Annons:
Etikettallmänt
Läst 892 ggr
Emel
1/26/15, 1:24 PM

Skriva info-häfte om Guldhamstrar

Hallå!

Jag ska skriva ett informationshäfte om Guldhamstern och Dvärghamstrarna (samma häfte men individuell info). Kommer få den tryckt på ett reklamtryckeri så vill att den ska bli dunderbra :D

Jag börjar med guldhamster och har skrivit upp lite olika rukbruker. Tänkte mig att det skulle ligga på 16-18 sidor (A5), kan bli färre med ..eller en bok.

GULDHAMSTERN

  • Allmänt om arten - Ganska kort om guld.ham historia. vild->husdjur. Snabbt hur trevliga de är osv blabla :P
  • Boende (+) - Typ bur
  • Foder/mat - Vilken basföda (näringsvärden) som är bäst, även hur man kan blanda ihop själv. Sen ätbara och icke ätbara saker.
  • Hantering + hamsterns kroppsspråk - Hur man hanterar den i början, lyssnar/ser signaler och tålamod!
  • Färger,hårlag och teckningar - Lite bilder och förklaringar.
  • Avel och genetik - Lite om Avel och allt vad det innebär. Lär bli mycket genetik (får hålla mig). Gurundläggande till väldigt avancerad (…nä. får skriva en genetikbok nån annan gång…)
  • Olika varianter/ideer - Bur, Inredning, rasthage, aktivering (Här mer konkreta saker än tex "Boende"
  • Allmänna tips. (Från mina egna erfarenheter samt sndra hamsterkunniga/saker jag läst på HIF el SHF
  • Mer jag kom på var Guld.ham hälsa, Sjukdomar och ev veterinärvård
  • samt att SHF finns för intresserade och hur det kan öka ens intresse/ inte trötta.. Typ nåt sånt

Nå? Vad tycker ni om mina punkter? Har ni någon bra sida att länka eller kanske har ni bra fakta på era hemsidor man kan kika på. Givetvis kommer jag inte plagiera utan om det är nåt speciellt frågar jag ägaren av texten och citerar ;)

Skulle önska bilder men det får bli när texten tar sig. MEN en bild med en guldishona med många ungar med stor färg/teckningsvariation hade varit guld (Även här kommer det framkomma vems bild.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Annons:
Cireea
1/26/15, 2:42 PM
#1

Du kanske skulle ta upp vikten av att köpa från uppfödare istället för djuraffär? 

Sedan skulle det vara roligt om du även tog upp att det finns många uppfödare som inte är reggade men som ändå är otroligt duktiga och seriösa. Jag är exempelvis en oreggad uppfödare och det känns aldrig roligt när många generaliserar uppfödare och tror att man är dålig och oseriös för att man inte är registrerad. 

Oftast hör jag saker som "Leta en reggad uppfödare, dom är bättre" eller "oreggade går inte att lita på" eller andra dumma saker. Det är oerhört jobbigt för oregistrerade uppfödare när man får sånt bemötande av andra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Emel
1/26/15, 2:52 PM
#2

Absolut. Skrev det i tråden inne på hamster. Tänkte ta det med uppfödare iAllmäna tips, alltså djuraffär-privuppfödare-reggad uppfödare och såklart de som inte har koll och får ungar hejvilt. Fördelar/nackdelar, fakta och mina och andras erfarenheter. Och vet precis vad du menar med bemötandet, födde upp oreggat i några år, måttligt tagen på allvar :/

Men Kom på att det nog är bättre att ha "Hamsterköpet" som en rubrik. Under Foder/mat.

Sen Kanske "allmän skötsel" efter "Allmänt om arten", alt samma "kapitel men skötsel som en underrubrik typ.

Förlåt för att jag frågar men du har inte tid/kunskap att kika lite på det jag skrivit? Torsdag, kommer skrivit några kap. "klara" och några lite åt kladdhållet.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Cireea
1/26/15, 2:54 PM
#3

#2 Jag kan absolut kika på det du skrivit :) Du kan ju skicka via PM så kan jag läsa.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Emel
1/26/15, 3:06 PM
#4

Tack, hade varit guld. På torsdag som sagt har jag nog skrivit så det är värt att läsa.

Listan känns ganska komplett nu men det tyckte jag innan med.

  • Allmänt om arten + Allmän skötsel
  • Boende
  • Mat
  • Hamsterköpet - Här då om var och hur man väljer både hamster och vem van köper av.
  • Hantering - Hamsterns kroppsspråk (+vårat språks påverkan) -Typ basic hamsterspråk också hur vi påverkar genom våran sinnestillstånd (stressad, nervös, hårdhänt osv)
  • Färger, Hårlag, teckning
  • Hälsa
  • Avel och genetik
  • Ideer- burar, Inredning, hagar, stimulering
  • Allmäna tips - tar upp hamsterföreningen som ett sätt att inte ha en halvtam guldis som är bortglömd utan hamster och relaterade ting kan bli en givande hobby. + Massa andra små tips
  • Mer info att läsa - Kanske skriva ut några bra sidor. Ex hamster.ifokus, SHF eller så.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Upp till toppen
Annons: