Annons:
Etikettallmänt
Läst 957 ggr
Juliastrom
2015-03-07 20:04

Hur går jag vidare?

Har haft min tjej i en vecka idag.

Hon har vaknat vid 23-tiden på dygnet vilket är den tiden jag går och lägger mig/redan har lagt mig. Men så fort hon har varit framme så har jag haft handen i buren och hon står brevid min säng så hon hör ju mig hela tiden.

Hon springer inte undan men jag får inte heller röra henne, då kryper hon bara ihop.

Så frågan är hur ska jag göra nu?

Ska jag bara försiktigt plocka upp henne och släppa henne någonstans så hon och jag är tillsammans, ska jag fortsätta med det jag har gjort hittills och vänta och se eller har ni några andra tips? Ska jag väcka henne vid 20-tiden så jag kan få mer tid med henne så vi kan komma vidare med "tamheten" eller ska hon få vakna när hon vill. Jag vet ju att man inte ska väcka en hamster, men då kan det här ta väldigt lång tid….

Det svåra är att jag har inget badkar, vilket hade varit perfekt för henne att springa i.. Och eftersom hon är vaken så sent på natten blir det svårt för mig att träffa henne så ofta man kanske måste..

Krånglig text, men hoppas ni förstår vad jag vill komma fram till :)

Annons:
Tipsi3
2015-03-07 21:19
#1

Du kan prova att locka med lite gott, en grönsak eller ett solrosfrö t. ex, och se ifall hon kryper upp i handen :) Även om hon bara tar maten och går, så lär hon sig att associera din hand = mat = kul! ;) Samma sak när du lyfter över henne till hagen, hand = hage = lek = kul :)

Det finns artiklar att läsa här på forumet om lite allt möjligt som kan vara bra för hamstern, bland det en artikel om att tämja hamstern om jag minns rätt :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Juliastrom
2015-03-07 21:21
#2

Tack, just nu är vi inte där än, jag får ha handen i matskålen, men om jag råkar komma åt henne så går hon därifrån :/

Tipsi3
2015-03-07 21:26
#3

#2 Okej, hade problem med min ena ett tag, men hans rädsla släppte tillslut. Jag tillbringade mycket tid med att sitta vid hans Bur och prata mjukt, skrapa i spånet för att väcka hans uppmärksamhet och bara ha handen i buren. Om jag fattat rätt har du gjort ungefär så, fortsätt så isåfall, tillslut lär hon närma sig dig om du har handen nära matskålen och såsmåningom med mat i handen :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Juliastrom
2015-03-07 21:35
#4

Ja, det är precis så jag har gjort =)

Så jag fortsätter med det helt enkelt, vill ju inte gå för fort fram så vi får börja om igen :/

Tipsi3
2015-03-07 21:37
#5

#4 Det är olika individ till individ beroende på hur lång tid det tar, vissa tar det bara någon dag för medans andra någon månad x)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-

Fiona1234
2015-03-07 21:42
#6

Jag brukar alltid bara lyfta upp mina, att lägga godis i händerna osv brukar aldrig funka för min del :) Var dock lugn med henne och sedan kan du antingen kupa händerna och lyfta upp henne så eller lyfta upp henne som vanligt. Hon kan börja sprattla om hon är otam, men det är bara att göra så varje dag tills hon vänjer sig :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Annons:
Juliastrom
2015-03-07 21:44
#7

Okej, tack så mycket, ska jag bara lyfta henne och sen sätta ner henne i buren igen eller ska jag sätta henne någon annanstans efter att jag har plockat upp henne? =)

Fiona1234
2015-03-07 21:58
#8

#7 Du kan ju börja att lyfta upp henne, hålla henne en stund och sen sätta ner henne igen :) Sen när du känner att hon är säkrare med det kan du tex sätta henne i sängen så hon får springa en stund och sen lyfta in henne igen eller liknande :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Juliastrom
2015-03-07 22:09
#9

#8 Kanon =)

Upp till toppen
Annons: