Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1998 ggr
SuperLimm
1/7/15, 1:57 PM

Stora burar, rengöring?

Hej!
Jag har inte guldhamster själv men en vän till mig har så jag ska visa henne tråden. hon räddade precis en liten guldgamster från en liten Bur för dvärghamstrar (som i mina ögon även är för liten för dvärghamstrar) med en massa plaströr som aldrig bivit rengjorda. Familjen hade bara haft hamstern i några veckor men det luktade hemskt om buren. Hur som helst så har den det mycket bättre nu. Så nu har min vän och hennes familj två guldhamstrar :)

Jag kikade lite i tråden "Bild på din Bur tråd!" och blev lite nyfiken men kände att jag inte ville kapa tråden så jag gör en egen, hoppas det är okej! :)

Många av er har stora burar och jag funderade lite på hur ni gör när ni gör rent dom? Jag antar att ni plockar och tömmer kiss osv flera ggr i veckan, men hur ofta brukar ni tömma allt och göra rent helt? Det går väl inte riktigt att lyfta iväg buren ut i badrummet så hur gör ni?

Sen såg jag att endel har SAMLA låda eller liknande, har ni något hemmasnickrat gallertak till det eller står det helt öppet?

Mvh Linn

Annons:
Gizzma
1/7/15, 2:09 PM
#1

Det var längesen jag hade hamster men har jobbat en del i djuraffär med att göra rent hamsterburar både för inackorderingar och för de som var till salu, och ofta så har de en toalätthörna som det bara är att mocka ur. Sen kan de kissa och bajsa en del i rören och det är ju ganska trist. Man får försöka underlätta rengöringen genom att se till att rören är lätta att plocka bort så man kan skölja ur allt äckel päckel som ligger där :)

Lycka till!

/Gizzma

/GizzmaFörlägen

BlommaEverything has its beauty, it's up to you to see it!Blomma

Dvärgvädur
1/8/15, 4:00 PM
#2

Jag tömmer mina burar en gång i veckan och fyller på med nytt spån, spolar dem gör jag inte ofta då jag torkar rent botten med fuktigt papper varje gång efter tömning. 

Jag använder en skopa och skopar ut allt spån, både från dunorna och akvariet.

SAMLA lådor kan man behålla det gamla locket på och skära ut ett hål samt sätta nät över det. Sök "How to build a bin cage" på youtube 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

SuperLimm
1/8/15, 4:17 PM
#3

Tack för era svar! Blir rätt sugen på hamster när jag ser alla era bilder här inne men just nu räcker det gott och väl med de djur jag har :)

Mvh Linn

SuperLimm
1/8/15, 4:32 PM
#4

Blir det inte väldigt dyrt att tömma mycket spån varje vecka? Med stora burar tänker jag då. Å andra sidan ska ju hamstrarna ha det rent och fräscht också :)

Mvh Linn

Cireea
1/8/15, 6:54 PM
#5

Jag tömmer mina burar helt någon gång i månaden eller när det behövs. Annars rensar jag ur burarnas hörn där dom gjort ifrån sig för att hålla buren fräsch. När jag tömmer mina stora akvarium så ställer jag dom på högkant och tömmer ur allt spån osv i påsar. Sedan använder jag en trasa för att torka ur akvariet ordentligt. 

Det är ju bara onödigt att rensa ur hela buren en gång i veckan när dom inte ens skitar ned så pass att det behövs 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Dvärgvädur
1/8/15, 8:58 PM
#6

#4 Vill ha det så fräscht som möjligt, har hittat ganska billigt spån så kostnaderna är inget problem, har inte enorma burar utan en mini duna och ett 80 liters akvarium då det är dvärghamstrar jag äger 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Fiona1234
1/8/15, 9:21 PM
#7

Jag städar alla burarna 1-2ggr i månaden, menar såklart då att byta allt strö, vatten osv byter jag varje dag. Jag har duna fun burar samt akvarium. Duna burarna tömmer jag ute i vår kompost, och fyller med strö igen, samt torkar av våningarna till buren och röret om det är skitigt. Akvarierna tömmer jag med en spade (leksaksspade) som jag skyfflar över allt i en soppåse. Sedan torkar jag bara ur med ett fuktigt papper och torkar av hela akvariet med torrt papper, inte mer än så 🙂

På sommaren så gör jag dock en finstädning. Då tar jag ut alla burar och rengör dom med olika slags rengöringsmedel och vattenslang och gör då en grundligare rengöring. I sommar så blir det att köpa virkon samt sprit för att göra en ordentlig rengöring av burarna, min årsstädning🙂

           // Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

            Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Cireea
1/8/15, 9:27 PM
#8

#7 Precis så gör jag också på somrarna! Då blir det storstädning för burarna 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

SuperLimm
1/9/15, 9:42 AM
#9

okej, ja det låter ju smidigt att göra så! :) Tack för era svar! :)

Mvh Linn

Evovva
1/10/15, 1:35 PM
#10

Jag har akvarium på 2-300 liter. Har mycket strö och toalett med kattsand. Toaletten gör jag rent varje dag med en spade och tar bort kissklumparna. I huset kissar dom ibland och jag kollar och gör rent i huset 2-3 gånger i veckan. Om det är intorkat kiss på akvariegolvet så tar jag en bomullstuss med ättika så det blir rent igen.

taylor__lambert
1/10/15, 5:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Jag byggde precis en Bur av en samla låda igår XD första försöket och jag är ganska nöjd.

Fick ingen vidare bild på den dock, men jag skar ut halva taket och använde mig av ett galler ifrån en gammal hamsterbur, klippte till den i rätt storlek och såg till att de vassa kanterna hamnade emellan plasten. Ska se om jag kan få en bättre bild senare på locket, men det är som ssagt min första Bur jag byggt så det kommer väl fler ideér som man kan förbättra den på

Eftersom det är gerbiler så gör ju dom sina behov i sanden så det är lättskött, man kan ju även lära sina hamstrar att gå på toalätt

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

SuperLimm
1/12/15, 8:36 AM
#12

#11 fint :) hur många gerbiler kan du ha där i? :)

Mvh Linn

taylor__lambert
1/12/15, 9:43 AM
#13

#12 två grabbar :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
GHH
1/15/15, 1:08 AM
#14

Jag tömmer mina burar var 14:e dag och tvättar rent dem i badkaret 1 gång i månaden och gör rent dem med såpa. Toaletter och kisshörn städas varje dag :) Går igenom husen regelbundet för att titta efter matrester som kan ligga gömda och mögla.

Uppfödare på Guldhjärtats hamsteruppfödning  http://guldhjartatshamstrar.weebly.com

kaptenanna
1/15/15, 10:58 AM
#15

Jag använder terrarium till alla mina gnagare, och de går ju inte direkt att bära iväg till badrummet. Men det är hur enkelt som helst att bara skopa ur allt gammalt spån med en skopa (jag använder en som är gjord för kattsand etc.), och sen skura ur med en trasa om det behövs. Jag städar till hamstrarna när det blir skitigt, men det kan kanske vara var 14e dag eller mer sällan.

Upp till toppen
Annons: