Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 1296 ggr
Crazy_petartist
2015-01-07 11:32

Mina hamstrar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Tänkte presentera och ta farväl av mina 5 underbara hamstrar som levt och gått bort under de senaste åren<3(bilder:Hanna, Mango, Zimba, Fanta, Baloo)

För 4 år sen tog vi hem en liten svart och vit fläckig korthårig guldhamster vid namnet Hanna, döpt efter mitt mellannamn (självisk 10: åring). Hon var nog sen pålitligaste hamstern jag haft! En dag skulle jag skulle jag Städa buren? och satte henne i en låda, tillräckligt låg kant för att hon skulle kunna ta sig ut. Sen hände någonting så jag glömde bort Hanna i lådan. Förskräckligt nog kom jag på det efter 2 timmar och sprang dit för att ta hand om stackars hamstern. Men där satt hon så fint och väntade, men som straff för att jag glömt henne hoppade hon upp och bet mig i fingret haha. 

En annan knasig händelse var när jag skulle låta henne spela på våran orgel! Det var nog inte det klokaste jag kunde ha gjort, då hon slank in i orgels och vi inte fick ut henne på ett tag! Vi kunde höra henne tassa runt inuti. Vi fick ta och montera loss några delar från den gamla orgeln för att sedan få ut henne. Då fick jag den andra mindre kloka idéerna som var att ta kort på henne på tangenterna för att sedan skicka till tidningen Pets och skriva om denna roliga händelse. Och såklart var hon borta igen efter några sekunder! Det var bara att montera loss delar igen!

Hanna blev 1 och ett halvt år, vilket jag beklagar. Vila i frid Hanna<3

Efter några veckor kom vi hem med hamsterhanen Mango, orange och vit-färgad korthårig! Han var en livad rackare med många bus på gång! Rymde gjorde han två gånger då han lärde sig att öppna buren och hagen, och vi hittade honom på de mest märkliga ställena! 

Tyvärr minns jag inte mycket av honom, då han inte blev mer än lite över ett halvår! Men hans död var nog den sorgligaste av alla. Jag öppnade buren för att ge honom kärlek och mat men han kom aldrig ut ur huset. Jag tog av locket och hustaket och såg att han sov. Försiktigt försökte jag att väcka honom men kände genast att han var iskall och stel. Jag visste redan att det var ett tecken på hans sista minuter. Det var sent på kvällen och jag sprang till mina föräldrar som kom och hjälpte mig. Vi satte oss i soffan och jag höll Mango i knäet. Han levde fortfarande, men hade ont. Efter någon timme kände jag att hans andetag blev skarpare men dock långsammare, han hade mycket svårt att andas. Hans lämmar började stelna och senare på natten gick han bort. Jag fick stanna hemma från skolan nästa dag då jag var helt förkrossad av gårdagen.

Mango blev lite mer än ett halvår och troligtvis dog av någon sjukdom, vi misstänker cancer. Vila i frid Mango<3

Vår nästa hamster hette Zimba, som var brun och vit. Henne minns jag nästan inget av! Hon blev inte gammal hon, endast ett par månader. Jag ångrar mig så djupt att hon gick bort så tidigt. Hon var nästan helt tam och hon var jättegosig, men så kom denna hemska sjukdom, wettail, som tog kål på henne. Men det fanns inget att göra.

Jag beklagar stort din bortgång, hoppas du fann frid i himmelen<33 

Fanta fick min syster hem lite efter vi fick hem Mango. Hon var brun och vit, korthårig. Jag kommer ihåg mycket väl hur aggressiv hon var, och misstänker att det var pga att min syster inte visste hur man tog hand om en hamster och hur man tämjde den. Hon bet en hela tiden, inte undra på att inga kompisar ville klappa!

Jag sa senare till min pappa att det inte var bra för Fanta att ha min syster som matte och fick senare ta över henne. Hon blev mycket snällare och trivdes mycket bättre. Tillslut bestämde jag mig för att avla henne (säger man så?) då jag sätt några som gjort det i en tidning(kanske inte det bästa draget av mig då hon hade varit mycket aggressiv). Jag sökte upp all fakta som behövdes och frågade min kompis om hon ville delta med hennes hane, Putte. Vi hade stora förväntningar och planerade saker hela tiden! Dock gick det åt skogen då Putte var för gammal för att para sig. Men det var ett bra försök haha.

Efter att Zimba dött så fick Fanta ärva hennes Bur, vilket var ett misstag. Vi hade tvättat buren för lite och wettail bacillerna smittade henne på direkten. Jag trodde först att det bara var för att hon var brunstig, men icke sa nicke. Jag ångrar mig djupt detta misstag….

Jag fick reda på att hon gick bort när jag var hos farmor och farfar och pappa och mamma tog hand om henne. De var så förskräckta över att hon dött så snabbt och tänkte köpa en likadan hamster och ta med henne och låtsas att det var henne. Tur var gjorde de inte det, det skulle göra ont när jag skulle säga hej då!

Fanta blev inte heller mer än ett halvår och dog av sjukdomen Wettail. Vila i frid älskade Fanta<3

Sist, men absolut inte minst, kom Baloo! Han var en grå och vit korthårig liten pälsboll. Om jag skulle välja en hamster, var han nog min favvis. Han var mycket lugnare och socialare än de andra, som bara sprang runt hela tiden. Vi köpte honom i Halland på semestern. Kanske Hallands hamstrar är lugnade? 

Hans liv hängde på en skär tråd första dagen han kom hem till oss! Vi släppte ut honom i hans nya hem och det första han gör är att kolla in hans Hus. Men huset hade en ingång och ett fönster, som var alldeles för litet för att han skulle komma ut där. Såklart ska han testa att pressa sig ut ut fönstret och fastnar med hans rumpa. Paniken väller upp i honom och det tar ett tag för oss att få loss honom-med en avbitartång! Vi fick klippa sönder huset och tillslut var han fri, och helt slut. Han fick vila och det var 50% chans att han skulle gå bort, 50% chans att han aldrig skulle bli sig lik igen. 

Men han blev istället världens gulligaste och kramgoa hamster! Han har rest överallt och fått uppleva mest av alla pälsbollar jag haft. Han har även gjort en del helknasiga saker, som att öppna buren och hagen för att komma ut och utforska huset, springa hjulet istället för i det, göra armhävningar (har lagt upp en video) och massor av annat. 

Han dog innan jul. Det var mycket sorgligt för mig det också, då det gick så långsamt. Jag började märka att han var slö och kall, han somnade i ens famn (vilket var riktigt mysigt just då) och senare slutade han att äta, dricka, gå på toa eller tvätta sig. Vi fick lägga fram gurka och sallad precis vid hans Hus och en kapsyl med vatten för att han inte skulle behöva anstränga sig för mycket. Vi väntade ett par långsamma och jobbiga dagar innan han gick bort. Det jag ångrar mest är att jag aldrig ville se honom innan begravningen. Jag var aldrig med på någon av hamstrarnas begravningar för jag klarade inte av det.

Baloo blev 2 och ett halvt år, vila i frid min härliga Balooba<3

Tack om ni orkade läsa igenom allt detta! Det var skönt att kunna skriva ner allt detta, man vet inte vad man ska göra av med all sorg! Hoppas att ni fick en fin bild av dessa små pälsbollar :)

Hade bra!// Linn, crazy_petartist

~I'm not crazy, my reality is just different from yours~

https://www.instagram.com/crazy_petartist/

Annons:
Crazy_petartist
2015-01-07 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ooups, ny bild på Baloo

~I'm not crazy, my reality is just different from yours~

https://www.instagram.com/crazy_petartist/

Upp till toppen
Annons: