buren och sen lägga in, men all sorts krasse är ätlig och kan användas.

Nackdelen med växter i buren är ju oftast att de måste vattnas, och hamstrarna gillar inte/klarar inte att bli blöta.

/Surpan

Fluffinen
2015-03-11 11:01
#2

Är det inte krasse som luktar så himla äckligt? >< Men ja tack för tipsen, sambon älskar ormbunkar så han blir nog jätte glad om dem funkar att ha där i! 😂

Lol V Stein
2015-03-11 12:19
#3

Jag brukar köpa en kruka ekologisk persilja som min hamster får äta upp och gräva sönder. Tror även att ampellilja ska vara ofarligt för hamstrar, misstänker att det är ampellilja som växer i buren som visas i inlägg nummer 7 i denna tråd: http://hamsterhideout.com/forum/topic/88037-natural-cage/

Jag tycker också om mer naturliga burar! Om man googlar "hamster cage german style" så får man upp massor av inspirationsbilder 🙂.

Fiona1234
2015-03-11 12:21
#4

Man kan även ställa in hela persiljeväxter och liknande med basilika osv :) Blåbärsris kan man även lägga in samt kvistar ifrån äppelträd (fruktträd). På sommaren är det extra gott för dom när det finns massa löv på kvistarna :D

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

hamsterida
2015-03-11 16:29
#5

Jag brukar plantera undulatfrön och solrosfrön i ekologisk jord. Det växer upp på några dagar och min hamster älskar att leva rövare i skålen och dra upp solrosskotten som han smaskar i sig!

Zaviie
2015-03-13 14:58
#6

Det är bara att köpa en säck med ekologisk jord, släng i gula ärtor (finns ica eco bla), solrosfrön, gräsfrön (jag tar mina från torkat vete, men kattgräs är lika bra), gröna linser m.m Växer upp fort och är väldigt uppskattat av hamstrarna. 👍

En liten varning om man har en aktiv hamster är att det hamnar jord i heela buren bara. Men jag tycker det är värt lite extra städning :)

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Annons:
Fluffinen
2015-03-13 15:39
#7

Åh tack så jätte mycket för tippsen, vi har fått massor av ideer och har börjat plantera så snart får lillen något att roa sig med! Än så länge är hin väldigt försiktig, men man får plocka upp henne o hon gosar jätte gärna så de är ju trevligt o mysigt!

Upp till toppen
Annons: