Annons:
Etikettallmänt
Läst 1386 ggr
Evovva
1/29/15, 6:22 PM

Någon som provat?

Har alltid haft alspån eller toalätt i mina burar förut och gillar alspån jättemycket. Men då jag inte äger bil och måste åka tåg för att köpa sån och även ha med mig barnvagn så tycker jag det är jobbigt och krångligt. Har granngården här i närheten och tänkt då köpa hampaströ (lättströ). Men hittar inte det i deras sortiment. Hittade istället något som heter Torvmix.  Det består av en blandning torv och spån. Är det någon som provat det? Det är en bal på 34 kg och kostar bara 99:- Tänkte vet att torv ska funka för hamstrar och även spån så kanske även detta funkar. Hoppas någon har testat och kan visa hur det i så fall ser ut och vad ni tycker om det.

Annons:
Fiona1234
1/29/15, 7:35 PM
#1

Jag vet flera som har det men inget jag skulle rekommendera. Har varit med om flera stall med torv/torvmix, det är hemskt! Dammar och det blir en svart beläggning över precis allt :P Det möglar även väldigt lätt i tex akvarium pga den instängda ytan, så nej, jag har ingen bra erfarenhet av det. Hampaströ/lättströ finns kvar i sortimentet! Finns dock inte på hemsidan :) Jag köpte 2 st 20kg balar idag för endast 99kr/st och det är bland de bästa ströet jag har provat! :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Evovva
1/29/15, 7:58 PM
#2

Ok  då ska jag inte prova det då jag är dammallergiker. Men räcker mängden du köpte länge. Har 2 st.  300 l akvarium.  Hur ser  det ut??

Fiona1234
1/29/15, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har 8 st burar varav 2 st akvarium. Kaninen i sin stora Bur har samma strö. 2 balar räcker i ungefär ett halvår för mig :) Bifogar en bild :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Fiona1234
1/29/15, 8:45 PM
#4

Okej kanske inte ett halvår haha, men om jag byter ungefär varannan vecka/en gång i månaden så räcker det kanske 4-5 månader, räknar inte så noga :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Evovva
1/29/15, 10:28 PM
#5

Ok. Ja då lär det räcka ett tag för mig med. Dammar det mycket??

Majaa12
1/29/15, 11:04 PM
#6

Jag har haft lättströ ett tag och har blivit allergisk mot det just för att det dammar ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
panini
2/1/15, 9:21 PM
#7

#6 Mitt Hampaströ/Lättströ dammar inget alls! Har det till råttorna också varav den ena har Mycoplasma och han har reagerat super bra på detta! :)

 Du kanske har fått riktigt dåliga säckar/balar? :/

Majaa12
2/1/15, 11:21 PM
#8

#7 Kan vara så, dammar inte ditt när du häller upp nytt i burarna? Har iallafall blivit ganska allergisk mot det, kan knappt lukta på längre utan att nysa :/ Men om inte ditt dammar alls är det nog jag som har fått en dålig bal ;)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

panini
2/1/15, 11:22 PM
#9

#8 Nej, dammar ingenting turligt nog :)

Upp till toppen
Annons: