Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1162 ggr
[Tilde]
2015-01-20 12:26

Vilket hjul?

Jag vet att hjulet bör vara ca 28-30 cm i diameter, men vad för slags Hjul rekommenderar ni? Vet att man inte ska ha gallerhjul då tassarna kan skadas, men hur är det med näthjulen? Är plast bra? Eller är trä det bästa? 🙂

Vid vilken ålder bör man sätta in hjulet? Ska de alltid ha Hjul eller bör det introduceras vid en viss ålder? :)

Annons:
Surpan
2015-01-20 12:28
#1

Jag hade ett plast först, men jag köpte ett större i trä och är supernöjd!

Tobbe har en tendens att kissa på en speciell plats bakom hjulet om han anser att sandlådan är skitig, så det kan lukta ibland. Men lite varmt vatten, såpa och piss-off löser det snabbt. 🙂

Vissa menar att man ska introducera hjulet vid 5 månader cirka, men det är lite beroende på vilken skola man tillhör.

Jag anser att med ett tillräckligt stort Hjul och håller koll på att hamstern inte har ett avvikande bettende så kan man ställa in ett Hjul ganska fort. 🙂

/Surpan

[Tilde]
2015-01-20 12:29
#2

Glömde! "Liggande" Hjul eller vanliga stående?

Cireea
2015-01-20 12:46
#3

Jag har plast och trähjul, båda funkar lika fint :) Båda mina är stående Hjul

Förut satte jag alltid in hjulet vid fem månader men efter lite diskussion med andra kom jag fram till att unga hamstrar har enorm energi och då kan det vara bra med ett Hjul redan tidigt, så länge hjulet är stort nog åt hamstern så den springer rak i ryggen. Därför satte jag in ett stort Hjul till en av mina yngre hamstrar och han älskar det och använder det effektivt. 

Men som #1 säger, man får hålla lite koll så hamstern inte blir alldeles för besatt av hjulet. Då får man plocka ut det och ställa in det några timmar i taget så hamstern inte springer ihjäl sig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Tilde]
2015-01-20 12:58
#4

Tack för era svar! :) Funderar på ett trähjul från Karlie, så tänkte jag passa på att köpa chinchillasand till sandbadet samtidigt. 🙂 Vad mer bör man köpa?

Jag har:

  • Bur
  • Vattenflaska
  • Matskål
  • "Bro"/klättergrej
  • Spån
  • "Badkar"
  • Eventuellt hus/håla

Kikar runt lite på mat, men tänkte också göra egna fröblandningar och grejer. :)

Cireea
2015-01-20 13:01
#5

Du kan exempelvis lägga in toarullar eller typ äggkartong i buren, det är väldigt uppskattat av mina att bland annat göra bomaterial med men också för att tugga tugga tugga 🙂 Du kan också använda pringlesrör som tunnlar, det är också väldigt uppskattat.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Tilde]
2015-01-20 13:15
#6

#5 Ja just det, det sa min sambo också som har haft hamster i sin barndom. :) Vi äter inte Pringles men något liknande kan vi nog hitta 😃

Hur är det med Foder? Jag hittar verkligen inget Foder som passar inom näringsbehoven 😕

Annons:
Cireea
2015-01-20 14:11
#7

Jag köper ett lyxfoder utan pellets som jag sedan fyller ut med lite eget såsom olika torkade frukter, hundmat och olika nötter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Fiona1234
2015-01-20 16:57
#8

#6 Jag skrev ju ner ett Foder på hamster iFokus? ;) Om du vill ha ett bra Foder som redan innehåller allt som dom behöver så föreslår jag hamster complete eller oxbow, de bästa "färdiga" fodrerna man kan få tag på :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Tilde]
2015-01-20 19:59
#9

#8 Aha, oops! xD Men jag tror jag kollade upp det och det hade väldigt hög fetthalt eller liknande? 😮 Jämförde alla fodersorter med de rekommenderade näringsinnehållen och jag tyckte ingen matchade.. :/

Fiona1234
2015-01-20 20:39
#10

#9 Nja, normal fetthalt. En hamster behöver ändå mer fetter än vad man tror, tycker inte man ska vara så rädd för fetterna för dom små ;) Fodret är delvis blandat efter en kunnig uppfödare, så jag tror värdena är ganska exakta, dock så överskrider jag lite fetthalten för extra fett :)

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

[Tilde]
2015-01-20 20:59
#11

#10 Förlåt jag blandade ihop det med ett annat tips jag fick 🤪 Känner att jag badar i information om hamstrar just nu, ställer frågor på så många ställen för att få så många svar som möjligt, haha… Blandar ihop lite…  Men tack så mycket för hjälpen, jag kollade upp igen vad du hade skrivit om fodret och ska anteckna det så jag har det. 🙂

Fiona1234
2015-01-20 21:44
#12

Haha det är ingen fara! Du verkar väl förberedd än sålänge iaf! Lycka till med framtida hamster, och hör som sagt av dig, om kullen jag nämnde på Hamster iFokus var intressant 👍🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Upp till toppen
Annons: