Annons:
Etikettallmänt
Läst 1349 ggr
Chinesecrestedlover
2/22/15, 1:57 PM

Skaffa Guldhamster igen?

Hej!

Jag hade för en massa år sedan två Guldhamster hanar (i varsin Bur såklart). Hade under samma period även flera möss och en herrans massa andra djur :-) 

Nu delar jag mitt liv med hundar, kaniner och akvarium/terrarium djur av olika slag. Jag saknar dock "småttingarna" och funderar fram och tillbaka vad som eventuellt skulle vara det/de bästa smådjuren för mig som mitt liv ser ut nu. 

Råttor står högt upp på önskelistan (hade tre härliga hanar i samma veva som hamstrarna och mössen)… men jag funderar på om jag kanske vill ha något annat litet också (om det nu blir råttor alls då)… älskar som ni märker att ha mååånga djur att dela mitt liv med. 

Lite tankar och frågor om att skaffa en guldhamster…

1) Hane eller hona - kan inte bestämma mig vilket jag helst vill ha i så fall. Vad finns det för skillnader? Har ju bara haft hanar så har inte så stor koll på hur honor är. 

2)  Val av Bottenmaterial m.m. Vad har ni för material på övriga tillbehör i buren m.m.? Hur ofta städar ni? Luktproblem?

3) Burstorlek?  Jag vet ju naturligtvis vad L80 säger, men vad tycker ni är en bra storlek på Bur för en guldhamster?

5) Bästa buren? Jag hade vanliga "klassiska gallerburar" (Överdel av galler med plastbotten) men vad är bäst… Funderat lite på akvarium eller terrarium, alternativt kombinera ihop olika ex. akvarium med gallerbursöverdel eller bygga ihop akvarium och terrarium och eventuellt en gallerbur… oj… det där lät ju rätt "flummigt" hoppas ni fattar vad jag babblar om… Vad är den ultimata buren enligt er? Jag kan inte ha en öppen Bur av något slag eftersom jag har hundar och eventuellt även kommer ha råttor då… så det kan ju gå rätt illa… 

6) Kostnad att ha en Guldhamster? Tänker på mat, strö osv. ungefär i månaden då?

7) Hur är det med papova eller vad det heter? Hur undviker jag det? Smittar det till andra djur eller är det artspecifikt? Kan man köpa begagnade hamstertillbehör/bur osv. och desinficera? Bästa medlet att desinficera med i så fall? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Cireea
2/22/15, 2:07 PM
#1

1) I mina ögon skiljer sig inte hanar och honor särskilt mycket. Hanar har längre päls om det är en långhårig och honor brunstar. Det är väl enda skillnaderna förutom att honor oftast är lite mer bastanta i kroppen. 

2) Bottenmaterial kör jag på spån men det finns massor av alternativ. Man får helt enkelt testa sig fram för att hitta rätt. Jag använder trä och kartong. En del plastsaker (dock inte hus) har jag också men det mesta är gjort av trä eller kartong så dom kan gnaga på det. 

Jag städar när det är skitigt kan man väl säga. Brukar inte bli särskilt ofta då mina hamstrar är väldigt duktiga på att ha ett hörn där dom gör sina behov, den hörnan rensar jag desto oftare (kanske några gånger i veckan). 

3) Duna multy, duna fun eller SAMLA funkar bra för hamstrar 

5) Det är delade meningar kring vilken Bur som är bäst. Det beror ju helt på hur hamstern är också. Jag har en som inte alls trivs i akvarium exempelvis men som älskar sin dunabur. Sen har jag de som inte funkar i duna men som älskar att bo i en SAMLA. Jag föredrar helt klart SAMLA och akvarium framför duna men jag anpassar mig efter hamstern :) 

6) Jag har så många så det är svårt att säga kostnaden. Det bästa du kan göra är att köpa en rejäl säck med exempelvis spån så det räcker längre än att du köper små säckar, det blir bara dyrare. Tänk stort, alltså rejält med mat, spån, Sand osv. Ju längre det räcker desto mindre blir ju kostnaden. 

7)  Det bästa sättet att undvika papova är att först och främst inte besöka djurrummet i djurbutiker. Sen se till att köpa en hamster av en bra uppfödare som inte tar in sina djur från affärer eller grossister. 

Jag skulle avråda från att köpa begagnat om du inte är säker att det är fritt från papova, exempelvis saker som inte använts på flera år.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
2/22/15, 2:09 PM
#2

Kul att du är inne på guldhamster igen, supermysiga djur! 👍

1. Om man endast ska ha en guldhamster som sällskap så brukar de flesta uppfödare rekommendera en hane, men jag själv rekommenderar alltid honor till nyblivna hamsterägare då jag själv uppfattar honor som betydligt lugnare och personligare än hanar. Hanar sägs nämligen vara något lugnare än honorna vilket jag under min tid som uppfödare aldrig har märkt. Fördelen med hanar är dock att dom inte brunstar var 4:e dag, vilket betyder att man slipper den fräna brunstlukten .Temperamentet är individuellt och det kan givetvis vara tvärtom på vissa individer-där en hane är lugnare och snällare än en hona.

2. På botten av buren kan man ha t ex kutterspån eller papperspellets för kattlådor som underlag. Även här står det i lagen om vad som bör finnas i buren. Hamstern bör ha tillgång till gnagmaterial, som exempelvis kan vara färska grenar. Det står även att hamstern ska ha tillgång till bomaterial med ”långa strukturer så att det kan flätas samman”, till exempel hö eller rivet papper. Rivet hushållspapper/toapapper är lätt att få tag på, då vi alla har det hemma. Väljer man att använda hö bör man se till att det är ett väldigt mjukt hö. Något som definitivt bör undvikas är  hamstervaddet, och vanlig bomull likaså. Anledningen är att hamstervadd och bomull är såpass kompakt och lätt tvinnar sig. Hamnar då en liten hamstertass i kläm kan det bland annat leda till att blodtillförseln till tassen stryps och tassen dör. Så skulle du besöka en djuraffär där dom rekommenderar dig att köpa hamstervadd så ska du absolut inte köpa det!

Trähus och träinredning är det man ska ha, plast ska man undvika då det blir väldigt instängt. Jag städar mina burar ungefär varannan vecka eller tidigare om det behövs hos vissa. Det börjar lukta om man inte städar ofta, men annars är det luktfria djur 😉

3/4. Det första man bör kolla på är om buren har godkända mått. Enligt L80, som hittas på jordbruksverkets hemsida, ska en guldhamster ha en minsta yta på 0,12 kvadratmeter med minsta sida på 25cm och minsta höjd på 20cm. Jag rekommenderar att man köper ett akvarium eller terrarium, det är dom bästa burarna! Samla lådor rekommenderar jag inte, hamstern gnager sig lätt ut och det blir lätt fuktigt och dålig luft i dessa ''burar''.

5. Man kan lätt köpa in strö, mat, Sand osv i stora mängder. I månaden tror jag på ett ungefär standard kostnaden för mat osv brukar ligga runt 500-800 kr (för mig som har 9 hamstrar), men tillkommer det veterinär besök stiger kostnaden högt, därav kan en försäkring rekommenderas. För en med endast 1 hamster så är väl det första inköper dyrast, sen så skulle basic grejerna gå på runt 100-lappen per månad, men köper men fin Inredning titt som tätt så stiger det såklart.

6. Papovan har varit lugn i ca 1 år nu, klickar du på det understrukna ordet papova kommer du till en artikel om det. Tyvärr kan man inte desinficera mot det då inget medel, inte ens virkon, tar död på det. Man kan köpa begangnat om tex säljaren inte har haft guldhamstrar osv.

Oj, nu vart det väldigt långt men jag hoppas det var till hjälp! 🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

LillyAmanda
2/22/15, 2:19 PM
#3

Kul att du funderar på guldhamster! 👍

1) Jag gillar hanar bättre än honor presonligen, men ser egentligen ingen skillnad på de. Jag har både hona och hane men hanen är lugnare och honan mer fart i. Det är individuellt.

2) Jag hade toalätt och gillade det väldigt mycket då det tog bort väldigt mycket lukt och hamstrarna gillade de, men sen märkte jag efterhand att de gillade att gräva och nu har jag alspån, vilket jag rekommenderar starkt om man har en grävsugen hamster, och det luktar nästan ingenting. Men vet även att väldigt många rekommenderar hampaströ. 

Jag städar mina burar ca 2-3 gånger i månaden beroende på hur grisiga hamstrarna är. Är en hamster grisig av sig (inte går på toaletten m.m) kan det vara bra att städa lite oftare.  

Jag har nästan bara trägrejer i buren och mina hamstrar gillar de.

3) Av mina erfarenheter gillar jag 130-liters samlalåda, gillar man inte samlan så rekommenderar jag duna multy/duna maxi men även duna fun large. Akvarium är också väldigt bra. Man brukar säga "Ju större desto bättre". (Blev svar på både 3 och 5)

6) Jag vet inte exakt. Men allt ifrån 150-300 kr skulle jag säga. Nu har jag två styckna så räknar ihop de och det blir ändå runt de.

7) Du undviker nog papova bäst genom att inte köpa djur från djuraffär. Det smittar endast guldhamstrar. 

Begagnade prylar ska man undvika sålänge det har haft kontakt med djuraffärsdjur. Skulle jag säga. Men det lämnar jag gärna över så du får ett klokt svar :) 

Hoppas du fick svar på det mesta 😉

**//Amanda

Chinesecrestedlover
3/8/15, 7:56 PM
#4

Hej igen och tack för era svar!

Har lite fler funderingar angående papova, det känns som om det är den största nackdelen jag kan komma på med en Guldhamster… 

Jag är utbildad djurvårdare och har praktiserat/sökt jobb på olika zoobutiker och kommer troligen även fortsättningsvis söka jobb i bland annat just zoobutiker… Vissa zoobutiker har ju djur till försäljning (vilket jag är emot, men tyvärr kan jag inte strunta i att söka jobb där för det)… och en del har guldhamstrar… I somras var jag i en zoobutik och tog bland annat just hand om guldhamstrar under några månader när jag praktiserade där… 

Jag brukar ställa ut min blandrashund och det innebär att en gång varje år i alla fall så håller vi till på den så kallade husdjursmässan… där det ju finns massor med olika smådjur…

Varför jag berättar detta är för att jag börjat fundera på om mitt liv (så att säga) inte fungerar ihop med att ha en guldhamster hemma. Hur stor är risken att jag skulle dra hem denna hemska sjukdom till min egen lille vän (om jag hade en då såklart)? Vill ju inte utsätta mina djur för onödiga risker. Bör jag avstå från att skaffa en guldhamster?

Hur länge har problem med denna sjukdom funnits inom hamstervärlden i Sverige? Jag kommer inte ihåg att det varken talades om denna sjukdom under min tid på gymnasiet (naturbruk med inriktning på smådjur) eller att jag då jag själv skaffade mina hamstrar ens hört/läst om den (vilket ju visserligen var länge sedan, början på 2000-talet och dessutom var under samma period,  jag hade hamstrarna då jag gick i gymnasiet).

Mvh/Chinesecrestedlover

Cireea
3/8/15, 7:59 PM
#5

Jag personligen skulle avråda från en guldhamster i det här fallet då du kommer ha kontakt med djuraffärshamstrar som i stor grad kan ha papova eller vara bärare. Det finns då alltså stor risk att du tar med smittan hem om du jobbar i butiken där djuren finns. 

Papova upptäcktes väl i Sverige 2011 någon gång om jag inte minns helt galet och sen dess har det väl uppkommit några fall. Senaste fallet var förra året i februari.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
3/8/15, 8:09 PM
#6

Hej och tack för ett väldigt snabbt svar :-)

Ok, då får jag väl vänta och se var jag hamnar på jobbfronten först åtminstone… vill ju verkligen inte göra någonting som kan skada ett djur. Tråkigt men samtidigt bra att jag kom på detta "problem" innan ett eventuellt köp. 

Jaha… 2011 var ju nååågot efter min tid som hamsterägare och gymnasieelev, hehe (gick ut 2003). Tur att jag hört om det nu i alla fall… men synd som tusan att den ens existerar… 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Cireea
3/8/15, 8:11 PM
#7

Jag skulle, precis som du säger, avvakta och se vad som händer. Det var verkligen tur att du kom att tänka på det här innan så du har en chans att välja hur du ska göra. 

Ja.. oerhört tragiskt virus 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

sabiina.
3/9/15, 3:51 PM
#8

det är bättre att skaffa hane för dom luktar mindre, de är så att honor kan vara lite svårare att uppfostra eller lära den olika saker. Sedan de här med botten material jag tycker att Bur spån är bäst att ha. Resten kan inte jag svara på, lycka till!!!!!! :))

Fiona1234
3/9/15, 5:09 PM
#9

#8 Det stämmer absolut inte :) Mina honor är betydligt mer tillgivna och lugna än mina springiga och halv galna hanar ;) Det är extremt individuellt och man ska absolut inte dra honor över en kam bara för att man har hört så ;)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

tilde.wahlgren
3/9/15, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Min hona är väldigt lätt lärd av sig då hon kan redan några små trix ( hon är 5 månader)

                                         Hjärta SVEA Hjärta 

Chinesecrestedlover
2/24/17, 1:20 PM
#11

Hej!

Drar upp denna tråden till ytan igen då jag fortfarande gärna vill ha en hamster…hur kan man inte bli kär i dessa små gullisar liksom😍

Jag söker fortfarande jobb (tyvärr…suck…) men det lutar mer och mer åt andra uppgifter än zoobutik, även om detta inte helt kan uteslutas.

Jag har läst att läget kring papova ändrats, hur ligger det till med detta? Hur stor risk är det att få in papova nu? Är det fortfarande inte rekommenderat att jag skaffar en hamster om  det finns en liiiiten risk att jag kommer hantera hamstrar i zoobutik?

Om det blir en hamster så skulle jag helst vilja ha en detolf Bur (Ikeas vitrinskåp)…, stora och bra… men är dessa "täta" eller kan det läcka ut kiss/strö m.m. Är de lätta eller svåra att hålla rena? Någon som har en sådan som kan berätta vad de tycker?

/Chinesecrestedlover

Cireea
2/24/17, 4:03 PM
#12

#11 Angående papova, du kan fortfarande få hem det och hamstern kommer fortfarande insjukna dö på grund av smittan. Däremot har man kommit fram till att våra djur antagligen redan är resistenta mot viruset, vilket innebär att färre djur insjuknar i papova då våra djur byggt upp ett immunförsvar mot det.

Om man skulle få hem papova avlivar man djuret (eller djuren) som fått papova men låter resterande - friska - djur vara. 🙂 Dock är risken ganska liten.

Man måste komma ihåg att viruset muteras och därför är det viktigt att man inte isolerar sig själva - som vi i Sverige gjort tidigare. Om vi isolerar våra djur kommer nästa våg med papova - där viruset muterat - slå hårdare än tidigare vågor. 
Man uppmuntrar därför alla att _inte_ isolera sig själva eller djuren. 👍 Andra länder som inte haft hårda karantäner mot papova har klarat sig betydligt bättre än Sverige gjort. Så man behöver inte vara orolig! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: