Annons:
Etiketthälsa
Läst 1533 ggr
[kiko]
2/25/15, 6:03 PM

Sjuk hamster och veterinärars bemötande

Sedan i lördags har jag märkt att allt inte är som det ska med min lilla vän.  Det har pendlat lite, men generellt har han haft sämre aptit och varit väldigt trött. Jag har tänkt att det är naturligt för en gammal farbror på 2,5 år och att han…. varit på väg bort. Först idag har jag upptäckt att det kanske inte bara är åldern, utan han kanske är sjuk. Upptäckte att det knäpper lite när han andas in och han är kall och lite stel i kroppen.

Så efter att ha gråtit en bra stund samlade jag mig och ringde veterinären. Och efter det samtalet känner jag mig ännu mer tom. Det är som att inte ens veterinärerna tycker att en hamsters liv är värt att tas på allvar. Min hamster är min bästa vän i världen och att han är sjuk är fruktansvärt jobbigt för mig. Samtidigt vet inte jag om det rätta är att ta honom till en veterinär i det här läget. Han är som sagt väldigt gammal och kanske bara har väldigt kort tid kvar.. För mig är det viktigt att den tiden då får vara lugn och odramatisk för honom. Utan onödiga resor och kanske en behandling med massa biverkningar.

Samtidigt vill inte jag att han ska ligga och dö om något går att göra. Jag vill inte att han bara ska ses som "en gammal" utan som en individ som har rätt till sitt liv även om det bara handlar om några veckor.

Just dessa saker ville jag diskutera med en veterinär, eftersom jag själv inte har kunskaparna…Och dessutom kanske det är svårare för mig att skilja på vad som är vad. Är det jag som vill att han ska leva och kämpa eller ligger det i hans eget intresse?

Men när jag försökte prata med veterinären snäste hon bara av att det är inte mycket att göra med en sån gammal hamster, man får försöka se till att han äter och dricker. Hon lyssnade varken på vad jag sa eller ställde några frågor om honom. Och  kanske är jag bitter men jag har svårt att se att en hundägare skulle bli bemött på samma sätt. Om jag istället ringt och varit orolig för min 12 åriga labrador hade det säkert låtit annorlunda. Jag vet inte, men jag upplever att det är så. Människor generellt är så.. Varenda gång jag får frågan om hur gammal min hamster är ska det påpekas att han inte har lång tid kvar. Varenda gång! Och det är så jävla respektlöst! Ofta nån skulle säga så om en människa… "Hur gammal är din mormor?" "89" "Jaha, ja då sjunger hon på sista versen då! hehe"

Behövde skriva av mig lite. Känns som det här forumet är den enda fristad man har.

Jag bokade för övrigt en tid hos veterinären imorgon, men jag tycker inte alls det känns bra. Den människa som får min bästa väns liv i sina händer vill jag ju känna respekterar honom.

Jag är tacksam för alla goda råd jag kan få. Känner mig så ensam med det här.

Annons:
Cireea
2/25/15, 6:15 PM
#1

Tyvärr så är det nog så att det är just ålder som det här beror på. 😕Just att han börjar bli stel och kall i kroppen visar att hans kropp håller på stänga av. Andningen kan delvis vara en förkylning men med tanke på åldern och andra symptom så skulle jag nog fortfarande säga att det har med hans höga ålder att göra. 

När han är så pass gammal och (som det låter i mina öron) på väg att somna in så skulle jag inte ta honom till veterinär om han inte lider. Det är väldigt stressande för gamla djur att åka, allra helst när dom inte har mycket tid kvar. 

Jag skulle därför avvakta och se till att hans sista tid blir så bra som du kan göra den. Det vill säga, ge honom lite extra gott och ta vara på tiden ni har tillsammans.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

nagini-
2/25/15, 6:31 PM
#2

Jag förstår hur du känner, tyvärr känns det som att många ser på så små djur som "mindre värda", och inte förstår hur mycket de faktiskt betyder för oss, vilket är supertråkigt :( du gjorde helt rätt i att ringa och prata med veterinären, men jag tycker bemötandet, utifrån vad du skrivit, är fel av dem. Det kan ju vara så att just den veterinär kliniken kanske inte är så bra på just smådjur? Veterinären närmast mig är nämligen inte det, så du skulle kanske kunna testa ringa någon annan veterinär som är bättre på smådjur och då kanske kunna få en klarare syn på vad du bör göra. Jag själv skulle, med tanke på åldern på hamstern, hålla honomhemma så länga han inte lider och försöka få i honom tillräckligt med mat och vatten samt ge massor med kärlek och ge hamstern en fin sista tid utan den stress som ett veterinärbesök skulle innebära för honom. Jag hoppas det löser sig så bra det kan för dig och din hamster!

[kiko]
2/25/15, 7:32 PM
#3

Tack för era fina svar Hjärta

Och det är väl lite så jag kanske känner också nu när jag funderat en stund. Vill inte utsätta honom för saker som bara ligger i mitt intresse. Det är så svårt bara att veta om han lider eller inte. Hur vet man det?  Men jag ska se om det finns nån annan veterinär som man kan få prata med redan ikväll.

Jag har inte sett att han har druckit på flera dagar, men han äter fortfarande lite  grann. Vatten verkar han inte alls intresserad av men lite kokt potatis och soygurt går ner. 

En märklig sak var att han var så pigg i måndags kväll. Han var uppe och kutade runt i över en timme. Och idag ligger han bara och sover.  Det känns så långt borta att han skulle vara så pigg… Men man ska väl vara glad om det går fort på slutet.

Usch vad hemskt det är när ens djur mår dåligt. Man är så hjälplös.

Cireea
2/25/15, 7:38 PM
#4

Ge honom lite gurka eller sallad så vet du att han får i sig vatten!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[kiko]
2/25/15, 8:04 PM
#5

Ja jag ska gå och köpa det nu. Testade med tomat men han slickade bara lite på den sen ville han inte ha mer. Men gurka brukar han tycka om. Jag hoppas han vill ha det

nagini-
2/25/15, 8:08 PM
#6

Tyvärr måste man som djurägare ibland ta svåra beslut, det man själv vill är inte alltid det bästa för djuret och det är tufft :( Det kan vara svårt att veta om de lider, och jag tror att de till viss del kan dölja det men när de har riktigt on eller mår väldigt dåligt märks det på djurets allmäntillstånd och beteende. Även om du inte bor i Stockholmsområdet och kan åka dit så kan jag varmt rekommendera roslagstull veterinärklinik, de är kunniga på smådjur så du kan iaf ringa dit och höra vad de har att säga. Försök hålla koll på vattennivån i flaskan så kan du se om det går åt vatten, och som redan är sagt, ge gurka så får han annars i sig vatten. Att han har varit pigg och sprungit kan ju vara så att viljan finns där men energin inte riktigt räcker, så nu måste han vila. Det finns inget värre än när de små mår dåligt :(

Annons:
[kiko]
2/26/15, 10:11 AM
#7

Jag åkte aldrig med honom till veterinären. Det känns som en meningslös stress att utsätta honom för. Har inte lyckats få i honom nån gurka eller sallad tyvärr, men yoghurt går bra. Han äter inte mycket men verkar i alla fall tycka det är gott. Annars sover han mest, eller vilar. Jag har försökt ha honom nära mig hela tiden och hållt honom lugn och varm. Ibland blir han lite orolig och går runt och piper, men han ser ändå lite piggare ut idag än igår. Andningen låter bättre. Det gläder mig trots allt.

annlen68
2/26/15, 11:19 AM
#8

Håller med dig. Tråkigt att hamstrar som, bara för att de råkar vara små, värdesätts avsevärt mycket mindre än t ex en katt eller hund.  Det är inte förrän man haft e4n hamster själv som man förstår hur otroligt mycket kärlek man kan ge och få av den! Hoppas det går bra med din lille vän…kramar <3

Kizzyou
2/28/15, 8:04 PM
#9

Hej Kiko ….. hur går det för dig och din lilla hamster? Har läst tråden och känner så med dig. Jag håller tummarna för det bästa….!

[kiko]
3/1/15, 1:01 PM
#10

#9 Tack, vad fin du är

Ja, alltså egentligen är det väl ungefär samma. Han äter ändå ganska bra nu. Både frukt och bröd och gurka, till och med kan han knapra på ett bananchips ibland. Och lite kräm eller yoghurt går ner för det mesta. Det gör att jag ändå känner att han vill kämpa på. Tyvärr dricker han fortfarande ingenting, men eftersom han ändå äter så får han ju i sig lite vätska.

Och han sover mycket, antingen i sitt bo eller hos mig. Han går inte omkring så mycket, men han går i alla fall upp och kissar. Tyvärr är han rätt så vinglig, och det smärtar att se. Men jag känner som att han har ändå inte gett upp än och då gör inte jag det heller. Jag menar, så länge han försöker fortsätta leva så vill inte jag ta det ifrån honom.

Kizzyou
3/1/15, 8:51 PM
#11

Vad fin du är med din lilla sötnos! Jag blir så glad att du är så go. Vet du - när min lilla hamsterdam slog ut sina tänder (vet inte hur) då gick jag till apoteket och bad om en doseringsspruta sen gick jag till affären och köpte bebisvälling. En liten i tetrapak-förpackning. Jag värmde vällingen lite lite och matade i henne med hjälp av doseringssprutan. Hon kvicknade till jättebra och tänderna växte ut. Ville bara berätta ifall du känner att det kan bara till hjälp för dig : )))) kram! och jag fortsätter att hålla tummarma : ))

Shalin
3/1/15, 11:16 PM
#12

Så sorgligt att läsa om din hamster och hur du blev bemött av veterinären. Skönt han verkar må lite bättre iallafall. Han verkar ha en mycket bra och beskyddande matte :) Han är säkert tacksam över det du gör för honom. Hoppas allt går bra och att han får i sig lite vatten snart.


[kiko]
3/2/15, 5:21 PM
#13

Tack, vad snälla ni är. Idag har det varit lite sämre ställt här. Det började egentligen redan igår kväll. Jag pockade upp honom och han sov en lång stund i min hand, men sen när han vaknade var han jätteorolig. Gick runt och pep och verkade allmänt oroad. Det är så hjärtskärande att se honom så skör. Jag försökte lugna honom på alla sätt, till slut la jag ner honom i hans lilla bo och först då blev han lugn.  Han känner väl hur hjälplös han är, så bara nerbäddad i boet kan han vara trygg.  Sen låg han kvar i boet  ända till nu på eftermiddagen. Åtminstone vad jag sett. Han går egentligen bara upp för att kissa och det hade han inte gjort.  Men nu på eftermiddagen gick han i alla fall upp.  Och jag tyckte faktiskt att han såg lite mindre vinglig ut, men jag vet inte om det är önsketänkande.  Hur som helt så tog jag upp honom. Han kändes så slapp och kall. Lilla vännen. Hans andra öga hade klibbat ihop så jag tyckte att hur jobbigt det än är måste vi försöka få upp det. Jag vet inte hur mycket han ser, men om han ser någonting så är det ju värt det. Han har haft lite problem med att ögonen fastnar ihop många gånger och jag brukar då dutta med en blöt tops, vilket aldrig varit populärt. Han har stretat emot allt han kan. Men idag bara satt han alldeles stilla. Och det var ju bra för då kunde jag stryka med topsen försiktigt, försiktigt tills ögat öppnades. Sen la jag ner honom i boet och han somnade direkt. Min lilla kämpe.

#11 Tack för tipset om välling, jag har gjort mannagrynsgröt till honom nu som jag tänkte att han ska få när han vaknar. Jag gjorde den ganska lös då så att det är mycket vätska i. Jag hoppas han vill ha det. Tänkte först att jag skulle fixa en doseringsspruta, men jag känner att jag inte vill forcera i honom något  och stressa honom med det. Vi ska bara ha det lugnt nu. ❤️

Annons:
Kizzyou
3/3/15, 7:11 AM
#14

Vilka kämpar ni är! Tur att han får sådan omvårdnad av dig. Det är fint. Jag vågar inte ens tänka på att min lilla dam ska bli gammal och skör. Vet ju att det är oundvikligt men hjälp vilken pärs. Hoppas din lilla kille får i sig mannagrynsgröten sen : ) . Allt gott till er!!!

[kiko]
3/4/15, 10:20 PM
#15

Ja det är verkligen hemskt att se sin fina vän tyna bort. Inget kan man göra åt det, livets gång. Samtidigt har Joel uppvisat sån oerhörd styrka och livsvilja de här senaste dagarna. Aldrig har jag känt en sån beundran över någon. 

Tidigare idag sov han så djupt att han inte överhuvudtaget reagerade när jag strök honom över kroppen. Jag trodde faktiskt att han aldrig skulle vakna mer. Men rätt var det var kvicknade han till och jag provade att ge honom lite att äta. Och han åt och han åt och verkade tycka det var riktigt gott. Sen sov han igen några timmar tills det var dags för kisspaus. Då passade jag på att plocka upp honom och så pigg som han var då har han inte varit på flera dagar. Han verkade inte det minsta orolig och han fick i sig en stor portion mannagrynsgröt.

Jag är så stolt över honom. Kan man säga så? Men framför allt är jag så oerhört tacksam för att han finns i mitt liv. 

Och återigen, tack för tipset om välling. Nu gör jag ju en egen variant med mannagrynsgröt men det är ju verkligen super!

Kizzyou
3/5/15, 7:43 AM
#16

Ååhhhh!!! Vad glad jag blir!!!! Härligt som attan att han mumsar och äter mannagrynsvällingen : )))))))

Shalin
3/5/15, 8:43 PM
#17

Åh så roligt att höra att han mår bättre :D


Upp till toppen
Annons: